Kvinneklokker som ble til herreur...

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.036
Sted
Bærum
Tenkte å starte en morsom tråd. Sett at det de siste år har vært en trend der kvinner ifører seg herreklokker. Dette har blitt et mer og mer vanlig syn.

Det motsatte derimot, at menn bruker dameklokker er derimot en trend det knapt nok har vært fokus på. Det er imidlertid ikke så uvanlig som dere skulle tro, faktisk så skjer det, ikke minst blant oss, relativt ofte.

Tenkte at jeg skulle starte ut med et slikt ur, og så kan dere selv fortsette, så skal vi nok se at dette blir en tråd som får et langt og lykkelig liv :p

Som trådstarter tar jeg det kanskje mest selvfølgelige uret.

Daytona. DAY- TONA.

Historikk: Mot slutten av sitt liv følte den genierklærte Hans Wildorf (founder of Rolex) at det manglet et segment i hans sortiment. Mens herreurssortimentet var relativt velfylt og solgte godt, så han at det var et ubenyttet potensiale blant kvinnelige kjøpere. Datejust i 26mm hadde kommet,

Screenshot_2016-03-31-13-04-52_zpsmesa3ckv.png


men han ville ha noe ENDA mer kvinnelig. Et ur som DEFINERTE kvinnen, og hennes kvinnlighet.

Dette var en tid da (en mørk tid dessverre) der de såkalt (nå avlegs) kjønnsrollemønstrene regjerte. Kvinnen skulle være hjemme, lage mat, passe barn, og ikke minst FØDE dem. Herr Wildorf tenkte her at med en kvinnelig kronograf så kunne kvinnene ta tiden på gjærbaksten, tid benyttet til husvask, henting av barn, og ikke minst eggløsning. En av de tidligste reklameplakatene (har den ikke foran meg nå, så tatt fra husken) hadde vel en tekst som dette... " Når har de deres eggløsning frue? La deres DAY-tona hjelpe dem".

Klokken solgte nok ikke som forventet. Den var absolutt feminin nok, men noe dyr.

Da kom Wildorf på å trekke inn en av datidens kjekkeste menn inn på banen. Paul Newman. Blueeyes.
Kvinner dånet når de så ham.

Screenshot_2016-03-31-13-04-07_zpsk66jihc7.png


Vips, så fikk Daytona kallenavnet "Paul Newman". Dette var et rent salgstriks for å få kvinnene til å mase på mennene sine, så de kunne kjøpe sin frue en Newman klokke. Men salget økte nok ikke så mye som forventet av denne grunnen...

Modellen ble en fadese i bunn og grunn. Den solgte ikke som den burde.

Wildorf skulle imidlertid få drahjelp fra uventet hold, nemlig moder natur.

Demonstrasjoner verden over, vifting og brenning av BH`er innførte et nytt begrep... LIKESTILLING.

Denne likestillingen ble på et ukjent tidspunkt til "likestilling". :confused:

Herfra begynte ballen virkelig å rulle....

Screenshot_2016-03-31-13-23-17_zpsth8wztjz.png



Den moderne "androgyne" (???!!!) mann vokste frem...

Screenshot_2016-03-31-13-06-33_zpsxrews39v.png


Det stopper imidlertid ikke her. MODER natur kan være lunefull iblant...

Screenshot_2016-03-31-13-07-09_zpsfgpcuslg.png



De merkligste ting begynte å skje...

Screenshot_2016-03-31-13-08-01_zpsaymjy4kg.png



Stadig nye produkter kom på banen...

Screenshot_2016-03-31-13-08-19_zpsuuoy8vkj.png


Skal man forstå hvorfor en klokke tiltenkt damer plutselig ble en salgshit blant gutta, er dette historiske fakta som på ingen måte kan oversees.


Det finnes tung forskning som støtter daytonaens økende salgstall de siste 15 år...Men det skulle den "moderne" mann til for at denne klokken skulle få de salgstallene den både har og fortjener. For helt ærlig, hvor harry er det ikke å bruke roterende bezel på Sub`en for å ta tiden på Lammekarrèen :eek:

Menn formelig danser seg inn i solnedgangen når de får bekreftet at Daytonaen de bestilte for flere år siden endelig er klar for avhenting hos AD.

