Tenkte å starte en morsom tråd. Sett at det de siste år har vært en trend der kvinner ifører seg herreklokker. Dette har blitt et mer og mer vanlig syn.
Det motsatte derimot, at menn bruker dameklokker er derimot en trend det knapt nok har vært fokus på. Det er imidlertid ikke så uvanlig som dere skulle tro, faktisk så skjer det, ikke minst blant oss, relativt ofte.
Tenkte at jeg skulle starte ut med et slikt ur, og så kan dere selv fortsette, så skal vi nok se at dette blir en tråd som får et langt og lykkelig liv
Som trådstarter tar jeg det kanskje mest selvfølgelige uret.
Daytona. DAY- TONA.
Historikk: Mot slutten av sitt liv følte den genierklærte Hans Wildorf (founder of Rolex) at det manglet et segment i hans sortiment. Mens herreurssortimentet var relativt velfylt og solgte godt, så han at det var et ubenyttet potensiale blant kvinnelige kjøpere. Datejust i 26mm hadde kommet,
men han ville ha noe ENDA mer kvinnelig. Et ur som DEFINERTE kvinnen, og hennes kvinnlighet.
Dette var en tid da (en mørk tid dessverre) der de såkalt (nå avlegs) kjønnsrollemønstrene regjerte. Kvinnen skulle være hjemme, lage mat, passe barn, og ikke minst FØDE dem. Herr Wildorf tenkte her at med en kvinnelig kronograf så kunne kvinnene ta tiden på gjærbaksten, tid benyttet til husvask, henting av barn, og ikke minst eggløsning. En av de tidligste reklameplakatene (har den ikke foran meg nå, så tatt fra husken) hadde vel en tekst som dette... " Når har de deres eggløsning frue? La deres DAY-tona hjelpe dem".
Klokken solgte nok ikke som forventet. Den var absolutt feminin nok, men noe dyr.
Da kom Wildorf på å trekke inn en av datidens kjekkeste menn inn på banen. Paul Newman. Blueeyes.
Kvinner dånet når de så ham.
Vips, så fikk Daytona kallenavnet "Paul Newman". Dette var et rent salgstriks for å få kvinnene til å mase på mennene sine, så de kunne kjøpe sin frue en Newman klokke. Men salget økte nok ikke så mye som forventet av denne grunnen...
Modellen ble en fadese i bunn og grunn. Den solgte ikke som den burde.
Wildorf skulle imidlertid få drahjelp fra uventet hold, nemlig moder natur.
Demonstrasjoner verden over, vifting og brenning av BH`er innførte et nytt begrep... LIKESTILLING.
Denne likestillingen ble på et ukjent tidspunkt til "likestilling".
Herfra begynte ballen virkelig å rulle....
Den moderne "androgyne" (???!!!) mann vokste frem...
Det stopper imidlertid ikke her. MODER natur kan være lunefull iblant...
De merkligste ting begynte å skje...
Stadig nye produkter kom på banen...
Skal man forstå hvorfor en klokke tiltenkt damer plutselig ble en salgshit blant gutta, er dette historiske fakta som på ingen måte kan oversees.
Det finnes tung forskning som støtter daytonaens økende salgstall de siste 15 år...Men det skulle den "moderne" mann til for at denne klokken skulle få de salgstallene den både har og fortjener. For helt ærlig, hvor harry er det ikke å bruke roterende bezel på Sub`en for å ta tiden på Lammekarrèen
Menn formelig danser seg inn i solnedgangen når de får bekreftet at Daytonaen de bestilte for flere år siden endelig er klar for avhenting hos AD.
Men, selv om Rolex for lengst har mistet Wildorf, så lever hans grunntanke om at dette var et ur tiltenkt kvinner fortsatt. Bortsett fra at nå er kvinner....
Siste fra FoU hos Rolex var å kryssklippe en Daytona med.........
De er ikke snaue... Menns inntog på kjøkkenet de siste tiår har åpenbart gitt inspirasjon til modellene sluppet på Baselmessen i år.
Da signer jeg av for denne gang, og håper at dere fant denne historiske dekningen av et av verdens mest solgte urs noe ukjente historie fascinerende, samt at noen tar opp stafettpinnen, det finnes (muligens
) andre dameklokker der ute, som hovedsakelig benyttes av menn... Skriv gjerne om dette her.
SJALABAJS på denne flotte fredag
Litt gamle historiske bilder...
Det motsatte derimot, at menn bruker dameklokker er derimot en trend det knapt nok har vært fokus på. Det er imidlertid ikke så uvanlig som dere skulle tro, faktisk så skjer det, ikke minst blant oss, relativt ofte.
Tenkte at jeg skulle starte ut med et slikt ur, og så kan dere selv fortsette, så skal vi nok se at dette blir en tråd som får et langt og lykkelig liv
Som trådstarter tar jeg det kanskje mest selvfølgelige uret.
Daytona. DAY- TONA.
Historikk: Mot slutten av sitt liv følte den genierklærte Hans Wildorf (founder of Rolex) at det manglet et segment i hans sortiment. Mens herreurssortimentet var relativt velfylt og solgte godt, så han at det var et ubenyttet potensiale blant kvinnelige kjøpere. Datejust i 26mm hadde kommet,

