Kredibilitet ved bruk av ETA-urverk / Tudor vs IWC

IWC har begynt å bruke Sellita som basisverk i noen modeller, i alle fall i Portofino-serien. Dette har nok sammenheng med ETAs beslutning om å ikke lengre forsyne fabrikanter utenfor Swatch Group med ebaucher.
Jeg går ut fra at dette vil komme til å gjelde absolutt alle IWC-modeller etter hvert, siden IWC ikke benytter standard-verk fra ETA (som er det eneste Swatch Group selger ut av gruppen), men benytter ebaucher som de modifiserer slik de vil ha dem.

?? Her var det mye rart... Tudor høyest kvalitet på ETAverk?? Å trodde chronometerseterfiserte ETAverk var dem av høyest kvalitet. Sellita på IWC? Hvilket? Entrymodellene til IWC har cal 30110 som er modifisert ETA2892.A2 eks AT, Pilot Mark.. Entrychrono har modifisert 7750. Jeg har ingenting imot Tudor, endte nesten opp med en Pelagos selv.

Gyrostabil får svare selv på resten, men ifht. Selitta og IWC, så er word on the street at IWC cal. 35110 er et Sellita SW300.

IWC har noen-og-tjue modeller med ekte in-house - iallefall om man skal tro på de opplysningene de selv gir. Når det gjelder AT så er iallefall AT vintage collection og AT Chrono ref.nr 3769 oppgitt med in-house.

Når det skrives at "alle" modeller bygger på ebauch el.l. antar jeg at dette gjelder alle modeller som ikke har in-houseverk. Eller er det slik at også de verkene som IWC kaller in-house er bygget på ETA/Sellita osv.?

Jeg ordla meg nok litt dårlig der. Jeg mente selvsagt alle modellene med ETA-basert verk. In-house-verkene bygges nok fra scratch i Schaffhausen.

IWC har noen-og-tjue modeller med ekte in-house - iallefall om man skal tro på de opplysningene de selv gir. Når det gjelder AT så er iallefall AT vintage collection og AT Chrono ref.nr 3769 oppgitt med in-house.

Når det skrives at "alle" modeller bygger på ebauch el.l. antar jeg at dette gjelder alle modeller som ikke har in-houseverk. Eller er det slik at også de verkene som IWC kaller in-house er bygget på ETA/Sellita osv.?

Red gold AT har inhouse og din vintage At har inhouse, de andre har modifisert ETA. Om hva modifisert ETA betyr for IWC, sier IWC dette ;

IWC Schaffhausen has four of its own caliber families featuring IWC-manufactured movements at its disposal. In addition to the existing automatic and hand-wound calibers, IWC launched its first in-house chronograph movement in 2007. The range of products from IWC is clearly segmented and runs from sports to classic watches. IWC-manufactured calibers are mainly used to power watch models in the higher segments.

High-quality ETA movements are used for the entry-level segment. Ever since ETA’s strategic medium-term decision to discontinue the supply of ébauches (i.e. movement kits) and to make only fully assembled movements, we have been in a period of transition. As a result, since 2007, we have been using ETA’s fully assembled movements, manufactured to our standards and specifications, as well as our own calibers, assembled in our workshops and based on the Valjoux 7750 ébauche. The number of ébauches supplied has been decreasing steadily since then, and deliveries were ceased altogether at the beginning of 2011. From now on, ETA will supply us only with fully assembled movements. However, since ETA has already integrated all the modifications required by IWC into its production processes, these complete movements also feature all the latest developments and comply with IWC’s high quality standards. Regardless of whether the ébauche is assembled by IWC or ETA supplies a fully assembled movement, every single one of them is subjected to IWC’s comprehensive and exacting testing procedures.

We regard an IWC watch as an all-round work of art. Together with the movement, the form and the design, selected exclusive materials and outstanding ease of use combine to ensure that our timepieces represent a precision product of the highest quality across all price categories.

Redigert:
Som så mange andre "manufacture" produsenter settes også store deler av sammensettingen bort til andre med ledig kapasitet. "7days" verket til IWC er jo ett derivat fra Jaeger, satt sammen utenfor huset- iallfall i perioder, og derfor ikke et ekte "manufacture" i mine øyne. Men for all del- pent ur og bra verk.

G.