Mathfjeld gjør ting han ikke kan del 4. Veteranmotorsykkel

G

Guest571

Guest
Her kommer del fire i "Mathfjeld´s kamp" serien. Må innrømmer at jeg ikke husker om vi var kommer til 3 eller 4, så helgraderer og kaller denne for 4.

Denne tråden kommer til å inneholde bilder, beskrivelser og sikkert ganske mange hjertesukk etterhvert. Saken er at jeg har overtatt en Triumph Tiger Cub 1957 modell, sykkelen ble kjøpt av min far i 1985, men han hadde flere sykler så denne ble stuet bort, kanskje litt lenger enn planlangt for den har nå stått lagret i 32 år. Etter at min far døde i 97 hadde heldigvis ikke mamma hjerte til å selge den. Heldigvis. Nå har jeg fått sykkelen og den skal nå bli kjørbar. Eller så kjørbar en 60 år gammel motorsykkel kan bli.

Jeg ønsker ikke å restaurere sykkelen så den ser ny ut, jeg skal ha en sykkel som ser litt røff ut. Dette er litt latskap, men også fordi jeg liker rat racer looken mange sykler har. Sykkelen skal ikke choppes, senkes, bittelite lærsete osv, sykkelen skal se ut som en godt brukt Tiger Cub. Kall det gjerne patina.

Dette er utgangspunktet:

T2.JPG

T3.JPG


Triumph produserte litt over 100.000 Tiger Cuber i forskjellige versjoner så finnes heldigvis mye deler og oppdrive.

Planlagt arbeid:
Konvertere til 12 volt og elektrisk tenning
Bytte ut ALT det elektriske på sykkel, nytt ledningsnett osv.
Nye dekk og bremser
Overhale dempere
Gå over motor, nye foringer, pakninger osv.
Kanskje til og med vaske den

Ting som ikke skal gjøres:
Lakk og krom

Kommer til å oppdatere tråden med bilder og litt tekst underveis. Jeg er maskiningeniør, men kan så godt som ingenting om motorer eller motorsykler så dette blir spennende! Har bestilt massevis av deler som er på vei i posten fra England nå.

Første jeg gjorde var å henge på plass alle de løse delene jeg fant i kjelleren for å se hva jeg manglet og hva som måtte bestilles.

T1.JPG


Etter at de delene jeg tror jeg mangler er bestilt tok jeg av gaffelen foran da det var noe som hadde satt seg så det var null demping.

Etter mye banking og banning fikk jeg demontert demperene og ut kom det rust!

T4.jpg


T5.JPG


Etter litt vasking og mye rustløser har jeg nå nesten oversikt over hvilke deler jeg må bestille.

Det var så langt jeg var kommet nå. Kommer til å jobbe litt kvelder og helger med sykkelen, men hovedfokuset mitt (teoretisk) er å få gjort ferdig masteroppgaven min som skal leveres i midten av mai.

 
Gleder meg til å følge med!
Selv driver jeg å overhaller tempo standard nr 2 fra 1953.
Så gamle ting er igrunn like greie å skru på som alt annet. Det er samme prinsippene som gjelder i dag.

Av erfaring vet jeg at enhver eldre motorsykkel kan brukes 100% like mye som en helt ny en. De som sier noe annet kan bare ikke skru

Ikke spar på kronene her. Jeg er helt for å beholde patina, men gjør en grundig og god jobb og totaloverhall motoren samt bytt ut ALT av skruer til rustfritt. Finnes ingen god grunn til å spare på rust.

Og bare av nyskjerrighet, hvorfor skal du bytte tenning? Eldre stifttenning med ny kondensator, renset smurt stift og ferske ledninger holder i all evighet. (Kjørte 11000km fjor sommer med stifttenning uten feilslag)

Og en liten hms, påminnelse. Husk å vulkaniser på nye bremsebånd og gjør hjulakslinger og lager i 100% stand. Det blir noe helt eget å kjøre på!

Lykke til!
 
@crown guard Takk for tips, kjøpte nye komplette bremsesko. Er vulking bedre? Kostet tross alt ikke så mye disse skoene. Hadde ikke tenkt å bytte hjullager da disse virket fine, men hvis du sier det så :)

Tenningen blir byttet da jeg uansett trengte nytt ledningsnett, likeretter mm. Ønsket også en batteriløs sykkel (latskap) og da var en komplett pakke fra Boyer Brandson veien å gå, vistnok. Også har jeg hørt at dyrere er bedre.
 
  • Liker
Reaksjoner: 69variant
@crown guard Takk for tips, kjøpte nye komplette bremsesko. Er vulking bedre? Kostet tross alt ikke så mye disse skoene. Hadde ikke tenkt å bytte hjullager da disse virket fine, men hvis du sier det så :)

Tenningen blir byttet da jeg uansett trengte nytt ledningsnett, likeretter mm. Ønsket også en batteriløs sykkel (latskap) og da var en komplett pakke fra Boyer Brandson veien å gå, vistnok. Også har jeg hørt at dyrere er bedre.

Bremsesko var iaffal i mitt tilfelle umulig å få tak i til min modell med norskproduserte 125mm trommmelbremser og måtte vulkaniseres på nye, men om du får tak i delen nyprodusert (ikke nos, dette er ferskvare etter min mening) er jo det bare enda bedre.

Hjullagrene hadde jeg iaffal 100% demontert og vasket i bensin med tannbørste. Bruk hjullagerfett da du monterer sammen igjen og mål slitasje/radial-dødgang. Om du har hele kulelager og ikke løse kuler er det jo en smal sak og slå ut de gamle og bytte.

Uansett lykke til, og ikke spar på kronene da det koster 1000lapper senere og kan bli mye bry
 
@crown guard Hele kulelager, nye er bestilt. Alt mekanisk skal jeg ha flawless, lakk, krom og sånne jenteting får komme senere.
 
Herlig mathfjeld, dette blir en flott sykkel som du garantert vil få mye glede av. Har selv restaurert to stk 500cc Triumph, en fra 1960 og en fra 1965, ikke spesielt vanskelig å restaurere disse selv om man må overlate f.eks sliping av veiv, innsetting av ventilstyringer, sliping av ventilseter, boring av sylinder etc til et maskinverksted som vet hva de driver med.

Vet ikke om jeg uten videre ville byttet ut skruer og bolter til rustfritt, de originale delene er av høy kvalitet så ingen vits å bytte om det er i god stand. Har selv erfart at f.eks de originale boltene til veivstaker etc er av mye bedre kvalitet enn mye av det man får kjøpt i dag.

Når det gjelder bremsesko tror jeg det er like greit å kjøpe nytt, om man bruker en seriøs leverandør skal det være bra nok kvalitet selv om de originale muligens var litt bedre, det ble jo brukt asbest på den tiden.

Brukte selv f.eks stempler fra Hepolite produsert i UK, og ikke billige fra Kina, tror det er veien å gå.

Flott lyd fra Cub'en!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
Æsj, sitter en messingforing fast langt faen nede i det ene gaffelbenet (heter det det?). Føler jeg har prøvd det meste for å få lurt den ut nå, men sannsynligheten er stor for at den har sittet fast i snart 30 år.
DSC_0394.JPG

DSC_0395.JPG

DSC_0399.JPG

DSC_0401.JPG

Prøvde å lage en avdrager for å få tak under foringen og jokke den ut, men det gikk heller ikke. Endte dessverre med at jeg bestilte nye gaffelben for 120 kr/stk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Små skritt. Venter fremdeles på brorparten av delene jeg har bestilt så går litt smått. Siste jeg har gjort er å demontere setet. Har sendt trekket og skumgummien med svigerfar til Tsjekkia så jeg kan få trukket nytt der. Var litt for pricy å gjøre det i Norge. Har bedt om at setet skal se orginalt ut når det er ferdig, men at det ikke nødvendigvis skal se helt nytt ut. Ønsker ikke at setet skal skille seg nevneverdig ut.

Platen som skummet og trekket sitter på må jeg sveise litt sprekker og sette inn nye skruer. Når dette er gjort skal jeg lakke hele platen med sort Hammerite.

T8.JPG


T6.JPG


T7.JPG