Kul ny manufaktur

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Sted
Oslo
Kom over denne, som visstnok skal lanseres på Baselmessen i år:

Blacksand_Uniformity_2219_Big_HD-500x370.jpg

Ekstremt begrenset med info ute, men det ser ut til å være en sprell ny fabrikant med eget inhouseverk (!), som presenteres som et automatikkverk med doble "barrels" som gir 5 dagers PR, 35 juveler og hele greia er sort-lakket (eller PVD)! Ser tøft ut, om ikke annet.
Blacksand_Uniformity_2219_Small_HD-316x500.jpg

Bloggen The Breitling Source har dette av tekniske data:

Movement
Automatic, Blacksand Calibre 1970, 13¼ lignes, 35 jewels, twin barrels

Functions
Hours, minutes, seconds and date

Case
Grade 5 titanium, tantalum, 5N pink gold or ceramics, 46 mm
Sapphire crystal with anti-glare treatment, front and back
Water-resistant to 100 m

Cadran
Two-dimensional, opaline mainplate and vertical satin-brushed upper plate
Hour-markers, vacuum-moulded Arabic numerals and satin-brushed hands coated with blue-emission white Superluminova
Date window at 6 o’clock

Wristband
Interchangeable. Tech rubber or alligator leather strap with triple-blade folding clasp in grade 5 titanium or 5N pink gold, ceramic pushers

Spesielt. Lurer på hva prisen vil bli. Sikkert friskt, kan jeg tenke meg. :rolleyes:

Designet falt ikke i smak. Ble for sci-fi for meg, men det er jo hyggelig med en ny produsent på markedet som har egne verk.

Hublot fanatikerne er nok all over it kan jeg tenke meg :)

Hmm en merkelig blanding av "ewww" og "ooooh" på en gang.

Fascinerende.

Likte urverket, hadde de puttet det i noe som ikke var en hockeypuck som ser ut som en prop fra Tron kunne dette blitt riktig så morsomt for min del.

Men tror jeg hadde kost meg med å leke med noe slikt uansett.

Spennende å se hva prisen blir, som andre sier, sikkert friske saker.

Denne minnet litt om Porche Design. Synes ikke den var noe særlig, men er alltid positivt med nye satsinger!

Urverket ser jo tøft ut. Men navnet da...? Black sand!?:roll:
Hvor cheesy er ikke det? Det klinger ikke akkurat sveitsisk urmaker tradisjon av det.
Ellers er det sikkert mange nyrike som trenger noe å imponere noen overfladiske venner med, som er så passé at de løper rundt med gammelt skrot som RM og Hublot.;)

Nok et nytt forsøk på å "etablere" seg i markedet. In-House er jo absolutt kult, men med cash i ryggen, er det jo bare å mate en CNC-maskin med tall og Voilá, et nytt "unikt" verk. Disse merkene popper opp og har som regel store finansgiganter og selskaper som overhode ikke er relatert til urverk bak seg. Skal ikke uttale meg som om dette er tilfellet med Black Sand, men jeg har bange anelser.
En ser også at trenden i bransjen nå ikke står i stil med merker som Richard Mille, Concord, TechnoMarine osv. (enkle, funksjonelle og historiepreget klokker er i vinden nå).
Spør du meg, vil jeg plassere også stilen til Black Sand i deres selskap.

En skal også huske på at de fleste gode gamle klokkemerkene med kjent navn ikke hadde In-house-verk før de faktisk begynte å tjene store penger fra slutten av 90´tallet og frem til nå. De fleste merkene fikk råd til slik utvikling i tiden mellom 2003-2010.
Derfor er det meget betenkelig at et nytt merke som Black Sand kan lanseres med noe så råflott som et In-house-verk uten og ha et solid økonomisk apparat bak seg, gjerne kapital som kommer fra annen inntjening enn fra ur-bransjen.

Klarer liksom ikke helt å gjøre meg opp en mening om designet er fint eller ikke...

Syns nok at selve uret ser litt for billig ut (selv om det sikkert koster skjorta og buksa) - men kult at de har et eget verk!:cool:

Hublot fanatikerne er nok all over it kan jeg tenke meg :)
Det kan jeg levende forestille meg! Jeg synes imidlertid at dette virker mer smakfullt enn Hublot, det er i alle fall min mening.

Men navnet da...? Black sand!?:roll:
Hvor cheesy er ikke det? Det klinger ikke akkurat sveitsisk urmaker tradisjon av det.
Er ikke det litt kult da? Ikke så veldig ålreit å starte et firma i 2011 og kalle det Gránde Horlògerie de Münchzëithòllenzollern et fíls, det smaker litt mushroom brand og konstruert historie av slikt. Poenget er vel kanskje at de ikke vil prøve å piggybacke på gamle, stolte tradisjoner, men markere at dette er nymotens, moderne fancy shit!

In-House er jo absolutt kult, men med cash i ryggen, er det jo bare å mate en CNC-maskin med tall og Voilá, et nytt "unikt" verk.
Nja, jeg vet ikke det. Det skal nå engineeres, det ligger nok noen timer med utvikling bak et slikt verk. Det er vel ikke bare å punche noen tall og få ut et verk, da tror jeg vi hadde sett maaange flere in-house-verk enn vi gjør.

Derfor er det meget betenkelig at et nytt merke som Black Sand kan lanseres med noe så råflott som et In-house-verk uten og ha et solid økonomisk apparat bak seg, gjerne kapital som kommer fra annen inntjening enn fra ur-bransjen.
Kan ikke helt skjønne hva som er betenkelig med det? Er ikke det bra da, at det investeres penger i mekaniske ur og verk, slik at vi kan sitte her og nerde over det i mange år fremover?

Gránde Horlògerie de Münchzëithòllenzollern et fíls,

Som du sier, dette navnet skriker mushroom lang vei, men er heller ikke helt fortrolig med "Black Sand", høres ut som et band jeg ønsket å starte på barneskolen.

Er ikke det litt kult da? Ikke så veldig ålreit å starte et firma i 2011 og kalle det Gránde Horlògerie de Münchzëithòllenzollern et fíls, det smaker litt mushroom brand og konstruert historie av slikt. Poenget er vel kanskje at de ikke vil prøve å piggybacke på gamle, stolte tradisjoner, men markere at dette er nymotens, moderne fancy shit!

:D
Ha ha. Ja du har et godt poeng der.
Hva vet vel jeg om hvilken målgruppe de har sett seg ut.
Uansett så er det positivt at det kommer nye, spennende og uavhengige(?) produsenter av urverk på banen.
Så er vel spørsmålet om disse fortjener at vi nerder over dem år etter år.

Ja, måtte være noe sånt som "basert på.....". Det høres mer naturlig ut da det er en enorm påkjenning økonomisk å utvikle et In-house-verk for et debut-merke.
Og det er rart med det, et navn som "Black Sand" vil nok aldri klinge hos klokke-entusiaster uansett, og designmessig gjør dette merket lurt i mingle med moteskaperne istedenfor seriøse klokke-entusiaster.