På tide å live opp i denne forsømte tråden.
Jeg har noe halvhjertet forsøkt å selge noen klokker de siste månedene. Grunnen er at vi har strukket strikken og kjøpt hytte. Mine argumenterer overfor lille konen om at livremmen må strammes er særdeles lite troverdige så lenge det står to bugnende klokkebokser i våpenskapet. Jeg setter vanligvis stor pris på hennes gode smak og evne til å legge merke til ting, men den innebærer dessverre at hun ikke lar seg lure av uttalelser som “å den – den har jeg hatt lenge/ - det var den jeg hadde på meg i går/ - den fikk jeg billig på loppemarked/ - det er den siste jeg har igjen fra samlingen”, etc.
Neste klokke ut solgte jeg faktisk i begynnelsen av uken, men jeg tillater meg å ta den med i skrytealbumet mitt her, mest fordi jeg allerede hadde skrevet teksten, men også fordi jeg med hånden på hjertet lover alle lesere at det kommer en måneklokke inn i livet mitt ved en senere anledning (i tillegg til den gamle cal 321). Here goes:
Familiebilde
Klassikere i selskap:
For noen år siden satt jeg og beundret min gamle cal 321 Speedmaster samtidig som jeg leste om dem på nettet. Da jeg så hvor verdifulle de etterhvert har blitt, slo det meg at det kanskje ikke var så lurt å bruke den til daglig (jeg er ikke like tøff som Frodo som hugger ved med Milsub :-O). Som WISer flest, i evig søken etter unnskyldninger for å kjøpe en ny klokke, klamret jeg meg fast til dette snevet av rasjonell tankegang og begynte jakten etter en fint brukt nyere modell til hverdagsbruk. Takket være en tidligere kollega som hadde en for salg, ble jakten kort. Dens fremste oppgave var å skåne gammelspeedyen, men jeg var så dum å levere gammelspeedyen til service hos en urmaker jeg tidligere har anbefalt og som markedsfører seg som spesialist på restaurering av gamle klokker. Til tross for klare instrukser om ikke å polere den, så den ut som om den hadde blitt utsatt for Julius med vinkelsliper da den kom tilbake. Om det skjedde hos ham eller hos Swatch Group er det nå ikke mulig å finne ut. Mer om det en dag jeg orker å tenke på det.
Uansett – Speedmasteren er ikke uten grunn en av de store klassikerne innen klokkeverdenen. Den har et stilrent design, en perfekt størrelse og kasseform for de fleste håndledd, samt en unik historie. Med plexiglasset får skiven en varm glød og med manuelt opptrekk får man et daglig ritual som øker interaksjonen med uret. I tillegg kan man glede seg over at Caliber 861 i måneklokken kan karakteriseres som et in-house verk, som så vidt jeg vet etterhvert kun er å finne i denne modellen (før ble det brukt av andre merker og i andre Omegaer).
Avløsning
Etter det bildet og så mye skriverier om Speedmaster må vel Broad Arrowen presenteres nå, selv om det ikke er helt kronologisk:
Den som søker etter en rød tråd eller et tema i samlingen min, vil raskt innse at jeg er en retningsløs person. Jeg har hatt perioder med fokus på enkelte funksjoner og merker, men bortsett fra min trofasthet til Speedmastere er jeg en notorisk rundbrenner. (Når det gjelder klokker, vel å merke). Når det er nevnt så oppdaget i fjor en fellesnevner med klokkene jeg faller for: De har utelukkende sort skive (bortsett fra JLCen - dressklokker skal ha hvit skive).
Jeg var derfor overrasket av at jeg falt for den hvite Broad Arrowen. På lenke ser den litt blass ut på bilder – ikke stilig og kjølig hvit som Explorer II, bare blass og bezelen ser alltid litt skitten ut. Jeg var derfor først tiltrukket av den sorte modellen, men etter å ha sett et bilde av denne på lys brun/honey rem var jeg betatt. Resultatet var at jeg prøvde meg på eierne av de to hvite BAene jeg visste var på forumet, dessverre uten hell. Jeg måtte i eBukta hvor jeg fant denne strøkne 2006-modellen rett fra service. Kameraet er ikke rettferdig med den – med sine blå/sorte (avhengig av lysvinkel) indekser og kremfargede skive er den aldeles nydelig. Den opprinnelige planen med å bytte til remdrift fortere enn svint, ble lenge utsatt fordi lenken er en ren nytelse. Like komfortabel som de vanlige Speedmaster-lenkene, men kraftigere og med buet profil er den flott å se på og bruke. Klokken går også svært nøyaktig. Sammen med GPen (presentasjon kommer), er dette den desidert mest nøyaktige klokken jeg har og jeg stiller mine andre etter dem.
Klokken drives av Omegas eget caliber 3303 som er en kolonnehjulskronograf utviklet i samarbeid med Frederic Piguet, og produsert ekslusivt for Omega av Piguet. Det er et fantastisk verk som overgår langt dyrere kronografer med modifiserte 7750-verk. Det er en fryd å bruke og har de mykeste og behageligste kronografknappene jeg har vært borti. Dette er godt på høyde med El Primero, men pga initielle reset-problemer med kronografen i de første seriene, har verket fått litt hard medfart på forskjellige forum. Alt er nå ordnet og med den relativt lave annenhåndsverdien som Omega har er det utrolig mye klokke for pengene.
Jeg nyter den nå på en stilig brun rem (julepresang fra storebror) som jeg synes kler den overraskende godt.
Se også sammenligningen med Daytonaen i følgende test:
http://luxurytyme.com/articles/4.html
To be continued....eventually....