Metalldetektor-tråden

Medlem
7. aug. 2017
Innlegg
370
Sted
Vestlandet
Svært usikker på om dette emnet krever en egen tråd, og om det er nok folk her med et såpass smalt interessefelt. Men, i et forum med folk som bruker timevis i uka på å ta bilde av håndleddet sitt, for så å poste det på nettet og vente på tilbakemelding fra andre folk som sitter i timevis for å se på (mann)folks håndledd, så skulle det forundre meg om det ikke finnes en eller annen detektor-entusiast her.

Jeg har alltid hatt en viss fasinasjon for konseptet metalldetektor, men har til gode å sette fasinasjonen ut i praksis. Nå har det seg slik at jeg har mistet en gjenstand, og har behov for et hjelpemiddel til å finne igjen nåla i høystakken. Det har altså dukket opp en anledning, eller unnskyldning om du vil, til å starte med en ny hobby, eller i det minste teste dette ut.

Er det noen her med peiling på detektorer spesielt, og søking generelt? Jeg har null peiling og null erfaring, og er i første omgang kun ute etter å få gode råd som kan sette meg på sporet etter et eventuelt kjøp av detektor.

Hvem starter den store detektor-tråden med et kombinert metallsøke+wristshot-bilde?
 
  • Liker
Reaksjoner: hen, Grendel og Ban
Følger denne tråden med spenning. Helt siden jeg som 7-8 åring begynte å samle på mynter har muligheten for skjulte skatter i jorden fascinert meg (selv om det etterhvert har gått opp for meg at det ikke er så enkelt....ikke får man beholde alt man eventuelt skulle finne heller:rolleyes:).
Det nærmeste jeg har har vært metallsøking er noe drit fra Jula som ikke fant hverken gullring eller mynter midt på stuegulvet, men har fortsatt en liten drøm om å prøve meg litt:)
 
Jeg har holdt på med metalldetektor i tre-fire år. Ikke så veldig aktiv, men det blir vel ca ti turer i året. De beste funnene så langt er noen gamle mynter (to i sølv), og en sølv teskje. Eldste mynten er en femøring fra 1957.

Fisher og Garret er gode detektomerker som en kan få ganske rimelig (2000-3000 bør gi en god en). Selv har jeg Fisher F5, og føler ikke behov for å oppgradere.

Norsk Metalldetektor forening kan anbefales. Reglene for metallsøk i Norge er faktisk ganske liberale sammenlignet med mange andre land. ( I Sverige er en nærmest kriminell..)

Pinpointer må en ha. Det er en liten detektor som en bruker for å finlokalisere nedi hullet. Men, ofte finner en rett og slett ikke det som lager lyd. Mye feilsøk og mislykkede hull. Det er en kunst å finne riktige innstillinger.

Mye søppel finner man også. Spiker og hemetikkbokser. Det tar en naturligvis med seg og kaster, så gjør man en god gjerning.

En trenger formelt sett grunneiers tillatelse for å søke. På kommunal grunn er dette ganske greit. En finner gårds og bruksnummer på områdene en ønsker å søke og sender en søknad til kommunen (Park og idrettsvesenet). Kan da få tillatelse for ett år. Greit å skrive at en kjenner reglene angående fornminner og registeringspliktige funn, og vet hvordan en graver og tetter igjen hull uten å lage skjemmende spor (vipper opp gresset, slik at det kan legges på plass). For å være ærlig, så har jeg ikke brydd meg om å fornye tillatelsen.. Tror det er lite risiko på kommunal grunn, så lenge en oppfører seg pent.

På badestrender, å lete i sanden, går greit uten søknad. Der er det mange som graver. Ofte lett å finne ting.

Artig hobby, ofte finner en noe rart og forsøker å finne ut hva det er ved hjelp av tekst på tingen eller Facebook-metallsøker forum.

Bare spør hvis det er mer dere lurer på. :)

Her er mine «funn».Bare skrot, for de fleste. Men litt artig lell. Mynter er alltid gøy å finne. Har også funnet en hestesko. Den henger i garasjen.
AAD1680A-2CD0-4024-8039-42BDC73FDB36.jpeg
 
Redigert:
Hadde vært gøy å prøve, men tror jeg hadde blitt fullstendig oppslukt. Kona fant et øksehode langt inne i skogen på sopptur i fjor høstes, men uten metalldetektor, også gøy! :) Ingen turøks akkurat, men en ganske godt brukt tømmerøks av noe slag, kanskje mistet av en skogsarbeider for mange år siden. Det må være minst 50-60 år siden det var hugget på det aktuelle stedet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly og Grendel
Det skal det nok. Det er ikke alltid så lett å finne passende skaft til slike eldre økser, men skal se hva jeg kan få til. En kollega av meg er en av landets ivrigste øksesamlere såvidt jeg vet, og han hjalp meg med å skaffe nytt skaft til en annen øks, en Mustad snekkerøks som dukket opp i et hav av rust på hytta.

Det sagt så ble det nettopp innkjøp av en ny Fiskars kløyveøks med plastskaft for å endelig få kløyvd ved med noe skarpt og solid.. Mangler bare en hoggstabb som ikke bare passer dverger.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Øksesamlere er vel ganske mainstream sammenlignet med det jeg fant ut da jeg søkte på teksten på et av mine metalldetektorfunn...
5C1442D5-FC79-4CA4-85E2-976BD0C43B8C.jpeg

Dette er en inhalator, til astmamedisin fra femtitallet. Og ja, det er folk som samler på historiske astma-inhalatorer. :D

8D85A8CD-3D4E-4B79-A89C-3247F277B56D.jpeg
 
Redigert: