Litt usikker på hvor jeg skal plassere penger.

Medlem
13. feb. 2018
Innlegg
9
Sted
Trondheim
Hei,

Jeg har tjent meg en liten slant i spekulering av kryptovaluta, jeg har nå valgt å selge ca 30% av min portefølje så jeg ikke er 100% eksponert til kryptoens volatilitet. Per i dag står disse pengene kun på konto, da jeg er usikker på hva jeg bør/vil gjøre med de.

jeg har en ny bil, jeg har en ny leilighet, med lån sådan. Så jeg er ikke interessert i å investere pengene

Jeg står ovenfor tre valg.
- bruke de til å nedbetale en del av boliglånet.
- kjøpe Rolex/omega + boliglånet
- Re-investere i mer tradisjonell aktiva (aksjer, obligasjoner).

Min grunn for å i hele tatt vurdere Rolex og Omega er da først og fremst for at de beholder en god verdi, videre så synes jeg begge merkene er stilige, og har lenge siklet på de, men har ikke ville tatt meg råd til en så dyr klokke. Så om jeg i worst case scenario skulle miste interessen etter et par år, eller om jeg for en eller annen grunn må ha mer likviditet, kan jeg selge klokka, med lite verditap. Aksjer og obligasjoner kan jeg null og niks om, så da må jeg evt lese meg kraftig opp, men aksjemarkedet er ikke så hett for dagen, så vidt meg bekjent.

Er jeg helt på jordet?
 
Betal ned på lån og kjøp Rolex:)
Ja, jeg heller litt mot det. For det blir jo nogen lunde det samme som å betale ned alt på lånet, fordi jeg mister jo ikke pengene. jeg bare låser de - Er i alle fall litt sånn jeg tenker for å klare å forsvare å bruke såpass mye penger på en klokke, hehe.
 
Sett av litt happy cash, betal ned på lånet, eventuelt overskudd kjøper du indeksfond med og glemmer det til du er pensjonist.
 
  • Liker
Reaksjoner: letmewatch
Klokker er dårlig investering, men en super hobby. Skal du gjøre penger på andres hobby, tror jeg high end smtråsykler er veien å gå;)
Målet er ikke å tjene penger, men heller ikke å tape nevnverdige kroner. Jeg klarer helt fint å leve med ett par tusenlapper i verditap over x-antall år. Problemstillingen er om jeg skal være helt sparsommelig å betale ned boliglånet for hele summen, eller om jeg skal ta boliglån + klokke, i da håp om at klokka nogen lunde bevarer verdien i ett par år, slik at jeg ikke taper noe nevneverdig, samtidig som jeg får gleden av en klokke jeg lenge har hatt lyst på.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinn1
Målet er ikke å tjene penger, men heller ikke å tape nevnverdige kroner. Jeg klarer helt fint å leve med ett par tusenlapper i verditap over x-antall år. Problemstillingen er om jeg skal være helt sparsommelig å betale ned boliglånet for hele summen, eller om jeg skal ta boliglån + klokke, i da håp om at klokka nogen lunde bevarer verdien i ett par år, slik at jeg ikke taper noe nevneverdig, samtidig som jeg får gleden av en klokke jeg lenge har hatt lyst på.
Altså, hvis du skal ha litt glede i det hele, hadde jeg først betalt ned boliglånet. Når du da er i null, går det jo meget raskt å fylle klokkekontoen ved en vanlig inntekt - og det føles bedre å endelig kjøpe noe man har spart til, enn noe man bare får deisende i fanget. Klokke betyr mer for deg om du har litt blod, svette og tårer i den:)
 
Jeg hadde betalt ned på lånet først og fremst.
På en general måte vil bankene ha renten opp.
Det er tydelig at for mye av det skal skape en implosjon på råtne-låne markedet og mange bank kan ikke tåle det.
Men smertegrensen i Norge er litt høyere enn i Italia da kan vi forvente litt høyere renter enn sørover;)
 
Jeg hadde betalt ned på lånet først og fremst.
På en general måte vil bankene ha renten opp.
Det er tydelig at for mye av det skal skape en implosjon på råtne-låne markedet og mange bank kan ikke tåle det.
Men smertegrensen i Norge er litt høyere enn i Italia da kan vi forvente litt høyere renter enn sørover;)
Ja, jeg tror også renta skal opp. Hva tror dere skjer med bruktmarkedet for klokker da? Salg? Liten effekt? Jeg tror nok muligens jeg kommer til å ta boliglånet, deretter en omega/rolex. Jeg har tenkt å drøye litt å se hvordan kryptomarkedet utvikler seg mot sommeren. Har fortsatt en betraktelig sum der per i dag. Om ting går min vei, så er det en stor sjanse for ei skikkelig klokke. Jeg skal uansett ta turen til urmaker for å få prøvd et par rolexer og speedy’n. Takk for svar alle!
 
Målet er ikke å tjene penger, men heller ikke å tape nevnverdige kroner. Jeg klarer helt fint å leve med ett par tusenlapper i verditap over x-antall år.

Nå må jeg inn i filosofiens verden, så ha meg unskyldt; Hvordan i all verden kan du tape penger på å kjøpe noe du har lyst på? Verdien av et ur som er ervhervet ut fra entusiasme er jo armtiden. Pengene har du jo allerede brukt. [/filosofi slutt]
 
Betal ned lånet. Så kjøp de `riktige` klokkene.
Klokker er ikke dårlige investeringer som @Thomas84 antyder, så lenge du velger riktig. Det er invisteringer...:)
 
Så lenge du har en god EK så trenger du definitivt ikke betale ned alt lån. Driver selv med eiendomsinvestering privat og vil antageligvis aldri bli gjeldfri før jeg evt selger unna eiendom. Kjøpte selv en Omega til rett under 40k for 5 år siden og den har ikke tapt seg nevneverdig siden det, i tillegg har den gitt meg utrolig mye glede. Rett og slett en veldig god investering.