Longines: hvilken kaliber? 30L?

Medlem
23. april 2012
Innlegg
10
Jeg synes Longines sine klokker er kjempefine, og jeg har prøvd å lese meg opp på dette. Jeg har lest forskjellige steder at kaliber 30L er veldig bra. Hvilke andre kaliber i Longines-klokkene er verdt å satse på? Prisklassen jeg ser på er fra 3-5.000,-.

Hvilken prisklasse burde en Flagship med 30L ligge på? Hvordan er disse mtp. vedlikehold/ service? Pris? Hvor ofte? Er det noe spesielt jeg burde være nøye med før et kjøp av en vintage-klokke? Ser at det selges haugevis av vintage på chrono24, men jeg er kanskje litt for skeptisk til kjøp av klokke over nettet... Hva ser folk etter når de kjøper fra f.eks. chrono24?
 
Hei :)

De fleste oppgående sveitsiske produsenten på 50-60 tallet laget kvalitetsurverk, og det gjelder selvsagt også Longines. Du må kanskje bestemme deg for manuelt opptrekk eller automatisk. 30L er manuell, og ja et flott verk.

Pris er avhengig av tilstand og hvor populær modellen er i samlermarkedet. Men det bør være mulig å få tak i vintage Longines til en hyggelig pris. Problemet med vintage og service er tilgang til reservedeler, så kjøp en klokke i så god tilstand som mulig. På internett kjøp selgeren først.
 
  • Liker
Reaksjoner: Buster
Jeg synes Longines sine klokker er kjempefine, og jeg har prøvd å lese meg opp på dette. Jeg har lest forskjellige steder at kaliber 30L er veldig bra. Hvilke andre kaliber i Longines-klokkene er verdt å satse på? Prisklassen jeg ser på er fra 3-5.000,-.

Hvilken prisklasse burde en Flagship med 30L ligge på? Hvordan er disse mtp. vedlikehold/ service? Pris? Hvor ofte? Er det noe spesielt jeg burde være nøye med før et kjøp av en vintage-klokke? Ser at det selges haugevis av vintage på chrono24, men jeg er kanskje litt for skeptisk til kjøp av klokke over nettet... Hva ser folk etter når de kjøper fra f.eks. chrono24?

Interessant at du skulle stille dette spørsmålet akkurat nå! Jeg har på bloggen min akkurat skrevet en lengre artikkel om årgangsur til en overkommerlig pris, hvor jeg også har gjort en del research som burde svare på de spørsmålene du stiller.

Ang. kjøp på nett: Dette er ikke noe mer risikabelt enn å kjøpe i butikk så lenge du vet hva du er ute etter og stiller de rette spørsmålene. Du bør, så langt det er mulig kjøpe klokker fra selgere med gode referanser ("kjøp selgeren og ikke klokka"). Aller helst fra registrerte forhandlere som driver profesjonelt. Jeg har laget en liste her over nettbutikker som du kan referere til.

Lykke til!