Merkelig sekundviser på vintage Omega

Medlem
24. juni 2012
Innlegg
2.320
Sted
Oslo
Hei alle felles klokkegærninger. Jeg trenger litt hjelp!

En venn av meg fikk nylig utført service på sin automatiske vintage Omega Seamaster Cosmic. Etter henting ser han at sekundviseren oppfører seg ganske merkelig. Den hakker, nesten som et quartz-ur. Det hender den "glir" som den skal, men flere ganger i minuttet hakker den, noen ganger hakker den hele runden.

Det første jeg bad han gjøre var å dra innom urmakeren som hadde den inne til service, men dette hadde han dessverre ikke tid til, da han måtte dra i hæren. Jeg tok derfor på meg oppdraget.

Ville egentlig bare høre deres meninger rundt dette først, slik jeg kan føle meg litt mer forberedt når jeg skal ta det opp med urmakeren. Uret hakket nemlig ikke før det ble levert til service.

Her er en video av klokken:

[video]http://i1300.photobucket.com/albums/ag86/Mariussolmol/33FE34D1-A424-43CB-AAB9-77EFA3EDA072-5574-000006AD58BD9C8B_zps612a7968.mp4[/video]

På forhånd takk for svar:)

Mvh Marius
 
Redigert:
Den linken virker ikke. Såvidt jeg vet har eldre omega en egen Aksel for sekundviser som ikke er en del av løpeverket. Det er en fjær som holder denne akselen - med eget tannhjul på - i riktig høyde i forhold til det tannhjul som vanligvis omtales som sekundhjul, og er en del av løpeverket. Skulle tro at det er noe med denne fjæren, den ser ut som en tynn arm som er litt bøyd og dermed gir fjærbelastning på sekundviserens aksling. Er vanskelig å forklare det bedre. Tror de fleste som driver med klokker klarer å se om dette er problemet. Spennende å høre hva løsning er da :)
 
Fungerer linken hos dere andre?

Takk for svar, @Greg. Du sitter virkelig på mye kunnskap:) Skal prøve å få tid til å dra innom urmakeren i løpet av kommende helg. Det verste var at urmakeren hevdet det kom til å "gå seg til" ved litt bruk når kompisen min ringte.

Muligens en dårlig video da den kun oppfører seg som en quartzklokke her. Den er oppfører seg mekanisk i ny og ne altså:rolleyes:
 
Redigert av en moderator:
Det så jo helt merkelig ut! Første gangen jeg har sett så ekstrem hakking.

Merkelig ja! Det er noe av det rareste jeg har sett..:eek:

Virkelig kjipt for eieren når han betaler for vanlig service på uret. Ikke var pleksiglasset eller kassen pusset/polert heller..
 
Jeg svarte fra et eppleprodukt i går - kona sitt brett, da sto klokken stille, ser på pc i dag at filmen er helt fin. Det er vel real life avspilling, i så tilfelle går jo sekundviseren alt for fort også, ca 40 sekunder på runden, grovt gjettet? Det kan være spennende å se om "resten" av klokken går riktig - kan jo sjekke over et par timer og poste her, et så grovt avvik vil raskt vise seg, hvis den bruker tre kvarter på timen, mener jeg.

Kan jo ha satt inn en fjær til et taffelur i stedet ;) antar at da ville det ha oppført seg litt bananas da også (en altfor kraftig fjær altså, er lite sannsynlig).

Fungerer linken hos dere andre?

Takk for svar, @Greg. Du sitter virkelig på mye kunnskap:)

Vel, jeg har skrudd på et par av disse eldre Omega klokkene, men når det kommer til kunnskap så er det mye prøve og feile, første gang så bestilte jeg en ny fjær til et manuelt verk. Jeg fikk en fjær til automatisk opptrekk, men stolte ukritisk på at jeg hadde fått riktig, og monterte like godt denne. Er jo ikke krise egentlig, og powerreserve var faktisk ok i starten, men dabbet så raskt av :) Er riktig fjær i klokken nå forresten. Ellers så er vel denne kunnskapen egentlig på nivå med at en her inne forteller en imponert non-wis kollega på jobb at det finnes flere Explorer modeller, både I og II, samt at Rolex faktisk finnes med plastglass! også :) Det er "lett" når man kan det (en kjempedigrasjon, var i en bruktsjappe i Krakow noen år siden, fant en gmt med plexiglass. Selger nektet for at det var plast, det var jo en Rolex - de bruker bare safir må vite...............).
 
Redigert av en moderator:
Jeg svarte fra et eppleprodukt i går - kona sitt brett, da sto klokken stille, ser på pc i dag at filmen er helt fin. Det er vel real life avspilling, i så tilfelle går jo sekundviseren alt for fort også, ca 40 sekunder på runden, grovt gjettet? Det kan være spennende å se om "resten" av klokken går riktig - kan jo sjekke over et par timer og poste her, et så grovt avvik vil raskt vise seg, hvis den bruker tre kvarter på timen, mener jeg.

Kan jo ha satt inn en fjær til et taffelur i stedet ;) antar at da ville det ha oppført seg litt bananas da også (en altfor kraftig fjær altså, er lite sannsynlig).

Vel, jeg har skrudd på et par av disse eldre Omega klokkene, men når det kommer til kunnskap så er det mye prøve og feile, første gang så bestilte jeg en ny fjær til et manuelt verk. Jeg fikk en fjær til automatisk opptrekk, men stolte ukritisk på at jeg hadde fått riktig, og monterte like godt denne. Er jo ikke krise egentlig, og powerreserve var faktisk ok i starten, men dabbet så raskt av :) Er riktig fjær i klokken nå forresten. Ellers så er vel denne kunnskapen egentlig på nivå med at en her inne forteller en imponert non-wis kollega på jobb at det finnes flere Explorer modeller, både I og II, samt at Rolex faktisk finnes med plastglass! også :) Det er "lett" når man kan det (en kjempedigrasjon, var i en bruktsjappe i Krakow noen år siden, fant en gmt med plexiglass. Selger nektet for at det var plast, det var jo en Rolex - de bruker bare safir må vite...............).

Det stemmer at "resten" av klokka går "korrekt". Korrekt som i 4-5 sekunder avvik på tre-fire timer. Det tyder vell på at det du nevnte tidligere stemmer? Om at sekunddelen er en seperat del av urverket (eller noe i den dur).

Jeg skjønner hva du mener, men forsatt er jeg imponert. Tusen takk for all hjelp. Rekker dessverre ikke å dra innom urmaker i løpet av helgen, men må prøve å få de til i løpet av neste uke:)