men han ville ha noe ENDA mer kvinnelig. Et ur som DEFINERTE kvinnen, og hennes kvinnlighet.
Dette var en tid da (en mørk tid dessverre) der de såkalt (nå avlegs) kjønnsrollemønstrene regjerte. Kvinnen skulle være hjemme, lage mat, passe barn, og ikke minst FØDE dem. Herr Wildorf tenkte her at med en kvinnelig kronograf så kunne kvinnene ta tiden på gjærbaksten, tid benyttet til husvask, henting av barn, og ikke minst eggløsning. En av de tidligste reklameplakatene (har den ikke foran meg nå, så tatt fra husken) hadde vel en tekst som dette... " Når har de deres eggløsning frue? La deres DAY-tona hjelpe dem".
Klokken solgte nok ikke som forventet. Den var absolutt feminin nok, men noe dyr.
Da kom Wildorf på å trekke inn en av datidens kjekkeste menn inn på banen. Paul Newman. Blueeyes.
Kvinner dånet når de så ham.

Vips, så fikk Daytona kallenavnet "Paul Newman". Dette var et rent salgstriks for å få kvinnene til å mase på mennene sine, så de kunne kjøpe sin frue en Newman klokke. Men salget økte nok ikke så mye som forventet av denne grunnen...
Modellen ble en fadese i bunn og grunn. Den solgte ikke som den burde.
Wildorf skulle imidlertid få drahjelp fra uventet hold, nemlig moder natur.
Demonstrasjoner verden over, vifting og brenning av BH`er innførte et nytt begrep... LIKESTILLING.
Denne likestillingen ble på et ukjent tidspunkt til "likestilling".
Herfra begynte ballen virkelig å rulle....

Den moderne "androgyne" (???!!!) mann vokste frem...

Det stopper imidlertid ikke her. MODER natur kan være lunefull iblant...

De merkligste ting begynte å skje...

Stadig nye produkter kom på banen...

Skal man forstå hvorfor en klokke tiltenkt damer plutselig ble en salgshit blant gutta, er dette historiske fakta som på ingen måte kan oversees.
Det finnes tung forskning som støtter daytonaens økende salgstall de siste 15 år...Men det skulle den "moderne" mann til for at denne klokken skulle få de salgstallene den både har og fortjener. For helt ærlig, hvor harry er det ikke å bruke roterende bezel på Sub`en for å ta tiden på Lammekarrèen
Menn formelig danser seg inn i solnedgangen når de får bekreftet at Daytonaen de bestilte for flere år siden endelig er klar for avhenting hos AD.

Men, selv om Rolex for lengst har mistet Wildorf, så lever hans grunntanke om at dette var et ur tiltenkt kvinner fortsatt. Bortsett fra at nå er kvinner....
Siste fra FoU hos Rolex var å kryssklippe en Daytona med.........

De er ikke snaue... Menns inntog på kjøkkenet de siste tiår har åpenbart gitt inspirasjon til modellene sluppet på Baselmessen i år.
Da signer jeg av for denne gang, og håper at dere fant denne historiske dekningen av et av verdens mest solgte urs noe ukjente historie fascinerende, samt at noen tar opp stafettpinnen, det finnes (muligens
SJALABAJS på denne flotte fredag
Litt gamle historiske bilder...



Redigert: