Laverda Motorsykler

Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
259
Sted
3970 LANGESUND
Her er noen bilder av sykkelen jeg fikk hjem her for en uke siden. To tidligere eiere ga opp denne sykkelen pga ujevn gange og feiltenning, det spyttet og smalt i eksos pottene.

Etter noen dager med forsøk på å få justert den slkikkelig så fant jeg ut at det rett og slett ikke var kontakt på tennpluggene, plugghettene var bare lagt over pluggene, klikket dem fast så gikk motoren som en drøm. Kan lønne seg å sjekke ut det mest enkle og obligatoriske tingene før man gjør noe mer. Det at det hadde vært en del "spesialister" for å fikse problemene gjorde at jeg gikk ut ifra at sånne ting som kontakt på tennpluggene var ok.

DSC00275.jpg


DSC00277.jpg


DSC00289.jpg

Kjekt å ha litt plass til verktøy?;P
DSC00266.jpg

Bremser som funker.
DSC00291.jpg

Flere sykler fra samlingen min, det må vel kalles for en samling nå?
HPIM3076.jpg

HPIM3074.jpg

HPIM3078.jpg




Denne sykkelen har en bakhjulsytelse på 105 hk og 88 Nm dreimoment ved 7800rpm, dette er jo ingenting sammenliknet med nyere Japanske eller de nyere Ducati og Aprilia, Bmw osv. Men det holder i massevis for min del. Det er en fabrikksracer som er laget i alt 600 eksemplarer. I Laverda målestokk så er jo 600 stk en masseproduksjon. Så her snakker vi Fullblod med egne motorkonstruksjoner, rammer og det som ikke er in-house er kun av de beste og dyreste komponenter. Ikke så rart at fabrikken gikk konkurs i år 2000.

Denne motoren er laget videre av MZ og de øket sylindervolumet til 1000 og 1100 ccm.
 
Veldig flotte sykkler, du har jo hele opplaget stående i garasjen:D
Siden Laverda er konkurs hvordan er det med deletilgang og
teknisk support?
 
Laverda deler

Veldig flotte sykkler, du har jo hele opplaget stående i garasjen:D
Siden Laverda er konkurs hvordan er det med deletilgang og
teknisk support?

Takker:D

Tidligere så kunne det være litt vrient å få tak i deler, hovedsaklig til motor.
Nå for kort tid siden ble det frigitt reservedelslagret fra konkursboet, så akkurat nå er det plenty med deler å få kjøpt på ebay ol steder. Ikke er det spesiellt dyrt heller (merklig nok). Alt annet av komponenter ellers er jo fra Brembo, White Power, Paioli, Marchesini og andre kjente komponentfabrikat. Så der får man tak i alt og litt til. No probl:D

Teknisk support finnes ikke, her må man lære selv, i verksteds manualene er det masse feil info så man kan ikke gå ut ifra det heller. Heldigvis så finnes det et forum for de nyere Laverda syklene. Der får man svar på det meste fra de beste folka som kan disse syklene.

Både motor og komponenter øvrig vil jeg påstå er av meget god kvalitet som overgår det meste av sykler fra tiden rundt 1998. Men man må jo selvfølgelig behandle tingene på den rette måten dersom det skal holde, men det gjelder jo alle slags motorer/kjøretøy. Det som kan være vansklig å få tak i er som sagt enkelte motordeler, men alt kan jo lages nytt dersom man ikke får tak i det man skal ha. Koster ikke så mye å få maskinert div ting. Kamkjedet kan bli det første som blir hard to get. Det er laget av Regina i en helt spesiell dimensjon. Regina ble pålagt fra et rettslig vedtak om å fortsette å produsere disse i 10 år til.

Plastbitene som kåper og deksler osv er å få kjøpt for rimelig penge.
:cool:
Det som jeg synes er det rareste med disse syklene er de lave prisene på bruktmarkedet.
Den svarte/orange sykkelen kostet ny i 1998 på norske skilt kr 199.980,- Hvilket var en sinnsykt høy pris for en sykkel den gangen. Det er jo egentlig en del penger også i våre dager. Nå får man tak i brukte strøkne sykler for 20.000,- og oppover.
(Står en på finn til 25.000,-)

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=23686498&sid=sid/2010/10/6/17/xz0451286380203347y

Noe jeg synes er helt vilt lav pris for en sjelden fullblod. For sjelden vare er disse syklene da de er laget i noen få hundre ex pr modell. Mere sykkel er vanskelig å få tak i for disse pengene. Bare forgaffelen koster jo mer enn det å kjøpe over disk.

