Min første Panerai

Tommytott

Støttemedlem
Medlem
18. juli 2015
Innlegg
198
Sted
Bergen
Hei godtfolk,

ny arving på vei åpner for muligheten til å investere i ny klokke. Nevnte arving blir jente og hun kommer i år, ergo ser jeg etter en 2018-modell som hun kan arve på lang sikt. Panerai er ett av flere merker jeg vurderer, og jeg håper på gode og konstruktive innspill på fornuftige modeller, basert på mine "kriterier":

-Jeg foretrekker Luminor, men hvis noen Radiomir passer veldig bra med listen ellers så er jeg åpen for forslag
-Maks. 44mm (helst 42mm men jeg har ikke sett mange av dem - samtidig som 40mm blir for smått synes jeg)
-Sandwich dial er et kjempepluss men ikke nødvendigvis 100% must (alternativt utfreste spor med lume)
-Stålkasse
-Dato er OK men ikke nødvendig, men den grelle cyclopsen er helt uaktuell (no offence til de som liker den)
-Glass i baklokk er et kjempepluss da jeg er nerd og liker å glo på maskineriet
-8 days er å foretrekke, minimum 3 days
-Overnevnte fordrer kanskje manuelt verk, dette har jeg ikke satt meg inn i - men automatisk er prinsipielt OK for meg også
-Foretrekker å ha sekundviser men er ikke bastant her heller
-Sist men ikke minst: nypris i Norge på maks 70k (jeg kommer til å lete på bruktmarkedet først og fremst da budsjettet er lavere enn det)

Jeg også kan Google og filtrere på Chrono24 - og kommer foreløpig frem til at PAM 510 og PAM560 treffer på mange av punktene over - men jeg håper som nevnt på generelle forslag.

Legger ved bilde av PAM560...


Panerai-Luminor-Base-PAM-560-Watch-620x504.jpg



...og PAM510
PaneraiPAM510_5.jpg
 
Hadde 562 i titan, er helbørstet og mørkere. Gir et mye barskere uttrykk en polert stål imho. Anbefales. 8 dagers manuelt verk, inhouse. :)
 
Jeg har hatt noen Panerai'er i årenes løp; senest 090, 351, 572 og 514. Jeg er opptatt av at skiven skal være så "ren" som mulig, med minst mulig skrift og komplikasjoner samt at klokken skal ha inhouse urverk.

372 er IMHO den perfekte Panerai, både estetisk og historisk. Sandwich-dial, gullvisere, manuelt opptrekk og lite skrift.

372 blir dessverre litt for stor for undertegnede med sine 47mm, og jeg har derfor landet på at 560 må bli min neste Panerai. Jeg vurderer også 590, selv om den har noe mer fuzz på skiven.

Jeg er dog litt usikker på skiven på 560, er det "vanlig" sandwich-dial, eller har den en annen type skive? Litt googling gjør meg usikker, det ser ut til at basemodellene ble levert med sandwich i starten, men at dette nå er endret. Er det rett og slett en "dial with recessed areas", der markører og tall er noe nedsenket?

Når det gjelder titan vs. stål er jeg enig i at titan er tøft, og materialet er svært motstandsdyktig mot riper og hairlines. Jeg har nok likevel landet på at stål kler Panerai best, det enkle er ofte det beste ;)

Både 560 og 510 er gode valg @Tommytott, selv om jeg synes skiven på 510 er i overkant busy :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Jeg har hatt noen Panerai'er i årenes løp; senest 090, 351, 572 og 514. Jeg er opptatt av at skiven skal være så "ren" som mulig, med minst mulig skrift og komplikasjoner samt at klokken skal ha inhouse urverk.

372 er IMHO den perfekte Panerai, både estetisk og historisk. Sandwich-dial, gullvisere, manuelt opptrekk og lite skrift.

372 blir dessverre litt for stor for undertegnede med sine 47mm, og jeg har derfor landet på at 560 må bli min neste Panerai. Jeg vurderer også 590, selv om den har noe mer fuzz på skiven.

Jeg er dog litt usikker på skiven på 560, er det "vanlig" sandwich-dial, eller har den en annen type skive? Litt googling gjør meg usikker, det ser ut til at basemodellene ble levert med sandwich i starten, men at dette nå er endret. Er det rett og slett en "dial with recessed areas", der markører og tall er noe nedsenket?

Når det gjelder titan vs. stål er jeg enig i at titan er tøft, og materialet er svært motstandsdyktig mot riper og hairlines. Jeg har nok likevel landet på at stål kler Panerai best, det enkle er ofte det beste ;)

Både 560 og 510 er gode valg @Tommytott, selv om jeg synes skiven på 510 er i overkant busy :)

Takk for innspill! Har fått med meg det samme angående 372, men her også blir den for stor (i hvert fall for hun som skal ha den senere). PAM351 ser dødsbra ut, og at det er titan er ikke negativt. Ser mindre "grå" ut enn andre titanklokker jeg har sett på, så det er bra.

Hører gjerne fra andre angående typen skive på 560, hvis noen vet?
Edit: fant følgende på Paneraireview (https://paneraireview.com/panerai-watch-reviews/top-8-panerai-watches/): "So the PAM560 is really the eventual replacement for the previously mentioned PAM112. It has a 44mm case, which I believe has been refined a bit. It has a base dial, a sandwich dials and an exhibition caseback showing off the P.5000 movement."

Jeg vet ikke noe om tidligere modeller er forskjellig fra dette, men her er det altså snakk om sandwich dial. Check :)
 
Redigert:
Det ser ikke helt feil ut! Takk for tips :)
Den er veldig fin. Ligger en på Finn men hadde ikke gitt den pris som den ligger ute til. Det fine med den er at den er 42 mm noe jeg liker. Men ihuga panerister finner dette feil. Skal jeg ha Panerai igjen blir det nok en slik.