Miyota OS20 feil ved kronograf

Medlem
7. aug. 2014
Innlegg
374
Sted
Hedmark
Jeg har en klokke med OS20 quartzverk.

Klokka er kanskje ikke så mye å ta vare på, men siden det er eneste jeg har i "helgull" kunne jeg tenke meg til å ha den inntil videre. Og da bør den være i orden (hater ting som ikke virker som de skal!)

Feilen er at viseren klokka 9 ikke vil nullstille seg helt, den står på omtrent klokka 1, og det er litt irriterende.

Ellers virker kronografen som den skal, og trykknappen klokka 4 virker også. Det er bare at den lille viseren ikke vil gå til 12 før den stopper når jeg nullstiller.

Å kalibrere går heller ikke (med krona ute to hakk). Det funker på den store viseren for sekunder, men ikke på den lille.

Jeg tenkte å bestille et nytt urverk, det koster jo ingenting, men vil høre om noen har gode idèer før jeg gjør det. :)
 
Kan det være at batteriet begynner å bli dårlig? På en quartz chrono som jeg har så begynte den ene hånda å tulle en stund før klokka stoppet helt.
 
Har du lest manualen? mulig du må trykke inn en av kanppene når du kalibrerer for å få den til å bytte fra sekunder til minutt. Står sikkert der
 
Kan det være at batteriet begynner å bli dårlig? På en quartz chrono som jeg har så begynte den ene hånda å tulle en stund før klokka stoppet helt.

Jeg mener jeg fikk nytt batteri nå i sommer ... Og jeg tror dette har vært feil en god stund, det er bare jeg som er blitt mye mer nøye med klokkene siden jeg begynte å være her på forumet. :)

Den har ikke gått på en stund, siden jeg bruker den så sjelden drar jeg ut krona. Så nå har jeg satt den i gang, så får jeg se om den stopper snart. Det kan jo være feil ved nye batterier, eller dårlig kontakt?
 
Har du lest manualen? mulig du må trykke inn en av kanppene når du kalibrerer for å få den til å bytte fra sekunder til minutt. Står sikkert der

"Manualen" er bare et kopiert ark som beskriver et annet urverk. :( (Det er likt, bortsett fra kalibrering.)

Jeg fant en video på youTube som viser hvordan det skal gjøres, så jeg tror jeg gjør det riktig.

Edit: Knappen klokka 2 er for å kalibrere sekundviseren (den store), knappen klokka 4 er for den lille viseren.