Lader bilen dårlig?

Grendel

Støttemedlem
Medlem
15. jan. 2012
Innlegg
6.066
Sted
Oslo
Jeg har vært så heldig og overtatt min fars MGF (1997).

Denne hentet jeg på verksted etter registerrembytte. Etter en liten tur på 45/60 minutter stoppet jeg for en liten pause i 20 minutter. Da jeg skulle dra var det ikke strøm på batteriet.

Dette kan vel bety to ting?

1) Dårlig batteri. Ladelampen lyser ikke under kjøring. Det bør tyde på god tilstand for lading. Batteriet kan ha tatt kvelden som følge av lite bilbruk og hyppig bruk av batterilader?

2) Dårlig / ikke tilstrekkelig ladekapasitet. Jeg målte lading på bilen nå med en liten måler. Denne viste at ladingen ligger på 13,4v (se bilde).
20190409_192257.jpg



Er det noen som har greie på dette, her?
Hva sier folket om slikt? Bør det være tilstrekkelig med nytt batteri og leve med 13.4?

Hvis 2 er problemet, hva gjør man da? Ny dynamo?

8- )
 
Målte du lading på tomgang, så er det nesten OK. Bør ligge på 14.3-14.4 med litt turtall.

Send meg en PM om du trenger dynamo eller batteri - tror nok begge deler ligger i hylla på Alnabru ;)
 
Jeg målte både på tomgang og
Målte du lading på tomgang, så er det nesten OK. Bør ligge på 14.3-14.4 med litt turtall.

Send meg en PM om du trenger dynamo eller batteri - tror nok begge deler ligger i hylla på Alnabru ;)

Jeg målte både på tomgang og med "godt turtall" over en liten periode. Den lå stabilt på 13.4.

8
 
Hvis du måler 13,4v på 2500rpm høres det ut som det er i laveste laget.

Jeg er ikke helt sikker på turtallet som var "maks" under rusingen, men det var høyere i 5-10 sek. (maksimalt).

Jeg vil ta en titt ned i motoren for å se hvordan det ser ut ved dynamoen.

8- )
 
Jeg kjøpte et nytt batteri i går. Sønnak. Dette var et som skulle "lett ta i mot lading". Det ble et "impulskjøp", men også en lett test å ta før det blir påske og vanskelig å få tak i eventuelle nye deler eller verkstedsupport.

Etter en times kjøretur så var det fortsatt full sprut i batteriet. Jeg hadde pratet med et verksted, og de sa det ville være lurt å prøve med batteribytte. Selvfølgelig rimeligste test, og de hadde ikke noen ca pris på et dynamobytte. Selvfølgelig er det større jobb å bytte dynamo på en midtmontert motor. 8- (
Videre sa de at 13,4 er ikke mye, MEN det bør være tilstrekkelig for å gi bilen lading.

Så får vi se.

Jeg hadde en veldig artig prøvetur i går. En times kjøring, blant annet forbi Tyrigrava. MGF er en utrolig kjøremaskin. Det er i alle fall sikkert.

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: Gamlingen
Selvfølgelig er det større jobb å bytte dynamo på en midtmontert motor.
8- )

Er nok litt mer omfattende å bytte dynamo på den fremfor en ‘65 modell ja. Hehe. Men burde nok ikke være den største jobben uansett. Med litt YouTube så klarer du det nok selv. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Billigere enn dynamo er dynamobørster. Verksteder foretrekker selvsagt å bytte hele driten.
Hvis man setter bort arbeidet er det stort sett dyrere å bytte børster enn en komplett dynamo fra Meca, Bema, autoutstyr etc..
 
Takke faen for at det er noe du kan skru selv, nymotens helvetesmaskiner trenger diagnoseverktøy og "mekanikere" som bytter "hele komponenten" - ikke mye reparasjoner nå lengre - hva med miljøet, er svaret batteridrift?? Foretrekker å beholde bil som allerede er produsert og vedlikeholder denne.