Lommeur med Riksløven - hva kan det være? En nøtt for meg

Medlem
31. jan. 2009
Innlegg
456
Sted
her og der
Har et eldre lommeur i dårlig stand som er blitt i samlingen pga merkingen på baklokket. Der finner man Riksløven (tror jeg) i en eldre from enn den vi har i dag.

Som samler av militære ur hadde jeg en stund tro på at dette kunne være et norsk militærur, men tviler egentlig på det nå. Men hva kan det være?

Og hvem har laget verket ? Det er merket med en løve som står ved en H, kjent for noen håper jeg.

All tips til hvilken gren av det offentlige som har brukt noe slikt mottas med takk. En datering av uret hadde også vært fint

Legger det ut til diskusjon her

IMAG0654.jpg


IMAG0655.jpg

IMAG0656.jpg
 
Tar jeg ikke grundig feil ble denne utgaven av riksvåpenet lansert i forbindelse med unionsoppløsningen i 1905, og brukt frem til ny versjon kom i 1937. Kongen fortsatte derimot å bruke 1905-versjonen i sitt kongevåpen.
 
Denne er i alle fall datert 1906

Så det høres ut som mr Haugen er inne på noe:)

L_Riks_2.jpg

Løven er litt forskjellig - og har nok hatt en del mer emalje på seg.

L_Riks_1.jpg


Det er åpenbart ikke samme modell, men jeg tror dette var klokker som datidens befal (og sikkert andre) fikk laget for å vise at de var FOR et selvstendig Norge.
(det var jo fortsatt en del på den tiden som ikke var enig i at vi skulle løsrive oss.)

Klokken på bildet er gravert (inni lokket) med en dato og en grad.

Verket er som i ditt ur - ganske enkelt.



Hvar
 
Offentlig tjenestemann, politi??
Tror ikke løve med H er produsent, sveitsisk eBauche??

I Flume 1938 er det en produsent som benytter en løve, sittende med et skjold foran seg: Löwe.
Sveitsiske Helvetia bruker en H inne i en 8-kant (catalogue Officiel 1948)
 
Redigert:
Løven er litt forskjellig - og har nok hatt en del mer emalje på seg.

På ditt ur ser det ut som det er løven i riksvåpenet av 1844 som har stått modell. Det skiller seg fra 1905-versjonen ved at skjoldet nesten er firkantet, løvens rygg er mer bøyd, og halen er betydelig kortere. Jeg stusser litt på kronen over skjoldet, den er ganske ulik andre versjoner jeg har sett. Understreker for ordens skyld at jeg ikke er noe ekspert på området :p

Finnes bilder av de forskjellige riksvåpnene her.

Offentlig tjenestemann, politi??
Tror ikke løve med H er produsent, sveitsisk eBauche??

I Flume 1938 er det en produsent som benytter en løve, sittende med et skjold foran seg: Löwe.
Sveitsiske Helvetia bruker en H inne i en 8-kant (catalogue Officiel 1948)

Kan det være Georges-Henri Liengme:

bildmarke_liengme4.jpg


Hentet fra Mikrolisk.de
 
Ser for meg ut at det er korrekt med Georges-Henri Liengme - takk for hjelpen på den delen :)

@ haviadm : Mener du at dette var noe befalet fikset selv og betalte selv for? Altså privatur og ikke offentlig utstedte ?
 
Ser for meg ut at det er korrekt med Georges-Henri Liengme - takk for hjelpen på den delen :)

@ haviadm : Mener du at dette var noe befalet fikset selv og betalte selv for? Altså privatur og ikke offentlig utstedte ?

Ja, men det er ikke noe jeg skal vedde noen kropsdeler eller andre ting på. Men det har blitt meg fortalt at de måtte anskaffe slike ur selv.
Ofte markerte de opprykk/forfremmelse. Men som sagt - det kommer fra en gammel ursamler, så jeg er usikker på opprinnelig kilde og sannheten.

Hvar
 
Hei, jeg får ikke opp de første bildene i denne tråden. Kommer over tråden da jeg søkte etter klokker med riksvåpenet gravert. Er det noen som vet noe om denne lommeurtypen:

12665.jpg