Lurad - til alles advarsel!

Medlem
26. april 2011
Innlegg
5.075

For et drøyt år siden kjøpte jeg en klokke. Noen uker senere solgte jeg den videre. For en serieflipper er dette helt normalt. Normalt er det derimot ikke at jeg fikk melding fra kjøper at klokken muligens var falsk.

Jeg responderte til kjøper med mange spørsmål og referanser til dokumentasjon om ekthet som fulgte med klokken. Samtidig hørte jeg med noen av landets fremste forbrukeradvokater. Saken var klar. Dersom klokken er falsk har jeg solgt noe som ikke er det det skulle være og kjøper kan heve salget.

For en stund siden fikk jeg konklusjon om at klokken er falsk, og for et par uker siden kom den tilbake til Norge. Heldigvis har kjøper benyttet Bjerke som sendte den til Rolex i Sveits for undersøkelse. Jeg er glad for at dette er håndtert via Bjerke fordi jeg liker at en så alvorlig og kjip sak håndteres mest mulig transparent og profesjonelt.

Rolex i Geneve har gjennom krevende analyser konkludert med at det jeg, min kjøper, min selger, Bjerke, diverse andre klokkeinteresserte som så på klokken har tatt feil og at det ikke er en Rolex Submariner 1680 jeg hverken har kjøpt eller solgt.

Jeg har hevet salget og min selger har hevet kjøpet. Ryddig. Kjedelig. Selvsagt en del diskusjoner om faktum, men allikavel ryddig.

Rolex-Johnny var den eneste på min vei til kjøp som sa det muligens var noe rart med klokken, uten at han kunne si hva. Flere andre som samler på vintage Rolex så klokken uten å se hverken muffins eller ugler i mosen. Heller ikke Bjerke stusset. Altså en god kopi.

Jeg var klar over at bezel ikke var original. Men dessverre er heller ikke skive, visere, krone og kasse original (se brev fra Rolex nedenfor). Urverk er trolig Rolex. Glass vet jeg ikke noe om, men de er vel uansett ettermarked for 1680?

Fake eller franken. Ett fett. Det er ikke en Rolex Submariner 1680!

Legger ut denne informasjonen til skrekk og advarsel. Ikke la være å kjøpe vintage, men det finnes ikke gratis lunsjer og kopier eksisterer.

Slik ser den ut nå:)







Trolig ekte Rolex, men ikke tilhørende klokka, selvsagt...:








Div dokumentasjon:

17d438f7-32c3-4bd0-b11e-27e1db4abcd6_zpsabdwh5j0.jpg




I beste mening
// Genta
 
Redigert:
Kjøpte den på finn (over et år siden) av en jeg har handlet flere klokker av. Han er nok like rundlurt som meg.
 
Denne klokken ble vel diskutert opp og ned her på sonen når den lå på finn.

Da hadde den fake sertifikat og fake verdivurdering fra en svensk urmaker.

Uansett trist historie.
 
Jeg husker ikke at den ble diskutert, men jeg har fulgt med på andre diskusjoner om 1680-er, og de har vært så like at jeg nesten har trodd "min" har kommet tilbake på markedet igjen, mens jeg vet at den har vært hos Bjerke/Rolex.

Uansett, enig: Trist historie.

Den lyse siden av historien er at klokken definitivt er ute av markedet!
 
Rolex i Geneve har gjennom krevende analyser konkludert med at det jeg, min kjøper, min selger, Bjerke,

Rolex-Johnny var den eneste på min vei til kjøp som sa det muligens var noe rart med klokken, uten at han kunne si hva. Flere andre som samler på vintage Rolex så klokken uten å se hverken muffins eller ugler i mosen. Heller ikke Bjerke stusset. Altså en god kopi.

Jeg var klar over at bezel ikke var original. Men dessverre er heller ikke skive, visere, krone og kasse original (se brev fra Rolex nedenfor). Urverk er trolig Rolex. Glass vet jeg ikke noe om, men de er vel uansett ettermarked for 1680?

Fake eller franken. Ett fett. Det er ikke en Rolex Submariner 1680!






Trist historie som MR nevner men det var ikke så vanskelig å spotte at det var en fake.
Den ble diskutert her først på bakgrunn av noen fake papirer som kom med klokken når den ble solgt fra Kaplans men som ble fjernet senere av selgeren.
Det som blir litt kjedelig med den historien nå er at jeg tok kontakt med selgeren din når han hadde klokken på finn.no, jeg forklarte ham først at papirene var fake, noe han ikke hadde problemer med å innse. Veldig fornuftig og hyggelig kar. Men jeg advarte ham også at for meg var ikke resten ok ( lenke, endeledd, skive, visere, kasse).
Jeg er forbauset over at han valgte å selge uret videre istedenfor å gå tilbake til Kaplans.
( jeg tok vare på finn samtalen)
Når det gjelder nissene hos Kaplans har jeg ikke ord.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
Trist historie som MR nevner men det var ikke så vanskelig å spotte at det var en fake.
Den ble diskutert her først på bakgrunn av noen fake papirer som kom med klokken når den ble solgt fra Kaplans men som ble fjernet senere av selgeren.
Det som blir litt kjedelig med den historien nå er at jeg tok kontakt med selgeren din når han hadde klokken på finn.no, jeg forklarte ham først at papirene var fake, noe han ikke hadde problemer med å innse. Veldig fornuftig og hyggelig kar. Men jeg advarte ham også at for meg var ikke resten ok ( lenke, endeledd, skive, visere, kasse).
Jeg er forbauset over at han valgte å selge uret videre istedenfor å gå tilbake til Kaplans.
( jeg tok vare på finn samtalen)
Når det gjelder nissene hos Kaplans har jeg ikke ord.

Jeg må presisere at jeg har hatt et ryddig forhold til selger og at han har hevet kjøpet.

Han har vært i kontakt med Kaplans og fått vite at kjøpsdokumentet derfra er falskt, det gjelder høyst sannsynlig "ekhetsbeviset" som er avbildet ovenfor også. Et falsk ekhetsbevis??? Litt galgenhumor må til:)

Dvs at Kaplans muligens er nisser, men ikke i denne situasjonen da de tilsynelatende (behandler alt i denne saken med usikkerhet) aldri har solgt denne klokken. Heldigvis for dem.
 
Triste greier. Også litt skremmende at Bjerke ikke så dette. Hvor skal man ellers gå for å få dokumentert at den er ekte eller ei?
 
Triste greier. Også litt skremmende at Bjerke ikke så dette. Hvor skal man ellers gå for å få dokumentert at den er ekte eller ei?

Du skal gå til Bjerke eller annen AD. Så sender de til Rolex i tvilstilfeller, slik som i dette tilfellet.

Men først kan du jo bruke TS. Ikke alle tilfeller bør eksponeres i egen tråd (jeg syns det er kjipt dersom en klokke og selger mistenkeliggjøres når ikke det er noe å mistenkeliggjøre), send da PM til dem som har vettuge uttalelser i tråder som denne.

Jeg syns det er mye å forvente av en som står i kassa og tilbyr 1000-vis av ulike klokkemodeller å spotte en fake som samlere av akkurat denne modellen ikke klarte å se.

Min oppsummering: jeg har nok vært naiv ift hvor mange franken/fake det finnes av Rolex, kanskje især 1680/1665/1675. Jeg kommer aldri til å kjøpe vintage på finn. Og bruke kompetansen fra gamlegutta på TS som overgår alle AD-er, de fleste samlere og muligens Rolex selv:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Fredrik4628