Krom/nikkelbelegg elektrolyse

Medlem
26. jan. 2024
Sted
Midt oppi det
Jeg kjøpte nylig et lot med eldre klokker der nesten alle har skader på belegget på kassene. Dette er klokker som er fine nok til restaurere, men samtidig ikke så verdifulle at det er en katastrofe hvis noe går helt galt. Derfor ser jeg på det som en veldig god mulighet til å prøve å lære denne teknikken.
Er det noen her som har prøvd DIY elektrolyse for å legge metall på metall? Jeg tenker krombelegg er mest relevant i første omgang, men senere kan ogå gullfarget belegg være av interesse.
Etter å ha søkt litt på nett virker det som om prosessen med å legge nytt belegg i seg selv er grei nok, men for en privatperson i Norge er det kanskje mest utfordrene å skaffe syren som brukes til å fjerne gamle rester? Jeg vet man kan fjerne dette manuelt med pussing også, men ser for meg at det da blir mye mer jobb.

All erfaring rundt dette er velkommen :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og holmby
eneste jeg kjenner til er at det er en del dyktige på området ved diverse barberforum - som stripper og gjør som nytt gamle barberhøvler.

• Liker
Reaksjoner: Maschinen
Jeg kjøpte nylig et lot med eldre klokker der nesten alle har skader på belegget på kassene. Dette er klokker som er fine nok til restaurere, men samtidig ikke så verdifulle at det er en katastrofe hvis noe går helt galt. Derfor ser jeg på det som en veldig god mulighet til å prøve å lære denne teknikken.
Er det noen her som har prøvd DIY elektrolyse for å legge metall på metall? Jeg tenker krombelegg er mest relevant i første omgang, men senere kan ogå gullfarget belegg være av interesse.
Etter å ha søkt litt på nett virker det som om prosessen med å legge nytt belegg i seg selv er grei nok, men for en privatperson i Norge er det kanskje mest utfordrene å skaffe syren som brukes til å fjerne gamle rester? Jeg vet man kan fjerne dette manuelt med pussing også, men ser for meg at det da blir mye mer jobb.

All erfaring rundt dette er velkommen :)
Der er elektrolysesett på markedet for å gjøre slikt, men etter hva jeg har lest gir det ikke så fine resultater. Min erfaring med elektrolyse av krom begrenser seg til reparasjon av stempelkroner til de største skip, type supertanker eller container skip. Heksavelent krom er brukt der stempelringer er montert, det hjelper mot slitasje da krom overflate er mye hardere enn stål. Krom i seg selv er ikke blankt og pent, du må ha nikkel under, slik som på støtfangere på biler fra 60 tallet og eldre.

Jeg tror noen har fått nogenlunde resultat med hjemmekit og elektrolyse av gull på klokkekasser. Men resultatet vil være tynt, og i beste fall pent på litt avstand.