Norge er vel et av de land som solgte flest av disse syklene tror jeg. Så det er stadig noen til salgs her i Norge.
 
Takker:D

Tidligere så kunne det være litt vrient å få tak i deler, hovedsaklig til motor.
Nå for kort tid siden ble det frigitt reservedelslagret fra konkursboet, så akkurat nå er det plenty med deler å få kjøpt på ebay ol steder. Ikke er det spesiellt dyrt heller (merklig nok). Alt annet av komponenter ellers er jo fra Brembo, White Power, Paioli, Marchesini og andre kjente komponentfabrikat. Så der får man tak i alt og litt til. No probl:D

Teknisk support finnes ikke, her må man lære selv, i verksteds manualene er det masse feil info så man kan ikke gå ut ifra det heller. Heldigvis så finnes det et forum for de nyere Laverda syklene. Der får man svar på det meste fra de beste folka som kan disse syklene.

Både motor og komponenter øvrig vil jeg påstå er av meget god kvalitet som overgår det meste av sykler fra tiden rundt 1998. Men man må jo selvfølgelig behandle tingene på den rette måten dersom det skal holde, men det gjelder jo alle slags motorer/kjøretøy. Det som kan være vansklig å få tak i er som sagt enkelte motordeler, men alt kan jo lages nytt dersom man ikke får tak i det man skal ha. Koster ikke så mye å få maskinert div ting. Kamkjedet kan bli det første som blir hard to get. Det er laget av Regina i en helt spesiell dimensjon. Regina ble pålagt fra et rettslig vedtak om å fortsette å produsere disse i 10 år til.

Plastbitene som kåper og deksler osv er å få kjøpt for rimelig penge.
:cool:
Det som jeg synes er det rareste med disse syklene er de lave prisene på bruktmarkedet.
Den svarte/orange sykkelen kostet ny i 1998 på norske skilt kr 199.980,- Hvilket var en sinnsykt høy pris for en sykkel den gangen. Det er jo egentlig en del penger også i våre dager. Nå får man tak i brukte strøkne sykler for 20.000,- og oppover.
(Står en på finn til 25.000,-)

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=23686498&sid=sid/2010/10/6/17/xz0451286380203347y

Noe jeg synes er helt vilt lav pris for en sjelden fullblod. For sjelden vare er disse syklene da de er laget i noen få hundre ex pr modell. Mere sykkel er vanskelig å få tak i for disse pengene. Bare forgaffelen koster jo mer enn det å kjøpe over disk.

Norge er vel et av de land som solgte flest av disse syklene tror jeg. Så det er stadig noen til salgs her i Norge.

En skikkelig entusiast skjønner jeg! For å være dønn ærlig så hadde jeg hørt lite
om Laverda før jeg snublet over tråden din her på forumet. Og jeg er meget
overrasket over det lave prisnivået på disse sykklene, tror de har et stort invisterings-
potensiale for framtiden. Det er sånne "tragiske" historier og lave opplag som vekker en
samlers interesser og manier;)
 
LAVERDA

Det er akkurat det jeg håper på at det vil bli samlerobjekter m litt verdi, men de blir nok ikke mere verdt før jeg har solgt unna alle.;)

De er morsomme sykler med utrolig bruksverdi, de sitter på veien og jeg møter aldri noen som har samme sykkel som meg, uansett hvor jeg kjører. Jeg har ikke hørt et eneste negativt ord om disse syklene, ihvertfall ikke når det går på design og finish.

En av mine bekjente kjøpte seg en 97 Suzuki GSXR 600 som han betalte 37.000,- for, sykkelen var utrolig velholdt og pen, motoren gikk veldig pent også. Men jeg kan ikke si annet enn at den blir et lurvete stativ når jeg sammenlikner den med mine sykler.
GSXR er kule sykler som går bra og holder lenge men de er ikke helt på den samme planeten når det gjelder design, komponentvalg osv. Dessuten så er de japanske tusenbrødrene å se overalt. De er solgt i mange tusen bare her i Norge.

Kult å ha noe ikke alle andre har.:D