Longines Sport Chief. Caliber 30L

Medlem
7. juni 2008
Innlegg
347
Sted
Stavanger
Jeg er inne i en vintage bølge. Etter å ha lest om Longines sine gamle manuelt opptrekk urverk fra femti-sekstitallet som noe av det beste håndverket som finnes innenfor rimelig økonomisk rekkevidde, begynte jeg å lete etter en klokke med caliber 12.68z eller 30L.

30L urverket er litt større i omkrets, og det fantes heldigvis klokker i 35 eller 36mm kasse. Ebay er relativt flust med disse, mange fra sydamerikanske selgere, med oppfriskede urskiver.

Men, artig nok var det en på Finn.no, som hadde noen kjekke spesifikasjoner som ofte manglet på tilsvarende ebay-klokker.. Modellnavn på urskiven "Sport Chief" og skikkelig skru-baklokk med tekst er kjekt å ha.

På mange måter minner denne om en samtidig Omega Seamaster: Kasse i helstål med skrubaklokk og merket "Waterproof", sverdvisere som også er vanlig på Seamastere fra denne tiden.







Noe informasjon på Internett tyder på at Sport Chief var en modell for salg på det nordiske markedet?


Til tross for noe dårlige bilder i annonsen på Finn, så er jeg fornøyd med kjøpet. Urskiven har patina, som forventet. Teksten på urskiven ser original ut, men på veldig close-up ser det ut til å være lim på siden av logoen og timemarkørene? I alle fall er urskiven pen på normal avstand.







Urverket mangler dessverre de to små klemmene som holder det fast i kassen, på tross av dette så holder det seg på plass når det trekkes opp.

Har testet klokken på Timegrapheren. Den har noe beat error og den gir litt snåle resultater: Vannrett, med skiven opp;


Vannrett, med skiven ned:


Sideveis er den ganske ok:


Hvordan bør en tolke disse resultatene?

I alle fall er det et nydelig urverk... Det er ingen pakning i mellom baklokk og kasse, antar at det er korrekt?
Er det noen som vet hvor en kan få kjøpt glassbaklokk til disse?







Ref: "Hva er en skikkelig klokke?" tråden..Så våger jeg å påstå at dette er en skikkelig klokke, til tross for en temmelig rimelig pris. :)
 
Redigert:
Den halter i posisjon skive opp, ellers ikke så værst for alderen ser det ut til.. Men for daglig bruk vil den nok ha godt av en service. Det skal sitte en pakning i baklokket!

Fint urverk 30L :)
 
Jeg ser at du går for det beste av det beste (30L fra Longines)


Urverket mangler dessverre de to små klemmene som holder det fast i kassen, på tross av dette så holder det seg på plass når det trekkes opp.

I alle fall er det et nydelig urverk... Det er ingen pakning i mellom baklokk og kasse, antar at det er korrekt?
Er det noen som vet hvor en kan få kjøpt glassbaklokk til disse?

Neida - det var helt vanlig på klokker med ref 7402 at de ble levert uten kassefeste i tradisjonell forstand. Det var derimot gjerne en grå "plastring" mellom verket og kassen. Det ser ut på bildene som om den er på plass. Kombinert pakning og verkfeste med andre ord:)

Glassbaklokk må nok lages (dreies hull og sette inn et glass) i den kassen du har. Det er nok gods til det lar seg gjøre på en bra måte.

Enig med de andre om at en service nok er på sin plass, og gratulerer med en super klokke.

mvh
Håvar
 
Takker for hyggelige tilbakemeldinger og informasjon. Det er slikt som gjør dette til et så hyggelig forum. :)

Interessant at den har pakning som fungerer som kombinert pakning for baklokket og verksfeste. Relativt moderne til å være tidlig sekstitall.

Display-caseback får være et langtidsprosjekt. Vil ikke ødelegge det originale baklokket, men hvis det dukker opp en reserve... I alle fall er det mer "WIS" å ha et godt urverk skjult bak et anonymt stål baklokk. Et glassbaklokk introduserer enda en mulig kilde til fuktighet, kan være et svakt punkt og er også noe "jålete"... Dog, det hadde vært kjekt å kunne titte litt på 30L-urverket underveis i en kjedelig arbeidsdag..

Har sendt email til Longines sine historiske arkiver, for å sjekke om det er en norsksolgt klokke og om de har noe bakgrunnsinfo om "Sport Chief" modellene. Lite om denne modellrekken på Internet.
 
Redigert:
Har sendt email til Longines sine historiske arkiver, for å sjekke om det er en norsksolgt klokke og om de har noe bakgrunnsinfo om "Sport Chief" modellene. Lite om denne modellrekken på Internet.

Flott ur:)
Har en annen variant av sportshøvdingen som jeg kunne tenkt meg å vite mer om. Hvor henvender man seg?

DSC00767.jpg
 
Raskt svar fra Longines, god service. :)

>
We thank you for contacting us and for your interest in Longines watches.

Further to your request, we are pleased to provide the information contained in Longines' handwritten registers.

The original serial number 12'788'299 identifies a wristwatch in stainless steel bearing the reference 7402, part of the Sport Chief collection. It is fitted with a Longines manually wound mechanical movement, caliber 30L. It was invoiced on 19.02.1965 to Longines Sweden.

Unfortunately, we do not have any specific information about the Sport Chief model but our researches make us think that this model have been especially produced for the Scandinavian countries (Norway and Sweden).

We trust that we have responded satisfactorily to your request and remain at your entire disposal for any additional information.

Best regards,

Jennifer Bochud
Brand Heritage

>

Longines sitt historiske arkiv kan kontaktes via https://account.longines.com/en/contact

Wristology.com (http://www.wristchronology.com/vintage-ure/longines-sport-chief-manual/) har noe av de samme opplysningene. De hevder at Sport Chief ble laget for å teste markedet, som prøveproduksjon. Produksjonen var fra ca sent femtitall til ca 1965. Først med caliber 12.68z, deretter med 30L.

Det kan se ut som "Sport Chief" hadde begrenset distribusjon, kun solgt i Norge og Sverige for å teste markedet for en "Sportsklokke". Baklokket med "Waterproof" osv, er også i tråd med det litt "sportslige" imaget. Artig!

I følge longines30L.com (som drives av et TS-medlem?) var det tre modellserier som hadde 30L-urverket: Flagship, Silver Arrow og Sport Chief. De fleste Longines med 30L urverket ser ut til å være uten modellnavn på urskiven.
 
Redigert:
Sportchiefen min fikk besøk av en jevnaldrende slektning i dag, en tre år yngre (1968) Ultra-Chron Chronometer var på snarvisitt. Jeg skulle se over den for en kollega, som hadde den fra sin far.

Litt ripete plexiglass, men ellers en veldig velholdt klokke. :)



Flott klokke, en hurtigsvinger i chronometerversjon er ikke daglig kost. Artig hvordan disse to Sekstitalls Longinesene er helt ulike. Der hvor Sport Chiefen er veldig tradisjonell og solid, 18000 bph og manuelt opptrek, er Ultra-Chron i Chronometerversjon Longiness sitt høydepunkt i avansert automatikk-verk, med 36000 bph. Tydelig forskjell i tikkingen mellom disse to..

Flott klokke, som det nok er vel verdt å spandere en rens på. Synd at salgsverdien av disse er så mye lavere enn sine samtidige Constellation og Datejusts.





 
Redigert: