Mangel ved klokkekjøp

Medlem
9. juni 2020
Innlegg
6
Sted
Lørenskog
Hva pleier dere å gjøre når dere kjøper, evt i mitt tilfelle, bytter en klokke som viser seg å ha noen enkelte mangler? I det aktuelle tilfellet har jeg byttet en klokke, samt mellomlegg min vei, som viser seg å ha skader på safirglasset som er sjenerende og ganske så tydelige. Dette ble ikke opplyst om i annonsen til klokken jeg skulle bytte til meg, og var heller ikke spesielt fremtredende på bildene. Hva ser dere på som en generell fremgangsmåte? Bytte av safirglasset vil nok komme på mellom 1-2k vil jeg tro.
 
Av ren høflighet er det vel greit å gi beskjed til selgeren om at det er sjenerende skrap på safirglasset, og si at dette kom som en overraskelse og spille ballen over dit. Er det en redelig type vil nok selger tilby å betale for utskiftning av glasset, spesielt om dette verken var opplyst om eller kom frem på bilder.

Men siden du stiller et spørsmål her antar jeg at du har gjort dette, og at selger kanskje ikke har vært like responsiv som forventet eller bare satt seg på bakbeina?

Juridisk er privatkjøp (antar jeg) regulert gjennom kjøpsloven, og dersom det er helt steile fronter, så er det nok greit å lese seg litt opp så du vet hvilket regelverk du har å forholde seg til. Nøkkelpunkter er vel § 17, § 18, selgers utvei i § 20 (forundersøkelse, om det er noe du burde ha oppdaget ved inspeksjon f.eks. og allikevel gjennomførte kjøpet med). Hvis det er en mangel etter disse, er det fra § 30 og utover det står beskrevet rettigheter og hvilke muligheter selger har til å rette mangelen. Tenker det er et fornuftig sted å starte, men jeg er ingen jurist og det er mange år siden jeg tok noen studiepoeng i avtalerett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sindermannen
Takk for raskt svar!
Selv er jeg jusstudent og er ganske så klar på kjøpslovens anvendelsesområdet, heldigvis. Tråden min er både for å finne ut av hva andre har opplevd i slike situasjoner, samt hva som kan regnes som vanlig kutyme i klokkemiljøet. Sendte naturligvis en ryddig melding med en gang jeg mottok klokken, slik at både selger og jeg ikke skal måtte styre med dette senere enn nødvendig. Tenker da det ikke er snakk om en kjempestor mangel, eksempelvis ingen lenke selv om det blir skrevet inn i annonsen, men at mangelen er av en slik grad som lett kan rettes opp med et lite tillegg i mellomlegget.

Regner med at det blir ordnet opp i på en veldig enkel og grei måte, men tror dessverre at mange har vært borti lignende situasjoner som har vært vanskeligere å løse.