Mitt "litt større" Seiko SKX prosjekt....

Medlem
7. mars 2018
Innlegg
53
Sted
Sandvika
Det hele startet da jeg kjøpte meg en lenge etterlengtet dress klokke, nærmere bestemt en Certina DS1 Himalaya Special Edition, som jeg hadde sett i et blad for et par år siden. Men, dette er jo ikke en klokke som går til alt, så søken etter en mer allsidig klokke begynte. Som så mange andre "newbies" før meg, falt valget på en Seiko SKX007 etter å ha sett flere "reviews" som skryter denne opp i skyene. Billig, bra kvalitet, bla bla bla.... Så, jeg fant en relativt ny, brukt klokke på finn.no, og noen dager senere fikk jeg melding om at den lå klar på postkontoret til avhenting. Jeg kom meg ikke lenger enn til parkeringsplassen før jeg rev opp pakken. Så kom skuffelsen. Misforstå meg rett, jeg skjønner at man ikke får all verdens for summen jeg gav for klokken, men forventningene var nok litt i høyeste laget etter å ha sett alle videoene av denne saken. Spesielt utslagsgivende var den "kjipe" følelsen Jubilee lenka gav meg, resten var for såvidt helt greit. På den annen side ble jeg fort glad i den, og har brukt den nesten hver dag siden....

Likevel ble jeg ikke kvitt følelsen av at den ville gjort seg så mye bedre med en annen lenke. Søken etter en erstatning startet derfor raskt. Som med så mange andre ting jeg jeg fatter interesse for, utarter det seg så til en besettelse. Dette er intet unntak. Så snart lenke var bestilt, startet søken etter inspirasjon ang. andre modifikasjoner, og jeg oppdaget raskt at dette er en klokke det er relativt "lett" å fikse på på egenhånd. Dermed var grunnlaget lagt. Diverse saker og ting ble bestilt i rask rekkefølge. Resultatet oppsummeres i bilder under:

Utgangspunktet: Ja alt ligger pakket inn og "lite synlig" for å gjære det hele noe mer spennende:D Beskrivelse av de forskjellige delene følger for de som gidder å lese seg gjennom hele posten:
Skjermbilde 2018-04-20 kl. 13.07.43.png


Så begynner jobben med å ribbe klokken. Skal sies at noe av dette var lettere å se på youtube, enn å gjøre i virkeligheten selv. Å fa av bezel ringen for eksempel var et slit, men gikk til slutt uten å ha laget "for mange" riper:oops:
IMG_5230.JPG

Resten av demonteringen var for såvidt plankekjøring:
IMG_0494.JPG
IMG_0017.JPG
IMG_4851.JPG

Så starer jobben med å få alt sammen igjen, med de nye delene. Altså den spennende delen.
Først, nytt glass (sapphire crystal) krever ny pakning:
IMG_3288.JPG

Med denne montert, så skal det nye glasset presses inn. Også dette var lettere vist på youtube enn gjort. Men også dette gikk seg til etter litt prøving og feiling. Glasset jeg har brukt er fra Crystaltimes og er som nevnt sapphire crystal, nærmere bestemt type CT094 med blue anti reflective coating. For de som er interessert er dette glasset flatt, men høyere for å passe best mulig med keramiske bezel inserts med stigende kurve:
IMG_6658.JPG

Få glasset plassert mest mulig sentrert (her holdt jeg på å glemme å sette inn chapter ring først, noe som er en klar fordel å få til riktig første gang):
IMG_3765.JPG

Så gleder det å presse for harde livet, uten å knuse glasset:
IMG_2046.JPG

På dette stadiet valgte jeg å sette tilbake urverket for best mulig justering og tilpasning av chapter ring i forhold til skive. Samtidig byttet jeg ut kronen. Kronen er en original Seiko krone, men som har fått gravert inn S på forhånd. Denne er bestilt fra 23-59.net:
IMG_3533.JPG
Bezel valgte jeg så å montere uten å montere bezel insert på forhånd. Også dette for best mulig tilpassing i forhold til skive og chapter ring. I tillegg ser jeg det fordelaktig å montere i denne rekkefølgen for å slippe eventuelle skader på insert da jeg brukte presse for å få på bezel ring også. Bezel jeg har brukt er en Submariner look alike fra Yobokies (husk fett på pakning, og ikke glem den der "klikk skive" greia under bezel):
IMG_0371.JPG

Med det gjort er det Bezel insert sin tur. Jeg har brukt en Submariner look alike keramisk bezel insert fra DLW. Denne har jeg limt med et tynt lag GS Hypo Cement, og satt under press noen timer:
IMG_4826.JPG
Her satt under press:
IMG_9560.JPG

Slik så den ut etterpå:
IMG_0037.JPG

Da alt arbeid med selve kassen er ferdig gjenstår bare den nye lenken, som jo var utgangspunktet for hele prosjektet. Men heller ikke her kunne jeg dy meg med bare en enkel Strapcode Super Oyster ii. Måtte selvfølgelig gjøre mer ut av dette også, så jeg har valgt å montere en Seiko MM300 lås i tillegg:
IMG_3119.JPG
IMG_8625.JPG

Så, til de som faktisk har giddet å se igjennom hele innlegget, her kommer resultatet. Må si at jeg ble ganske fornøyd, selv om jeg ser at ikke alt, tross forsøket, ble helt perfekt linet opp (ja, jeg kommer til å fikse på dette etterhvert). Vil også legge til at jeg har vurdert å skifte både skive og visere i tillegg, men kom fram til at jeg faktisk synes det originale ser bedre ut i tillegg til at jeg mistenker at kvalitet på både loom og finish er bedre enn det jeg til nå har funnet på nett. Dette, i tillegg til at jeg ønsker å beholde i det minste en liten del av identiteten til klokken, har ført til at jeg har valgt å beholde disse tingene i original tilstand.
Resultatet (trommevirvel):
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
6.JPG

Wrist shot:
7.JPG
8.JPG
9.JPG
10.JPG
 
Redigert:
Er dette den nye lenken fra Strapcode? Hvordan er passformen på endlinks i forhold til kasse? Jeg har den gamle Strapcode superoyster og passformen imponerer ikke akkurat.
 
Er dette den nye lenken fra Strapcode? Hvordan er passformen på endlinks i forhold til kasse? Jeg har den gamle Strapcode superoyster og passformen imponerer ikke akkurat.
Dette er nyeste variant av super oyster ja. Selv synes jeg passformen er bra, men sammenligningsgrunnlaget mitt er jo bare original lenka. Ligger jo noen close up bilder, så du ser jo sånn røffelig hvordan den sitter. Når det kommer til montering så var dette en dans på roser i forhold til de historiene som florerer om dårlig passform på andre varianter. Merket selv ingeting til dette. Denne skyves rett på, men det er heller ingen slark.