Kveldstanker- ment som oppfølging/svar på Tag Heuer Aquaracer cal 5... langt...

Det er ingen tvil om at Jaeger-LeCoultre har gjort en god del konsulentjobb internt i Richemond gruppen, men samarbeidet mellom JLC og IWC går tilbake til 1978, begge fabrikkene var da eid av VDO. IWC og JLC var også med på å ”bygge opp” Lange fabrikken på 90’tallet. Ricemond overtok JLC, IWC og Lange i 2001.

Ernest Schneider startet Breitling i 1981 etter å ha kjøpt varemerket ”Breitling” fra Willy Breitling i 1979. Schneider åpnet den nye Breitlingfabrikken i Grenchen i 1984. Breitling kjøpte Kelek i 1996, og åpnet sin egen urverkdivisjon, Breitling Chronometrie i 2001. Urverkene fra ETA/Sellita blir kjøpt inn som byggesett og blir satt sammen, finpusset til en veldig høy standard. Alle urverkene blir chronometersertifisert.

Breitling B01 urverket er utviklet og blir produsert av Breitling Chronometrie. Jeg har aldri hørt at Longines skulle være involvert, urverkdivisjonen til Longines ble lagt ned på 70’tallet, har problemer med å se hva de kan bidra med…

Det nye chronometerverket til Tag Heuer er basert på et veldig bra Seiko urverk. (Junghans bruker det samme verket). Alle delene til urverket blir ikke laget av Tag Heuer, men de setter sammen urverket selv på sin egen fabrikk, og det meste av delene blir laget i Sveits.

Hva er ekte manufaktur? De fleste er enige om Rolex, Jaeger-leCoultre, Patek Philippe og Zenith. Lange & Söhne, Glashütte Original og Seiko hører vel også hjemme her?

Veldig morsom lesing og imponerende kunnskap hos enkelte sonemedlemmer. Jeg var klar over at f.eks. IWC ofte bruker et standard ETA verk, men bytter ut endel av delene slik at det tilsynelatende skal blir bedre og dermed kan forsvare prisen ? Poenget er vel (hvis jeg fortår Hvirvelvind rett ?) at et egenprodusert urverk ikke nødvendigvis er ensbetydende med bedre kvalitet ? Jeg har selv valgt en Jaeger av den enkle grunn at verket er egenprodusert (og dermed hører med i "samlingen"), men jeg må også si at nøyaktigheten er imponerende god i forhold til ETA-verkene.

Siden jeg selv ikke er urmaker og (heldigvis) ikke enda har skrudd opp noen av mine klokker for å plukke delene fra hverandre, lurte jeg på om noen av dere vet om det finnes et "crash"-kurs i klokkens "mysterier"/komponenter for "dummies" i oslo-området ? evtentuelt om noen av de mer fagkyndige her inne kunne tenke seg å ta på seg ansvaret med et enkelt kurs/foredrag om dette ? Jeg er helt sikker på at det hadde slått ann blant sonens medlemmer og kan ihvertfall love enorm entusiasme rundt temaet...problemet er kanskje at kunnskaps-nivået er temmelig varierende...

Hva tror dere ?

Siden jeg selv ikke er urmaker og (heldigvis) ikke enda har skrudd opp noen av mine klokker for å plukke delene fra hverandre, lurte jeg på om noen av dere vet om det finnes et "crash"-kurs i klokkens "mysterier"/komponenter for "dummies" i oslo-området ? evtentuelt om noen av de mer fagkyndige her inne kunne tenke seg å ta på seg ansvaret med et enkelt kurs/foredrag om dette ? Jeg er helt sikker på at det hadde slått ann blant sonens medlemmer og kan ihvertfall love enorm entusiasme rundt temaet...problemet er kanskje at kunnskaps-nivået er temmelig varierende...

Hva tror dere ?

+1

Helt klart med på det!!

Hva tror dere ?
Selv om det kanskje ikke er akkurat det du spør om, finnes jo Timezone Watch School.

Har sette denne før, men helt glemt det !! Takk for påminnelsen..

..men gjerne et foredrag/kurs i tillegg ? :)

Et "EKTE" manufaktur-verk

Om en skulle ta et merke som produserer ALLE komponentene selv, må det være SEIKO.
Alle sveitsiske manufakturmerker bruker uansett Incablock eller Kif støtsikringer og fjæra til de fleste er laget av SwatchGroup`s FAR-Nivarox. Oljene er som regel laget av Jisma, Moebius osv.
Seiko med sine mekaniske verk lager ALT selv. Selv fjæra (SPRON) og ikke minst støtsikringa er deres egen.

Rolex lager også egen olje og fjær for noen av verkene deres, men de bruker som regel Kif støtsikrling.

Så det ideelle manufaktur-verk må jo da være SEIKO?