Longines Admiral Automatic

Medlem
3. nov. 2012
Innlegg
55
Sted
Sundsvall Sverige
Inköpt i BKK... :)

002_zpsf63e4066.jpg


001_zps0c4b4671.jpg
 
Nydelig sak!

Vintage Longines er flott, og kanskje noe undervurdert i forhold til Omega og andre større merker. Har alltid lurt på hva som er "best" av Admiral og Flagship?

Har lest at Longines sine in-house Automatic urverk har en del kreative løsninger, som gjør at mange urmakere ikke vil ta service på dem.
 
Longines - undervurdert? Veldig undervurdert, etter min mening. (men jeg er nok litt inhabil)

En av utfordringene med Longines er at de ikke hadde noen klar modell-linje slik som feks Omega. Det er ikke like enkelt å vite hva som er ganske bra, veldig bra og best.
For eksempel ble modellbetegnelsen Flagship brukt på mange ur, med flere forskjellige verk (og "nivåer"). Alt fra enkle hånd opptrukne stålur, til "deluxe" gullur med automater. Det kan derfor være vanskeligere å navigere blant Longines enn Omega - som var tydeligere i sin markedsføring.

Longines hadde på begynnelsen av 60 tallet vunnet mange premier for gode og innovative løsninger, og det var nok noen i utviklingsavdelingen som fikk "i overkant" frie tøyler. Det resulterte i en del "merkelige" automater. Disse er kjent for å være vanskelige å reparere. Som min urmaker sa for noen år siden; Oj - har du en sånn en som går - det har jeg ikke sett på mange år...

Verket i denne varianten av Admiral (Caliber 501, 505, 506) var derimot ganske greie, og mange av de går som klokker - den dag i dag.
 
Jag tycker ändå att marknaden har vaknat för LONGINES, och att priserna på enklare OMEGA som Seamaster kostymklockor och LONGINES Admiral Conquest med flera, har gapet minskat... I Sverige är det nog så...