Screenshot_2016-03-31-13-21-27_zpsthwhswzi.png



Men, selv om Rolex for lengst har mistet Wildorf, så lever hans grunntanke om at dette var et ur tiltenkt kvinner fortsatt. Bortsett fra at nå er kvinner.... :(

Siste fra FoU hos Rolex var å kryssklippe en Daytona med.........

20160401_084323_zpszhbbmfpn.jpg



De er ikke snaue... Menns inntog på kjøkkenet de siste tiår har åpenbart gitt inspirasjon til modellene sluppet på Baselmessen i år.

Da signer jeg av for denne gang, og håper at dere fant denne historiske dekningen av et av verdens mest solgte urs noe ukjente historie fascinerende, samt at noen tar opp stafettpinnen, det finnes (muligens :rolleyes:) andre dameklokker der ute, som hovedsakelig benyttes av menn... Skriv gjerne om dette her.

SJALABAJS på denne flotte fredag :D

Litt gamle historiske bilder...
Screenshot_2016-03-31-13-01-58_zpsckylqfvp.png


Screenshot_2016-03-31-13-02-53_zpsyzdflzwo.png
Screenshot_2016-03-31-13-03-08_zpsiqjsn3fz.png
 
Redigert:
Panerai har lignende historikk å vise til.
Før andre verdenskrig var det på ingen måte et luksussymbol.
Tanken var enkel. Kvinner trenger et forhold til tid for å effektivisere i hjemmet. Samtidig fødes det utrolig mange unge italjenere, etter streng beskjed fra sjefen sjøl, slik at de italienske styrker kan vokse og bistå Tyskland i overskuelig fremtid. Man fleipet med at dette var en tool-watch og military-watch siden kvinnen var en stor del av masterplanen.

En fiffig detalj få er klar over er at panerai ble utrolig populær blandt kvinnene på bakgrunn av en egenskap designerne selv ikke hadde klart å forutse.

De italienske tagliatelleslurpende, lasagnebakende, risottoforfjamsede kvinner av Mussolini benyttet de opprinnelige veggur på lankene som plattform for tallerkenstabling med stor suksess!

Lumen var også praktisk når man skulle innrapporterte mannens hjemkomst på kvelden. Myndighetene var livredde for utbrytere og ville forenkle for nasjonens kvinner å ta notis på mannens nattlige aktiviteter.

Urenes historie er fascinerende med sine mange fasetter.
 
Egentlig bare en ting å gjøre - gå for "the All-Man Man's Watch!

The sun sets. She sighs.
And you wisper:
"You wanna see my Seiko Chronograph?"
And she gets jealous.
Because it is the kind of watch you never take off.
For anything.
Built by the world's largest maker
of jeweled-lever watches. Seiko.
Make her jealous.
Wear the all-man
man's watch.
The Seiko Chronograph.
You'll love every minute of it.


All man Mans Watch.jpg
 
Redigert:
Hva kan man si, etter en slik intro? Vi mannfolk er det svake kjønn, lettlurte og lar kvinnen styre det meste.
TV kanaler, middagen, når vi må stå opp, når vi må komme hjem fra fest, om vi kan dra på guttetur, når vi kan klippe plenen, handlelappen, kun låne cabrioleten når det regner eller tom for bensin, at vi må hente barna en FREDAG eller LØRDAGSKVELD, skolemøter, hvor lang tid man har på toalettet, tidsrammer på iPad og tlf. Og forresten, resten av fritiden...

Nei, la oss få æren av klokkesmaken og få lov å teste vaskekosten i ny og ne.
 
Tenkte å starte en morsom tråd. Sett at det de siste år har vært en trend der kvinner ifører seg herreklokker. Dette har blitt et mer og mer vanlig syn.

Det motsatte derimot, at menn bruker dameklokker er derimot en trend det knapt nok har vært fokus på. Det er imidlertid ikke så uvanlig som dere skulle tro, faktisk så skjer det, ikke minst blant oss, relativt ofte.

Tenkte at jeg skulle starte ut med et slikt ur, og så kan dere selv fortsette, så skal vi nok se at dette blir en tråd som får et langt og lykkelig liv :p

Som trådstarter tar jeg det kanskje mest selvfølgelige uret.

Daytona. DAY- TONA.

Historikk: Mot slutten av sitt liv følte den genierklærte Hans Wildorf (founder of Rolex) at det manglet et segment i hans sortiment. Mens herreurssortimentet var relativt velfylt og solgte godt, så han at det var et ubenyttet potensiale blant kvinnelige kjøpere. Datejust i 26mm hadde kommet,
7e5ac1a69bcd061cc718785809cff8d2.jpg

Screenshot_2016-03-31-13-04-52_zpsmesa3ckv.png


men han ville ha noe ENDA mer kvinnelig. Et ur som DEFINERTE kvinnen, og hennes kvinnlighet.

