Lommeur

Medlem
24. okt. 2010
Innlegg
92
Sted
Vejle/Fagernes
Har arvet 4 lommeur av min Bestefar som lå langt inni safen.
Det første er et solid 14K Rosé gull ur.. Tok den med inn til min lokale AD, han sa verket lignet på IWC, han anslo prisen til være rundt 70.000. Noen her som kjenner igjen noen av urene?
klokkerogur024.jpg

klokkerogur017.jpg

Det andre er Longines med et tog på baklokket.
klokkerogur029.jpg

klokkerogur033.jpg

Det tredje er Omega, det er alt jeg vet.
klokkerogur028.jpg

Det fjerde er også et Longines ur.
klokkerogur030.jpg

Hvis noen sitter på noe informasjon ville jeg satt pris på svar.

-Joakim
 
4 flotte lommeur. :)

Kjenner ikke til noe mer rundt disse, men bare som en kommentar så satser jeg på at du kjenner til forskjellen mellom 70 000 i erstatningspris og reell verdi? :)
 
Flotte lommeur, spesielt gulluret! 70.000 eller ikke, affeksjonsverdi kan ikke
måles i penger...;)

Edit: Gulluret er veldig likt et Zenith ur jeg har liggende. Lik skive , lik mikro-regulator og
mange like detaljer ellers i verket.
 
Kort sagt at når urmakeren vurderer den til 70.000 så betyr det at det ville kostet deg 70.000 å kjøpe ny.
Den reelle verdien er jo da det du ville fått for den på bruktmarkedet. Nå er ikke jeg veldig stø i prising på lommeur, men tar du utgangspunkt i gullvekten for så og legge til noen få tusen, så er du nok nærme en rett pris.
Er det en IWC blir prisen noe høyere. Uten å vite noe om gullvekt etc, kan jeg stikke fingeren i været og si 10-15 000, men det blir et guesstimate ;)

Poenget mitt er vel egentlig at du blir skuffet om du prøver å selge for 70 000. Uansett er det et vakkert ur, og et flott minne fra bestefar! Og det er vel det sentrale. :)
 
Takk! Nå ble jeg litt klokere.
Det vil nok bli beholdt som godt minne.
Ville du anbefalt at jeg tar turen innom Bjerke eller en annen annerkjent AD for å høre hva de har å si?

Gulluret er nok min favoritt, Rosé gull er i sin egen klasse.
 
Den så virkelig flott ut ja, hadde nok tatt seg flott ut i en liten utstilling eller noe slikt. Alt for pent til å ligge bortgjemt i en safe ;)

Bjerke kan nok gi deg en profesjonell mening om tilstanden. Kanskje bekrefte/avkrefte om det står et IWC urverk i den.
Når det kommer til salgsverdi er min erfaring fra Bergen at de ikke har god oversikt. Nå har jeg kun hørt prisen de har gitt på Rolex fra 80 tallet og oppover, men selv der var det svært dårlig treff på priser. Har vel ingen grunn til å tro at de vet noe mer om priser på lommeur. En telefon til Blomqvist hadde kanskje vært mer på sin plass. :)
Håper ikke du er interresert i å selge den, men er jo fornuftig å ha litt oversikt. :)
 
Man blir fort skuffet over den faktiske verdien på lommeur. Det er veldig mange lommeur på markedet og dessverre ganske få som samler. Jeg har sett IWC lommeur i 14k gull gå for så lite som 3-4000 kroner.
 
Jeg tror jeg tar en tur innom Bjerke i Oslo for å få en profesjonell vurdering eller eventuelt ringe til Blomqvist.. Disse urene blir nok i familien i noen tiår til. :)
Tror ikke jeg kunne levd med meg selv hvis jeg hadde solgt de. :)
 
Ta en telefon til Blomqvist du, og kos deg med dem når du har fått visshet i hva du sitter på. :)

Lommeuret i gull var virkelig et lommeur av min smak. Rent, enkelt og elegant. :)
 
Jeg tror jeg tar en tur innom Bjerke i Oslo for å få en profesjonell vurdering eller eventuelt ringe til Blomqvist.. Disse urene blir nok i familien i noen tiår til. :)
Tror ikke jeg kunne levd med meg selv hvis jeg hadde solgt de. :)

Det tror jeg er fornuftig :)

Det var ikke meningen å fornærme deg, eller noe slikt. Men, husk at gamle lommeur i gull veldig ofte bare er verdt gullvekten.

Jeg arvet selv et par lommeur i sølv etter min bestefar. Jeg ble kjempeskuffet over at de bare var verdt ca. 2000 pr. stk. Men, jeg har tatt vare på dem og angrer ikke på det :)
 
Ta en telefon til Blomqvist du, og kos deg med dem når du har fått visshet i hva du sitter på. :)

Lommeuret i gull var virkelig et lommeur av min smak. Rent, enkelt og elegant. :)

Jeg skal storkose meg! Jeg setter pris på alle de gode svarene jeg har fått. Takk! :D
De har nok mer sentimental verdi, alt kan ikke måles i penger.
Jeg ble ikke fornærmet på noen måte! :D
 
Dette er alltid sånn jeg drømmer om. Gå på skattejakt å finne flotte ur. Jeg har ikke funnet stort selv...... :(

Ta godt vare på urene og gi de til ungene dine til f.eks 18 års dagen. ;)