Monobloc VS Helium escape valve

Medlem
30. des. 2016
Innlegg
107
Sted
Buskerud
En ting jeg ikke helt klarer å finne ut av. Seiko kjører en egen patent på dette med HEV. Seiko hevder att ved å bruke en monobloc design så sparer de nødvendigheten av en ventil ved metningsdykk. Når man tar bort baklokket så kan ikke Helium komme inn i kassen og dertil skape ett indre trykk slik att glasset feks «popper» av. Stort sett alle andre produsenter bruker HEV for dette formålet. Så til det jeg ikke helt forstår. Helium kan vel fortsatt sive inn gjennom krone eller ved glasset? På MM300 som er en monobloc konstruksjon har man jo fortsatt en pakning ved glass og krone hvor dette fenomenet kan oppstå? Og hvorfor i all verden bruker ikke flere denne konstruksjonen da all den tid man kan elimenere hele 2 lekkasje punkter på klokken. ( baklokk og HEV)
Jeg vil anta att eneste måten Seiko kan få dette til på må ha noe med hva slags pakninger/seal de bruker ved glass og krone.
Men alikevel litt underlig att ingen andre gjør det samme. Først og fremst med tanke på færre lekkasje punkter og dermed ett sikrere design. Men også rent estetisk. Er jo litt delte meninger om HEVen på seamaster feks.
Håper det er noen opplyste og kloke hoder som kunne opplyst litt rundt dette da jeg sliter med søvnen pga. dette ;)
 
Helium siver inn gjennom glass og krone.
Uansett hvor "tett" noe er vil helium alltid sive inn/ut over tid.
 
Grunnen til at Seiko påstår at helium ikke siver inn rundt glasset er den såkalte "L-formede" pakningen som glasset sitter i, og materialet denne er laget av. Dette gjør at trykket på utsiden presser glasset ned i pakningen og forsegler ytterligere. Jo større trykk, desto tettere forsegling. I tillegg er glasset skrudd ned med en ring som gjør at det ikke kan poppe ut skulle trykket på innsiden være større. Hvorfor det ikke kan lekke inn i krona vet jeg ikke?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Ja ok. Det var pakninger ja. Helt enig med @UJU att Helium vil sive inn uansett over tid. Synes derfor fortsatt det er litt rart att Seiko kan hevde att HEV er overflødig på deres design. Men klart. Helium siver jo også ut igjen. Og så lenge glasset er «skrudd» fast så er det sikkert en løsning som funker. Nå får jeg vel heller aldri prøvd dette ut i praksis. Tror ikke det blir så mye metningsdykk ;)
 
Hei gutter!

Digger dette innlegget!
Slik innlegg gjør Tidssonen unik!
Bittelitt lei av mva og invisteringstråder.

Kjør på med masse deilige nerdespørsmål!
Gleder meg til flere svar.
Hva dere kan ass:)

Takk og fortsatt god sommer.
Genta
 
Den orginale Omega Ploprof ble også laget med monoblock. Den har dybderating på 600m, men skal ha blitt testet helt ned til 1370m av Omega. At COMEX deltok i utviklingen tyder nok på at konstruksjonen var svært solid.

En av ulempene med denne konstruksjonen er visst at det blir tungvint å komme til urverket når både glass og skive/visere må ut først.

Versjon 2, som kom i 2009, fikk HEV ventil og vanlig skrudd baklokk. Det er vel forøvrig den klokken jeg savner mest av de jeg har hatt:(
 
Gamle DS2'en til venstre har jo heller ikke dette. Den nyere slektningen til høyre derimot... ;)

Certina1000m.jpg
 
Søren, nå fikk jeg enda en ting å gruble over!

Jeg har grublet endel på hvorfor enkelte produsenter velger "automatisk" heliumsventil (er det korrekt ordbruk?), mens andre velger "manuell" heliumsventil med skrukrone. Nå må jeg slenge inn monobloc i denne tankerekken :confused:
 
Gamlegutta åpnet krona for å utligne trykket manuelt;)

Man kan jo tenke på hva som er poenget med ventilen hvis man bare kan gjøre dette? Men i et høyst fuktig miljø er vel dette en fin måte å få fukt på innsiden? Også skal man huske på å skru opp / igjen krona manuelt.
 
Redigert:
Søren, nå fikk jeg enda en ting å gruble over!

Jeg har grublet endel på hvorfor enkelte produsenter velger "automatisk" heliumsventil (er det korrekt ordbruk?), mens andre velger "manuell" heliumsventil med skrukrone. Nå må jeg slenge inn monobloc i denne tankerekken :confused:

Du kan heller gruble på hvorfor i alle dager det finnes klokker med manuell He-ventil. Enda et sted He kan komme inn i klokken, og enda en pakning som kan feile. Hvorfor ikke bare skru ut krona som @MINUTE_REPEATER sier.
 
Grunnen til at Seiko påstår at helium ikke siver inn rundt glasset er den såkalte "L-formede" pakningen som glasset sitter i, og materialet denne er laget av. Dette gjør at trykket på utsiden presser glasset ned i pakningen og forsegler ytterligere. Jo større trykk, desto tettere forsegling. I tillegg er glasset skrudd ned med en ring som gjør at det ikke kan poppe ut skulle trykket på innsiden være større. Hvorfor det ikke kan lekke inn i krona vet jeg ikke?

Høres ut som svada. En vanlig o-ring vil fungere på akkurat samme måten.
 
Litt off-topic men jeg hadde en lengre prat med en gammel dykker for litt siden der han nevnte dette med krona.

Det jeg bet meg mest merke i var at han stolt kunne fortelle å ha byttet
bort den gamle Submarineren sin i en "nesten" helt ny 16570 Polar:confused:
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og sydvester
Høres ut som svada. En vanlig o-ring vil fungere på akkurat samme måten.

Det hevdes at en l-pakning gir en bedre forsegling enn en o-ring i denne sammenhengen. Haiet dette fra Seiko & Citizen Watch forum som visstnok er fra Ikuo Tokunaga himself:

Our research and development was done as the perfect He-mixed-gas diver's watch of the 6159 professional 600m diver's watch in 1975.

We designed the diver's watch as the development target that the inner pressure of the watch case did not go up in high-pressure helium mixture gas like Rolex etc., and the development of the special quality gasket of the material of Improved-IIR(Isobutylene-isoprene rubber) and in the structure development of the watch case we used the glass gasket of L type and one-piece case became the conclusive factor in the He-tightness.

As the result of the experiment, the penetration of helium gas is suppressed by about 1/100 to the conventional watch case, the inner pressure of the case does not turn into high pressure and the diver's watch of the ideal saturation diving specification which does not need "helium gas escape valve" is completed, and the SEIKO professional diver's watches lead the diver's watch world after that watch as "a diver's watch which is proud of the highest water- tightness and air-tightness in the world."

Om dette bare er japansk stolthet og markedsføringssvada vet ikke jeg :)
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Søren, nå fikk jeg enda en ting å gruble over!

Jeg har grublet endel på hvorfor enkelte produsenter velger "automatisk" heliumsventil (er det korrekt ordbruk?), mens andre velger "manuell" heliumsventil med skrukrone. Nå må jeg slenge inn monobloc i denne tankerekken :confused:

Hahaha.. helt enig. Det der har jeg grublet over også. Man har jo hørt historier om folk som har glemt å lukke HVE på seamasteren og fått vann inntrengning. Kunne jo lett ungått dette med en «automatisk» ventil