Dette var en tid da (en mørk tid dessverre) der de såkalt (nå avlegs) kjønnsrollemønstrene regjerte. Kvinnen skulle være hjemme, lage mat, passe barn, og ikke minst FØDE dem. Herr Wildorf tenkte her at med en kvinnelig kronograf så kunne kvinnene ta tiden på gjærbaksten, tid benyttet til husvask, henting av barn, og ikke minst eggløsning. En av de tidligste reklameplakatene (har den ikke foran meg nå, så tatt fra husken) hadde vel en tekst som dette... " Når har de deres eggløsning frue? La deres DAY-tona hjelpe dem".

Klokken solgte nok ikke som forventet. Den var absolutt feminin nok, men noe dyr.

Da kom Wildorf på å trekke inn en av datidens kjekkeste menn inn på banen. Paul Newman. Blueeyes.
Kvinner dånet når de så ham.

Screenshot_2016-03-31-13-04-07_zpsk66jihc7.png


Vips, så fikk Daytona kallenavnet "Paul Newman". Dette var et rent salgstriks for å få kvinnene til å mase på mennene sine, så de kunne kjøpe sin frue en Newman klokke. Men salget økte nok ikke så mye som forventet av denne grunnen...

Modellen ble en fadese i bunn og grunn. Den solgte ikke som den burde.

Wildorf skulle imidlertid få drahjelp fra uventet hold, nemlig moder natur.

Demonstrasjoner verden over, vifting og brenning av BH`er innførte et nytt begrep... LIKESTILLING.

Denne likestillingen ble på et ukjent tidspunkt til "likestilling". :confused:

Herfra begynte ballen virkelig å rulle....

Screenshot_2016-03-31-13-23-17_zpsth8wztjz.png



Den moderne "androgyne" (???!!!) mann vokste frem...

Screenshot_2016-03-31-13-06-33_zpsxrews39v.png


Det stopper imidlertid ikke her. MODER natur kan være lunefull iblant...

Screenshot_2016-03-31-13-07-09_zpsfgpcuslg.png



De merkligste ting begynte å skje...

Screenshot_2016-03-31-13-08-01_zpsaymjy4kg.png



Stadig nye produkter kom på banen...

Screenshot_2016-03-31-13-08-19_zpsuuoy8vkj.png


Skal man forstå hvorfor en klokke tiltenkt damer plutselig ble en salgshit blant gutta, er dette historiske fakta som på ingen måte kan oversees.


Det finnes tung forskning som støtter daytonaens økende salgstall de siste 15 år...Men det skulle den "moderne" mann til for at denne klokken skulle få de salgstallene den både har og fortjener. For helt ærlig, hvor harry er det ikke å bruke roterende bezel på Sub`en for å ta tiden på Lammekarrèen :eek:

Menn formelig danser seg inn i solnedgangen når de får bekreftet at Daytonaen de bestilte for flere år siden endelig er klar for avhenting hos AD.

Screenshot_2016-03-31-13-21-27_zpsthwhswzi.png



Men, selv om Rolex for lengst har mistet Wildorf, så lever hans grunntanke om at dette var et ur tiltenkt kvinner fortsatt. Bortsett fra at nå er kvinner.... :(

Siste fra FoU hos Rolex var å kryssklippe en Daytona med.........

20160401_084323_zpszhbbmfpn.jpg



De er ikke snaue... Menns inntog på kjøkkenet de siste tiår har åpenbart gitt inspirasjon til modellene sluppet på Baselmessen i år.

Da signer jeg av for denne gang, og håper at dere fant denne historiske dekningen av et av verdens mest solgte urs noe ukjente historie fascinerende, samt at noen tar opp stafettpinnen, det finnes (muligens :rolleyes:) andre dameklokker der ute, som hovedsakelig benyttes av menn... Skriv gjerne om dette her.

SJALABAJS på denne flotte fredag :D

Litt gamle historiske bilder...
Screenshot_2016-03-31-13-01-58_zpsckylqfvp.png


Screenshot_2016-03-31-13-02-53_zpsyzdflzwo.png
Screenshot_2016-03-31-13-03-08_zpsiqjsn3fz.png