Min første Rolex - råd og hjelp

Medlem
2. jan. 2018
Innlegg
7
Sted
Fossumhavene 56
Hei alle klokkekyndige,

Har forstått at dette er stedet å være, og å lære, dersom man ønsker å gjøre fornuftige kjøp.

Har kommet frem til at jeg ønsker å kjøpe min første Rolex - en Datejust Jubilee, Two Tone, med 10 diamanter på sølvfarget urskive.

Når det kommer til størrelse står jeg imellom 31 og 36 mm. Har i dag en Longines i 29/30 mm, og tenker dermed det er fint å ha en som er større, -istedenfor to i samme størrelse.

Har anledning til å kjøp ny, og antar jeg må ut med rundt 100'? Alternativet er å kjøpe brukt, har fulgt med hos Briljant Watches og på finn.no - men syns det er en jungel og mye usikkerhet i hva man får for pengene.

Jeg har ikke vært i kontakt med forhandler enda, men Bjerke er vel den aktuelle i Oslo. Mulig dumt spørsmål; men er det noe som helst sjanse for å få et par tusenlapper i rabatt, eller er klokkene helt satt til pris? (jobbet i gullsmed, og her var det alltid mulighet ved større handler).

Hvor mye "levetid" har en eldre klokke igjen (1990 og nyere) ? Og hvilke tanker har man om å kjøpe nytt vs brukt? For min del er det også vanskelig å vurdere hva "riktig pris" på en brukt klokke er. I tillegg er det få med sølvfarvet urskive - noe jeg syns er rart da det i mine øyne er helt klart den peneste kombinasjonen:)

Ser det ligger en ute på finn.no nå, med pris på kr 49'.

Alle svar mottas med største ydmykhet og takknemlighet.
 
Jeg ville personlig gått for 36mm, da jeg har tynne håndledd, og 36mm er i mine øyne den store klassikeren. Et Rolex-ur klarer seg i teorien uendelig lenge, så lenge det blir fulgt opp med service og tatt godt vare på. Men om du skal på Finn-eventyr, vær obs på at eldre jubileeer ofte rimelig skranglete greier. Er jo litt sjarm i det, på sett og vis. Skal være mulig å ordne TT DJ i god stand til under 40k, dog uten steiner.

Det er ikke uvanlig å få noen lapper avslag med mindre man handler et ur med lang ventetid, og min erfaring er at de fleste forhandlere har en del datejust og OP på lager som de gjerne vil kvitte seg med. Prøv Askeland eller Jørgensen om du ikke får noen lapper avslag på Bjerke.
 
Hei og velkommen.

Gå for 36mm.

Pruting er nok mulig selv hos Bjerke og har blitt diskutert tidligere, men det er kanskje litt større mulighet hos andre Rolex AD som Jørgensen, Saastad eller Askeland.

Briljant Ur og Gull er helt safe og testet av mange av brukerne her inne. Jeg ville holdt meg til AD, Tidssonen eller en solid gråmarkedsselger som Briljant. Finn kan være helt ok altså, men du skal vite litt hva du skal se etter.

Hvor lenge kan et gammelt ur leve? Evig! Forutsatt at den blir tatt godt vare på og sendt på regelmessig service.

Datejust er en jungel og finnes i et utall varianter og "konfigurasjoner" hva gjelder metaller, farge på skive, fluted/ikke fluted bezel, diamanter/ikke diamanter osv osv. Så hvis du ikke finner den du ser etter med en gang vil jeg anbefale deg å ha litt is i magen.

Lykke til med jakten!
 
Forsikre deg om at det ikke er ettermonterte uoriginale diamanter hvis du kjøper brukt.
Dette forringer verdien på klokken, og ser ofte litt kjipt ut.
Dessverre ganske vanlig å se på denne modellen.
Ellers kan jeg stille meg bak anbefalingen av Briljant.
Har selv handlet der helt smertefritt.
 
Hei dere,

Og tusen takk for hjelp og alle svar, dere er virkelig gode! Jeg har vært i kontakt med Jørgensen, han er på ferie, men hadde flere varaianter på lager. Han kontakter meg igjen når han er tilbake.

Kommet frem til at jeg kjøper nytt, da jeg syns låsen på nyere er penere, og jeg slipper all usikkerhet mtp ekthet, uoriginale deler etc.

I går var jeg innom Urmaker Bjerke i Nedre Slottsgate, og fikk en positiv opplevelse. Etter å ha lest litt ulike meninger, så var jeg redd for å bli sett på som en "newbie" der.

Jeg har bestemt meg for:
36mm, Jubilee, fluted (hakkete) bezel, skive med diamanter.

Valgene jeg sliter med å bestemme meg for:
Stål klokke med blå skive m/diamanter
Stål klokke med sølv skive m/ diamanter
Gult gull/stål klokke med sølv skive m/ diamanter.​

Jeg har alltid vært svak for kombinasjonen gult gull/ stål - men kan det bli litt "formy mye" / show off? Hva tenker dere som er litt "inne i gamet"? Eller er denne kombinasjonen mer "voksen dame"?

Ble fortalt av den hyggelige ekspeditøren at man ila det første året (?) kunne skifte skive kostnadsfritt om man ønsket (f.eks om man kjøper blå m/ diamanter og heller ønsker sølv m/ diamanter).

Hvis det hjelpe noe, så er jeg 27.
 
Kjøp det du ønsker! Syns datejust i TT ser pent ut.

Er ikke helt begeistret for diamanter på DJ, men av de alternativene du har skrevet så hadde jeg valgt stål med blå skive.

Elsker hvordan blått lyser i solskinnet :)
 
Hei dere,
Jeg har alltid vært svak for kombinasjonen gult gull/ stål - men kan det bli litt "formy mye" / show off? Hva tenker dere som er litt "inne i gamet"? Eller er denne kombinasjonen mer "voksen dame"?

Datejust er helt klart innafor i gull/stål :)
 
Gull/stål Datejust med blå skive og diamanter ville vært mitt valg.
Hva så om det blir litt "show-off"?;)
Livet er for kort til å bekymre seg om hva andre folk kanskje synes om klokken man går med.:)

DSC00536_zps9yj3xpjn.jpg~original


Rolex
 
Datejust er veldig innafor med gull/stål. Men har du forsøkt utgaven med Everose og stål? Med riktig skive kommer den VIRKELIG til sin rett når man får den på armen. Kan IKKE sammenlignes med de "stiliserte" bildene på nett, men legger ved et likevel ;)
everose-dj36.png


Ellers slår jeg et slag for stål/stål med blå skive som du selv skriver ovenfor. Den er helt nydelig etter min mening!
 
Takk for flotte bilder - syns det er utrolig vanskelig å bestemme seg.

I og for seg et luksusproblem! Det er en prisforskjell på stål og på TT, men jeg tenker at det ikke skal være utslagsgivende.

Det som gjør det ekstra vanskelig var at de ikke hadde inne modellene jeg var helt ute etter. De hadde noen i 31mm, men ellers så var det feil lenke/ skive / uten diamanter etc.

Ekspediøren sa at de kunne skifte skive på 36mm klokkene de hadde i butikken, da de hadde flere løse skiver. Har noen vært borte i dette før?

Fikk en hyggelig telefon fra Bjerke nå nettopp; de hadde både blå og sølv skive med diamanter i Bergen, slik at de kunne skifte skiven. Videre hadde han en TT (gult gull) med grå skive med diamanter i Safen - og denne ser bare nydelig ut på bilder iallefall.

Må bare legge til at jeg er positiv overrasket over opplevelsen jeg hadde hos Bjerke i går.

PS - så en nyydelig Breitlig på vei ut - så lurer på om jeg er i ferd med å bli frelst!:) :)
 
  • Liker
Reaksjoner: acnorway
Godt valg av klokke;) Jeg har selv kjøpt en Datejust TT 36mm hos Urmaker Bjerke og har ikke annet enn lovord å gi dem:) Jeg har også tidligere eid en stålmodell i samme diameter.

Det er som flere andre også skriver; Gå for det som snakker mest til deg, prøv å ikke tenk på hvordan andre vil oppfatte klokken, men heller fokusere på hvilken følelse den modellen du til slutter faller ned på, gir deg på armen. Det er du som bærer klokken og ikke omvendt ;)

Når det kommer til stål vs TT så er det som alt annet, subjektivt. En TT-modell gir klokken litt mer tilstedeværelse på armen eller wrist presence som det heter på nynorsk, men det merker man ikke med mindre man bytter mellom stål og TT jevnlig. Jeg kan ihvertfall ikke huske at jeg savnet tilstedeværelse da jeg eide stålmodellen og stålmodellen har selvfølgelig like mye "Datejust-DNA" som TT.

Jeg har ikke fått bytte skive hos Bjerke, men jeg har vanskelig for å tro det vil ikke påvirke garantien på klokken, da det er de som gjør dette for deg. Det vil muligens gi klokken din et annet modellnummer enn hva som står på ytterembalasjen, men det kan du bare høre med dem om hvis du anser det som viktig.

Lykke til:)!
 
  • Liker
Reaksjoner: Saha