"Lugskrue" til. Radiomir?

Medlem
18. aug. 2011
Sted
Mellom skogen og jordet
Når jeg skulle ta på meg min Pam183 Radiomir i dag ser jeg plutselig at den ene lugen er litt løs. Snur klokken rundt og ser at skruen på den ene lugen er borte. Aner ikke når den har falt av, og aner heller ikke hvor jeg skal lete. :(

Noen tips til hvor jeg kan få tak i en ny? Bjerke? Er disse skruene standardisert slik at skruer til alle Radiomirer vil passe, eller er det en spesiell til Pam183?

Høres ut som du må ta en telefon til Bjerke. På min Radiomir har skruene en liten o-ring i gummi rundt "hodet" Hvis din også har det regner jeg med at den er standard og bør være hyllevare:)

Ingen o-ring på noen av dem, men det kan jo godt tenkes at det en gang i tiden har vært noen der. Klokken er 10 år gammel, så det er jo ikke utenkelig at de har forsvunnet i løpet av disse årene.

Skal uansett ta en telefon til Bjerke i morgen og høre med dem. :)

Er det forresten en ide å sette inn skruene med (blå) Loctite før jeg setter dem på plass igjen?

Ingen o-ring på noen av dem, men det kan jo godt tenkes at det en gang i tiden har vært noen der. Klokken er 10 år gammel, så det er jo ikke utenkelig at de har forsvunnet i løpet av disse årene.

Er det forresten en ide å sette inn skruene med (blå) Loctite før jeg setter dem på plass igjen?

Ja. Loctite gjengelåsemiddel fra 2`er serien dems vil nok være en god ide her!

Ikke ta loctite på gjengeboltene, du får dem aldri mer ut, og risikerer å skade bolthodet.

Bruk heller loctite på wirelugsen, og fastner de for hårdt kan de enkelt varmes med en loddebolt.

Da vil jeg tro at o-ringene er noe som kom på de senere modellene. Disse tetter så vann og smuss ikke skal komme inn i skruehullene samt gir ekstra friksjon så skruene ikke løsner så lett. Personlig syntes jeg at locktite ikke har noe på en klokke og gjøre. Men du kan jo kanskje lodde fast bøylene, sånn det var på de orginale;);)

Ikke ta loctite på gjengeboltene, du får dem aldri mer ut, og risikerer å skade bolthodet.

Bruk heller loctite på wirelugsen, og fastner de for hårdt kan de enkelt varmes med en loddebolt.

Mengde må man også tenke på da! Det finnes også forskjellige loctite. Ikke aller er "stein" :)

Mengde må man også tenke på da! Det finnes også forskjellige loctite. Ikke aller er "stein" :)

Det er bevegelse i wirelugsene som gjør at boltene løsner. En liten dråpe loctite ytterst på wirelugsen når de skyves på plass sikrer at det ikke blir bevegelse som får boltene til å løsne.

Bruker man riktig Loctite er det null problem å få ut skruene. Jeg er mer skeptisk til Loctite på lugsene, da disse vil bli bortimot umulige å dra ut uten oppvarming. Loddebolt på wirelugs kan fort bli ny farge på wirelugs - tror jeg.

Bruker man riktig Loctite er det null problem å få ut skruene. Jeg er mer skeptisk til Loctite på lugsene, da disse vil bli bortimot umulige å dra ut uten oppvarming. Loddebolt på wirelugs kan fort bli ny farge på wirelugs - tror jeg.

Skal vel ganske mye varme til før det blir ny farge, men med tanke på hvor godt metal leder varme tror jeg ikke at det er gunstig for pakninger. Men som jeg og @Minuteman sa; riktig loctite er en god løsning her, og litt på gjengene til skruene er ikke farlig.

Loctite 221 eller 222 er helt perfekt i denne sammenheng

Fåes kjøpt her!

Redigert av en moderator:

Dette har jeg prøvd ut, du må se på hele konstruksjonen, lugsene er to delte med en hylse i midten og er litt bevegelig både ut inn og sideveis, og det er om å gjøre å få låst disse bevegelsene.
En loddebolt holder ca.400 grader, det er ikke nok varme til å lage blåfarge men tilstrekkelig til å smelte loctiten. ;)

Jeg hadde selv en 2006 pam183, den hadde og o-ringer på skruene :) Nydelig klokke som jeg savner :rolleyes:

Dette har jeg prøvd ut, du må se på hele konstruksjonen, lugsene er to delte med en hylse i midten og er litt bevegelig både ut inn og sideveis, og det er om å gjøre å få låst disse bevegelsene.
En loddebolt holder ca.400 grader, det er ikke nok varme til å lage blåfarge men tilstrekkelig til å smelte loctiten. ;)

Ikke for å kverulere @rattytdr, men stål blir blått ved lavere temperaturer enn 400 C.

Hvis bevegelsen i lugsene får skruene til å løsne, vil det ikke da være en fordel om skruene er låst?

Det er forresten brukt Loctite (eller tilsvarende) på lenkeskruene på Rolex - fra fabrikk. Men, det er nok Loctite fra den 2-serien som er nevnt over. Aldri noe problem å løsne disse skruene, men de løsner ikke av seg selv eller av bevegelsen i lenken.

Folk får gjøre som de vil, men jeg ville ikke brukt Loctite på annet enn skruer;)