Kronometersertifikat til blodpris til salgs

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Jeg har oppdaget at det finnes sertifikater til salgs på nettet. Har sett priser på f.eks. 1200 og 1500 euro (sikkert mer også) for et sertifikat med nummer som for eksempel tilsvarer en redsub. MEN, hva er poenget med dette. Hvis du har et sertifikat som ikke samsvarer med serienummer på klokken du faktisk har vil jeg umiddelbart tenke at papiret er verdiløst? Eller er det slik at papiret I SEG SELV er verdifullt, nærmest som et sjeldent frimerke? Noen som har refleksjoner omkring dette? Kan jo selfølgelig se på det som lotto også, sjanse 1 til 9.999.999 på at du finner akkurat det sertifikatet som hører til klokken du eventuelt eier ;)

Det er nok noen som ser verdien i å selge klokken med et hvilket som helst sertifikat. Muligheten er jo tilstede for at kjøper aldri sjekker nummeret på sertifikatet opp mot nummeret på klokken.

På moderne kronometersertifikat står det jo ikke serienummer, så det papiret går jo til en hvilken som helst Rolex.

Hmmmm.

Ja, de jeg har sett er jo gamle, vanlige papirvarianten. Må være en sånn samlergreie tror jeg... At verdien ligger i selve papiret eller noe... best å holde seg til non-cosc heretter :)

Har etter diskusjon med andre artsfrender i går på NURK kommet til et annetmulig svar

Og dette er kanskje ikke så lystig, men hvis man har et sertifikat kan man jo i teorien lage en "piratkopi" som tilsvarer papirene. Skremmende tanke mht alle de virkelig bra utførte piratkopier som er der ute.