Må bare vise frem stasen

Medlem
20. juli 2013
Innlegg
71
Sted
Oslo
Min kjære Hamilton Supercompressor

1B1268D6-DEE8-4E97-B804-2FE871532B65_zpsvysmnlhs.jpg
[/URL][/IMG]
B45FB95C-7B2D-425D-8A48-F9E71B987376_zpspj71kebn.jpg
[/URL][/IMG]

Takk for titten, god helg!
 
Redigert:
Jeg velger å klippe inn litt av info om klokken fra bloggen til Spacecowboy som skriver følgende:

Hamilton 600 Super-Compressor er en rimelig tidlig utgave av et dykker-ur med kompressor-kasse produsert i perioden 1961-1969.
Baklokket er stilrent med Hamilton-logoen svevende over den bølgende vannflaten. 600 står for 600 fot som var dybdetrykket den var designet for å tåle.

Kort historikk
Hamilton var en klokkeprodusent som produserte armbåndsur for det amerikanske markedet. De var designet og produsert i USA, men urverkene var produsert i Sveits. Hamilton opphørte produksjonen i 1969, så dagens Hamilton er ikke amerikansk, men sveitsisk og eid av Swatch Group.

Selv om klokka (36mm) er en relativt liten klokke i dag, ble den på 60-tallet markedsført som et ekte dykker-ur. I dag forbinder vi dykker-ur med store funksjonelle klokker, helst 44mm og kanskje over.


Vurdering
Klokka er veldig ryddig og pen å se på. Skiva er lys-beige og børstet, viserne og markørene er markante og har som regel en pen patina. Den dreiebare klokkeringen dyp mørkebrun, nesten svart i farge og står i fin kontrakst til skiva. Sekundviseren med en lumina-ball på toppen går godt i sammen med resten av skivedesignet. På baklokket finner man Hamilton-logoen i relieff. En klokke som etter mitt skjønn er fullt på høyde med mye dyrere modeller designmessig, årgang som nye.

Hamilton 600 er en meget funksjonell klokke som også har vært heldig med symmetrien og fargevalgene. Dette er mye klokke for pengene som de sier på tidssonen.


I tillegg til en veldig fin pris, er den heller ikke så vanskelig å få fatt i. Du finner dem jevnlig på eBay, og flere av nettbutikkene har dem inne fra tid til annen.

Urverk
Urverket er et Hamilton 694A (modifisert ETA 2472-verk), 17-steiners automat med dato-visning.

Hamilton Super-Compressor var en av de tidligste kompressor-kassene på markedet. Her med Hamiltons eget verk 694A.

Varianter
Denne modellen blir også kalt "Cape Horn" og noen varianter hadde dette skrevet på skiva. Ellers er denne modellen ganske så ensartet og har referansenummer 64040-1. Det kan merkes her at lignende design også ble brukt på Baylor og Elgin kompressorer fra samme periode.

Pris og Spesifikasjoner

Hamilton 600 Super-Compressor ("Cape Horn")
Automatisk opptrekk
Referansenummer: 64040-1
Kassediameter: 36mm
Produksjonsår: 1961-1969
Pris: kr. 4.000-6.500
 
Redigert:
Må også si at jeg var litt engstelig da jeg skulle åpne denne tråden. Tenkte kanskje det var noe som skulle vært postet på et helt annet forum. Hyggelig at stasen viste seg å være et flott ur....
 
Må vel få lov til å si gratulerer her @Knutos, selv om jeg har visst at du har hatt denne en liten stund nå! :)

Mitt andre vintage-kjøp i "karrieren" og fortsatt jevnlig i bruk. Denne kommer du til å få masse glede av!
 
Redigert av en moderator: