Lærstøvler. Røff og hyppig bruk. Hva finnes i god kvalitet?

Jeg leste kravene dine litt nøyere, enn før jeg skrev mitt første svar. Jeg tenker det er litt vanskelig å finne en støvel som tilfredsstiller alle kravene dine 100%. Ihvertfall er min erfaring at dersom du skal ha støvler med høye skaft, og som i tillegg er svært / helt vanntette (les Gore-Tex), så blir de fort store, tunge og klumpete - men her tar jeg gjerne imot korreksjoner fra andres erfaringer. Til mer hverdagsbruk / arbeidssko på en gård, som du skriver, så ville jeg fortsatt anbefalt Red Wing Iron Ranger / Blacksmith eller tilsvarende støvler. Enkle skinnstøvler uten membran, for og annet dill, tørker raskt og er veldig værbestandige hvis de får litt pleie. Tar et par-tre uker å gå inn, men steller du de littegran, så har du sko i 10-20 år. Og sliter du ned sålen så kan de såles om. Har brukt mine utallige timer i skogen også, men det er klart, vasser du i våt lyng og myr hele dagen, så blir du våt på bena, for mesteparten av fett og impregnering slites vekk uansett. Da er det bare Gore-tex eller gummistøvler som holder vannet ute. Men som @Smokeless skriver, når membranstøvler først blir våte, så er det et nytt sett med problemer.

Mulig du skal teste Georgiaboots?

Hei,

Takk til alle, og joda - som observert oppe i tråden her, det er vanskelig å dekke alle behov i ett par støvler - ønsket var vel egentlig mer å finne et godt allround-par som kunne gjøre grei tjeneste for de fleste formål, da hverdagen for tiden ofte tar uforutsigbare vendinger når jeg først er ute og roter rundt på gården...

Det ble et sett Alfa Bever GTX wide - av den enkle grunn at jeg fant en lokal leverandør som hadde den noe ukurante str. 48 på lager. De satt som et skudd med innleggssåle og ullsokker på plass.

Tørketid om de først skulle bli gjennomvåte er en kalkulert risiko, men neppe noe stort praktisk problem - det er flere par støvler i heimen, og jeg har skotørker som er skånsom mot det meste, da den heller enn høy temperatur satser på stor luftgjennomstrømning...

(Dessuten er jo plan A å ikke bli gjennomvåt! De klarte iallefall gårsdagens jomfrutur med snømåking og traktormekking uten at føttene mine var noe annet enn varme, tørre og henrykte hele kvelden!)

Jeg har ikke forsøkt disse selv enda, men synes de ser lovende ut og de er fra en solid, norsk skomaker. Hvorvidt vannbestandigheten motstår jevnlige besøk i myra gjenstår å se.

Selv har jeg Red Wing Iron Ranger som fungerer til det aller meste nesten hele året, men jeg kommer ikke til å bruke dem i våt skog eller myr.

1638527266115.png

https://dundasfootwear.com/collections/type-01-in-stock/products/type-01-high-leg

• Liker
Reaksjoner: Makken og bragemann
Om du skal ha et sett grove støvler kan jeg også anbefale Lundhags Syncro High. Mine er gått med over 10000 km (hovedsaklig på jobb i Oslo) og er fortsatt i god stand. God å gå i, men krever litt tilvenning om du skal gå mye.

Jeg har hatt et par Vikingstøvler i skinn/Goretex med høyt skaft i omtrent 15 år- og har byttet en sånn hurtigsurresak til lissene. M77 har jeg fortsatt etter 1.gangstjenesten- og et par fra HV. Felles er vel at jeg pusser relativt ofte- da jeg ikke liker å bli våt og kald. Nå kjøpte jeg nettopp et par Red Wings fra skomakeren på Gjøvik- som var snill å svarte på Mail ang. Størrelser- en lørdagskveld! Tenkte jeg kanskje kunne bruke disse til det samme som jeg gjør med de andre støvlene- men også gå på butikken i blant.
PS: bruken min er samme som Trådstarters. Surrer rundt på gården i søle og hydraulikkolje.