Må man bekrefte kort hos Pay Pal?

Medlem
23. mars 2008
Innlegg
148
Sted
Oslo
Hei. Endrer dette emnet og spør: Når man har lagt til et kredittkort hos PayPal; må man da bekrefte kortet eller kan man betale mindre beløp med en gang? Har sett litt på nettet, men det har vært vanskelig å skjønne.

Takk :)

(Anders: takk!)
 
Re: Erfaring fra E-bay (Timeparadise)

Er du skeptisk, la være :)

Når det er sagt, så tok jeg en kikk på Ebay selv og han fremstår jo ganske seriøs. Men dersom det er litt støy rundt ham på diverse fora så kan det jo være et signal om å være forsiktig.
 
Hei

Jeg tror jeg vil anbefale at du ikke legger inn kortnummer på PayPal. For et par år siden forsvant det plutselig ut noen tusen fra mitt kredittkort via PayPal. PayPal ryddet opp i det men det er kjedelig når det skjer.
 
Hei

Du kan overføre penger direkte fra bankkonto til PayPal konto som en engangsoverføring. Så hvis du skal kjøpe noe som koster 1000 kroner så overfører du 1000 kroner til PayPal og da er du sikker på at hvis noe går galt så er det ikke mer en 1000 som kan gå tapt ;)
 
Okey.. har allerede registrert et kort. Er det mulig å fjerne dette (selv om vel kortinfoen allerede er oppgitt)? Er det enkelt å sette inn penger og er de kjapt på plass?

Takk!
 
Hei

Ja, du kan fjerne kort info som er lagt inn. Overføring av penger til PayPal konto tar nok et par dager hvis jeg ikke husker feil.
 
Du bør sende en melding til dem du har tenkt å kjøpe i fra og spørre om de trenger verified address eller confirmed address for at du skal betale med Pay-Pal.

Hvis de krever confirmed address så får du faktisk ikke det i Norge, det er forbeholdt amerikanske og engelske kredittkort. - Jeg har forsøkt å handle med folk som har krevet dette (i USA), og da måtte vi til slutt kanselere hele kjøpet, ente med å betale med direkte bankoverførsel for ikke å få dårlig feedback, og det er jo litt dristig.

Hvis de krever verified address så er du nødt til å ha registrert et kredittkort. (og gå igjennom en verifiseringsprosess som innbefatter en 15kroners innbetaling gjennom kredittkortet ditt) Grunnen til at mange selgere krever verified address er så vidt jeg har skjønt, at du kan stoppe en pengeoverførsel ved å påstå at varene ikke har kommet fram - svindlere har brukt denne metoden til å få varer, og så få pengene tilbake fordi varene ikke er sendt til deres hjemmeadresse.

Det er også noen som ikke forlanger dette, men her er det litt "better safe than sorry". Send en mail og forklar at du har en paypalkonto uten kredittkort og verifisert adresse og spør om det er greit å bruke paypal likevel.
 
Det er blitt skrevet mye om dette betalingssystemet i forumet. Det meste er sikkert riktig, og mine erfaringer er at det har hittil fungert greit for meg, både med store og mindre summer. (Bank i bordet !)

Vil likevel understreke at det er smart å registrere et kredittkort hos PayPal og ikke et kontokort, slik at et evt. tap begrenses til et bestemt beløp, som igjen kan påklages overfor kredittkort selskapet, om du skulle bli lurt.... (Mener at det kan fungere slik...)

Men likevel, følg denne linken og les litt om hva som kan skje... :cry:
http://www.aboutpaypal.org/

Paypal har forøvrig blitt diskutert her tidligere : viewtopic.php?f=6&t=63