Kontorstol

Medlem
27. juni 2016
Innlegg
510
Sted
Oslo
Enten er mine søkeskills heller dårlige, eller så finnes det ingen egen tråd for dette. Smått utrolig egentlig etter at vi vel alle har jobbet hjemmefra på en eller annen måte de siste par månedene, og jeg antar det kanskje er flere av medlemmenes rygger som har fått seg en knekk (pun intended) etter månedsvis på kjøkkenstolen.

Jeg er på utkikk etter en kontorstol. Ikke har jeg mahognyskrivebord, og jeg driver heller ikke med koding. Jeg er altså ikke på utkikk etter en massiv kontorstol på 200kg i skinn, ei heller en "gaming"-type stol som jeg føler omtrent alle kontorstoler er i dag.

Altså ikke sånn:

1594384800119.png



Eller sånn:
1594384846415.png


Jeg ønsker en minimalistisk, stilig og så "nett" (går det an å si?) stol som mulig. Forslag mottas med takk! Har kikket på Eames, men vil helst ha noe som ikke koster 40 lapper. Må ikke ha hjul.
1594384924250.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Herman Miller Aeron?

"Nett" er den riktignok ikke. Men den leverer på ergonomi og ser bra ut – og er ikke minst en morsom dotcom-referanse :)
 
Kjøpte en sånn med delt rygg, og har aldri vært så komfortabel timesvis i strekk. Hele greia fjærer etter kroppen.


Fant de billigere på amazon.com dog, men det begynner å bli noen måneder siden.
 
Redigert:
Støtter også forslaget av Aeron, som jeg selv vurderte, men valget falt på denne pga pris og at jeg liker designet til Antonio Citterio bedre.

Min har hjul og vribare og høydejusterbare armlener, og meget god sittekomfort.

22669851.jpg
 
Herman Miller Aeron er den beste kontorstolen jeg har hatt. Hadde den hos forrige arbeidsgiver, så savnet er stort nå som jeg sitter på en gammel Håg Capisco.

Har prøvd den Eames stolen du har bilde av, men med netting, det ble alt for hardt. Men ser jo bra ut da…
 
Hvis du vil ha noe som faktisk er godt å sitte i, og ikke bare ser bra ut så kan jeg anbefale en Be-Ge 24h Bevakningsstol. De er laget for å kunne sittes i lenge uten å kverke kroppen. Hadde en sånn på gamlejobben, og jeg savner den inderlig. De koster vel rundt 20.000 kan jeg tenke meg.
 
Herman Miller Embody er også et godt valg hvis man vil sitte komfortabelt over lengre tid
 
Jeg er på leiting etter en eller to kontorstoler til hjemmekontoret, og denne dukker opp øverst i googlesøket:
Screenshot_20220125_082214.jpg


Denne ser jo veldig kjent ut, og det er vel tydelig hvor inspirasjonen kommer fra. Så er spørsmålet mitt: er stol-verdenen lik klokke-verdenen? Er det slik at dette er stolenes Steinhart? Vil jeg aldri bli fornøyd med denne, fordi jeg vet at det ikke er originalen fra Eames?

Uansett, 3 000 vs minst 30 000 gjør at jeg er nysgjerrig: er det noen som har erfaringer med denne konkrete stolen, eller med denne nettbutikken generelt?
 
Drømmen er en EAMES soft pad, men pengene strekker ikke helt til blant alt annet en påfugl må flotte seg med.

Jeg har derfor sittet på hjemmekontor siste 2,5 årene i denne stolen fra IKEA og med et skrivebord i Palisander.
I snitt 9-10 timer hver dag har det blitt, og den er like god.
https://www.ikea.com/no/no/p/alefjaell-kontorstol-glose-svart-70367458/#content

EKSTREMT mye stol for pengene i mine øyne!! Eneste ankepunkt er litt knirk i basen, men det er kanskje for at jeg ikke gidder å smøre opp. Ekte skinn, tykk og god sittepute og ryggpute, hev/senk og justerbar rygg i høyden, armlener og hjul til under 3k er bemerkelsesverdig.
1643108931618.png

Veldig fin i sort også:
1643109001349.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly og politrew
Jeg er på leiting etter en eller to kontorstoler til hjemmekontoret, og denne dukker opp øverst i googlesøket:
Vis vedlegg 278128

Denne ser jo veldig kjent ut, og det er vel tydelig hvor inspirasjonen kommer fra. Så er spørsmålet mitt: er stol-verdenen lik klokke-verdenen? Er det slik at dette er stolenes Steinhart? Vil jeg aldri bli fornøyd med denne, fordi jeg vet at det ikke er originalen fra Eames?

Uansett, 3 000 vs minst 30 000 gjør at jeg er nysgjerrig: er det noen som har erfaringer med denne konkrete stolen, eller med denne nettbutikken generelt?

Ekornes sine kontorstoler har super sittekomfort
 

Vedlegg

  • Paris office_Paloma_Fungi.jpg
    Paris office_Paloma_Fungi.jpg
    117,2 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly