Magefølelsen på EBay

Medlem
12. mars 2020
Innlegg
809
Sted
Oslo
Deler det jeg tror kan ha blitt en kinkig situasjon.

Har lenge tenkt over Frederique Constant sin perpetual calendar, fra Highlife serien. Det er et lite håp om at en skal dukke opp på Finn til en god pris.

Her om dagen så dukket det opp et treff på EBay, men på perpetual calendar tourbillon modellen. Auksjon fra en privatperson. Jeg tenkte med en gang at dette kunne være sjansen til å gjøre et skikkelig kupp!

Vel, helt til hjernen tok over. Personen hadde 100% positive reviews, men kun fra 8 personer. Noen brukte samme format på tilbakemeldingen. Det var kun kjøp, ikke salg. Den dårlige magefølelsen begynte å vise seg.

Magefølelsen ble enda verre når personen er situert i Ukraina. Forsinket levering, estimert slutten av november.

Den kritiske sansen ble trigget og bildene ble inspisert grundig. De var veldig profesjonelt fremvist til å være en privatperson. Søk på Chrono ga treff på X antall listede annonser. Dessverre (?) var det fullt treff på bildene som var på EBay også. En profesjonell forhandler fra Spania hadde alle 15 bildene, pluss et «standardisert» forsidebilde. 780 tilbakemeldinger med 4.9/5 snitt, i tillegg til andre annonser som brukte samme oppsett på bilder.

Saken var for meg avgjort, men fyrte av en melding til selger på EBay. Intet svar, surprise surprise…

Vet ikke helt hvorfor jeg deler med dere, men det var nesten jeg gikk 5 på og ble med i budrunde. Takker alt godt for at magefølelse og hjerne vant over hjertet og lyst.

IMG_0629.jpeg
IMG_0630.jpeg


IMG_0631.png
IMG_0632.jpeg
IMG_0634.jpeg
 
Deler det jeg tror kan ha blitt en kinkig situasjon.

Har lenge tenkt over Frederique Constant sin perpetual calendar, fra Highlife serien. Det er et lite håp om at en skal dukke opp på Finn til en god pris.

Her om dagen så dukket det opp et treff på EBay, men på perpetual calendar tourbillon modellen. Auksjon fra en privatperson. Jeg tenkte med en gang at dette kunne være sjansen til å gjøre et skikkelig kupp!

Vel, helt til hjernen tok over. Personen hadde 100% positive reviews, men kun fra 8 personer. Noen brukte samme format på tilbakemeldingen. Det var kun kjøp, ikke salg. Den dårlige magefølelsen begynte å vise seg.

Magefølelsen ble enda verre når personen er situert i Ukraina. Forsinket levering, estimert slutten av november.

Den kritiske sansen ble trigget og bildene ble inspisert grundig. De var veldig profesjonelt fremvist til å være en privatperson. Søk på Chrono ga treff på X antall listede annonser. Dessverre (?) var det fullt treff på bildene som var på EBay også. En profesjonell forhandler fra Spania hadde alle 15 bildene, pluss et «standardisert» forsidebilde. 780 tilbakemeldinger med 4.9/5 snitt, i tillegg til andre annonser som brukte samme oppsett på bilder.

Saken var for meg avgjort, men fyrte av en melding til selger på EBay. Intet svar, surprise surprise…

Vet ikke helt hvorfor jeg deler med dere, men det var nesten jeg gikk 5 på og ble med i budrunde. Takker alt godt for at magefølelse og hjerne vant over hjertet og lyst.

Vis vedlegg 345486Vis vedlegg 345487

Vis vedlegg 345488Vis vedlegg 345489Vis vedlegg 345490
Når det gjelder Grand Corruption, har i lang tid Ukraina vært på samme nivå som Liberia, Nigeria og velkjente andre.
Da trenger du ikke magefølelse angående dette, spesielt hvis du har vært å følge det som skjedde før landet fikk nærmeste fripass i mediene.
European Commission/European Court of Auditors og International Monetary Fund uttalte seg sterkt i 2017 og begge skrev tykke papirer om dette i 2021.
Så mye som foregår ned der, inkludert menneskehandel.
Og som sagt, er det gamle nyheter.
Hvem hadde kjøpt dyre klokker fra Nigeria?




 
Mange gjør dette på ebay, spesielt auksjoner med avsender i Japan.

De finner auksjoner/til salgs annonser på sider som kun eksisterer på japansk og legger det ut på ebay med et påslag. De har ikke varen i handa og kjøper den etter at noen på ebay har slått til via deres egne annonse.

Min egen klokke lå ute i en slik annonse i et par måneder etter at jeg hadde tatt den med tilbake til Norge.

Ville ikke automatisk hoppet til at OPs funn er en scam, men heller en litt grå dropshipping.
 
De finner auksjoner/til salgs annonser på sider som kun eksisterer på japansk og legger det ut på ebay med et påslag. De har ikke varen i handa og kjøper den etter at noen på ebay har slått til via deres egne annonse.

Ville ikke automatisk hoppet til at OPs funn er en scam, men heller en litt grå dropshipping.
Men blir ikke dette omvendt?

Den ligger ute til en fast pris på Chrono, som den auksjonen aldri kommer til å nå?

I tillegg så synes jeg at «automatisk hoppe til at dette er en scam» er urettferdig. Karen har ingen referanser fra tidligere salg, han har stjålet andre sine bilder og utgitt det som sine egne, han svarer ikke meldinger, og dette er en relativt dyr sak som ellers er listet til rundt 200k.

Quacks like a duck…
 
Godt håndtert !
OM dette skulle være et forsøk på dropshipping var det klønete utført. Vil tippe det uansett er/burde være ulovlig å arrangere dropshipping med en intetanende privatperson via en selger på andre siden av kloden som heller ikke vet hva som foregår.

Å gjøre en grundig due dilligence her har helt sikkert spart deg for masse penger og/eller bryderi.
At det røde flagget ditt her er Ukraina er logisk men dette kunne skjedd fra hvilket som helst land i hele verden, Norge inkludert.