Kom over noen vintage klokker

Medlem
31. aug. 2013
Innlegg
918
Sted
Rogaland
Jeg kom over noen eldre klokker og slo til. Jeg gav noen hundrelapper for alt til sammen, så om dette egentlig er bare til å kaste så var det verdt "sjangsen"

Har alltid tenkt at jeg skulle prøve å skru litt på klokkene og da passer dette?

Nok om "det", over til dere som har litt peil på vintage.
Her er bildene av urverkene....

Merket er CYMA Admiral Cymaflex og det er en del rust i "deler" av verket, den andre delen av verket ser ganske så "smooth" ut
5JA7vAW.jpg



Tissot Antimagnetique
(denne går når en trekker den opp)
p9n46kE.jpg



Tissot (ukjent modell)
(Denne henger igjen i krona)
iQZLjmn.jpg


Lady sport
(Denne går som juling)
MF1nD93.jpg


Noen meninger???
 
Cymaen er nok i utgangspunktet den med det beste verket (påkostede) av disse. Cyma laget på 50 tallet urverk med kvalitet på linje med Eterna, Omega osv. Jeg tror imidlertid at det ikke er et "nybegynner" verk å skru på, der ser kanskje de andre ut til å være greiere. Av vintage klokker skal imidlertid Certina være veldig greie å utføre service på er jeg blitt fortalt. Noen av sonens urmakere kan kanskje dele erfaring?
 
Et "kortest mulig" svar nå, skal du skru av typen ta fra hverandre og sette sammen igjen, eller prøve å ta en service på uret. Hvis det første, ville jeg bare ha tatt det som har størst verk, hvis service så ville jeg (faktisk) ha startet med det nederste lady-uret, selv om det er minst. Er ingen av disse som er enkle, da ville jeg heller tatt et ETA 6497 / 6498 først. Du får kloner av disse meget billig på EBAY. Et vilkårlig lommeur kan, selv om det ser stort og enkelt ut være vanskelig, ha deler som er ødelagt og håpløst å få tak i, samt et par andre "fallgruver". Er lettere å olje en balanseaksel med incabloc enn disse gamle fastmonterte - du ser ut til å ha ib på det dameuret.

Lykke til.