Jeg leste kravene dine litt nøyere, enn før jeg skrev mitt første svar. Jeg tenker det er litt vanskelig å finne en støvel som tilfredsstiller alle kravene dine 100%. Ihvertfall er min erfaring at dersom du skal ha støvler med høye skaft, og som i tillegg er svært / helt vanntette (les Gore-Tex), så blir de fort store, tunge og klumpete - men her tar jeg gjerne imot korreksjoner fra andres erfaringer. Til mer hverdagsbruk / arbeidssko på en gård, som du skriver, så ville jeg fortsatt anbefalt Red Wing Iron Ranger / Blacksmith eller tilsvarende støvler. Enkle skinnstøvler uten membran, for og annet dill, tørker raskt og er veldig værbestandige hvis de får litt pleie. Tar et par-tre uker å gå inn, men steller du de littegran, så har du sko i 10-20 år. Og sliter du ned sålen så kan de såles om. Har brukt mine utallige timer i skogen også, men det er klart, vasser du i våt lyng og myr hele dagen, så blir du våt på bena, for mesteparten av fett og impregnering slites vekk uansett. Da er det bare Gore-tex eller gummistøvler som holder vannet ute. Men som @Smokeless skriver, når membranstøvler først blir våte, så er det et nytt sett med problemer.