Long time - no speedy!

Zawatch

Støttemedlem
Medlem
7. mai 2014
Innlegg
1.574
Sted
Nær Oslo
Det er lenge siden, men flere speedmaster har vært innom klokkeboksen; Vanlig i begge varianter (hesalite, saphire sandwich), nydelig Mitsukoshi skive, Speedy Tuesday 1 og 2 (Ultraman), og snoopy.
Det har vært litt forskjellige årsaker til at de ble solgt; men flere ting har gått igjen; lesbarhet, lenke (eller mangel på), og følelse på armen (inkl tykkelse).

Hadde egentlig slått fra meg å ha speedy i boksen, selv om den nærmest er obligatorisk, men tilfeldighetene ville det annerledes for et par dager siden. :cool:

Så tilfeldigvis en av den nye 2021 varianten til salgs, og må innrømme at jeg ikke hadde fulgt veldig nøye med på hva som var forskjellig fra den forrige.
Men med penger på bok og bursdag som unnskyldning, var avtalen inngått.. Før vi fikk møtes for handel, leste jeg meg litt opp og så videoer om klokken, og ble ikke mindre giret på å få hentet klokken. :mrgreen:

Små detaljer, deriblant endlinks som stikker mindre ut, tynnere og mer komfortabel lenke med kortere ledd, og bittelitt tynnere klokke ville kanskje gjøre at den satt mer perfekt på mitt tynne håndledd. I utgangspunktet ville jeg foretrukket hesalite glass pga look og feel, men dette var saphire sandwich utgaven - men den er tynnere og med innsyn til urverket som jeg digger, var det sikkert like greit. :D

Uansett, ved første test på armen var jeg like fornøyd som jeg håpet på, og trolig mer enn forventet. :love::love:

Det bar rett hjem for justering av lenke, og dette var ikke like moro og raskt som jeg er vant til mest fra Rolex - som har en lang skrue per ledd. Nei, her er det små ledd, så man må jo gjerne demontere flere, og så er det to bittesmå skruer på hvert ledd, i tillegg til en pinne i gjennom.. Ikke veldig moro å fikle med, særlig siden jeg valgte terassen som arbeidssted og det begynte å blåse opp.. :p Det hjelper heller ikke å montere et ledd feil vei; hvilket faktisk ble oppdaget av at baksiden av de polerte midt-delene er matte! Dvs i teorien kunne man snudd alle for å få matt lenke som hesalite versjonen. Vel, det er noen hikups med dette som jeg skal plage dere med.
Uansett, etter flere runder med ledd flytting fra ene siden av clasp til den andre, osv, tror jeg den er rimelig rett justert for meg. :p
(Anbefaler å gjøre dette hos urmaker for de som kjøper nytt, hehe).

Har nå brukt den er par dager, og jeg er veeeldig fornøyd. :love: Den sitter som et skudd på armen, og selv om jeg likte den forrige lenken godt i forhold til look og feeling (inkludert spenne), gir denne lenken et annet inntrykk; Mer vintage, mer bling og mer komfort. (Jeg skjønner nå hvorfor folk liker jubilee, men personlig synes denne lenketypen kler Speedmaster bedre enn f. eks Rolex GMT-Master II). :D:mrgreen:
Skiven er også som den skal være på speedy; svart og lesbar! (Mye fine limited utgaver, men dog. Det enkle er ofte det beste). :p
Eneste 2 små ankepunkt jeg har, er at hesalite glasset er hakket penere i kanten, og at hintet av "patina-farge" på markører kan se litt for grønn ut i visse lys. :cool:

Her er noen raske bilder:

OI000033.JPG
OI000031.JPG
OI000028.JPG
OI000027.JPG
OI000024.JPG
OI000018.JPG
OI000017.JPG
OI000014.JPG
OI000013.JPG
OI000012.JPG
OI000008.JPG
 
Redigert:
Gratulerer!

Sikler bittelitt på den nye jeg også pga litt strammere/stuttere endlinks (vingespenn på min mid 2000s modell er helt på grensen til hva som funker på mitt tynne håndledd). De nye prisene bremser meg litt bare.

Ser veldig bra ut iallfall!
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Holy smokes, den nye lenka passer helt fint på eldre kasser også (ikke så rart kanskje, de tør vel ikke endre kjerne-speedmasteren noe særlig).


Kanskje jeg gir meg selv en oppdatert speedie-lenke til bursdag da. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch