- Medlem
- 27. des. 2014
Jeg har gitt uttrykk til selger nå for at jeg ønsker opprinnelig tilbud om service, men om han ikke velger følge opp dette har jeg ikke annet valg enn å kontakte forbrukerrådet. Jeg har meldinger som understøtter en sak hos forbrukerrådet, og deres meninger hjelper meg nada om ikke opprinnelig selger ønsker å gjøre opp for seg. My2cents
Om du ikke ønsker ulike syn på saken, hvorfor lager du en tråd? Kun for å spre kvalme og skade en annens rennomé?
Som du ser at mitt forrige innlegg er jeg faktisk ikke så sikker på at du har jussen i din favør.
Utgangspunktet med enhver avtale, er at den skal holdes slik den inngått. Dette er viktig å ha i bakhode.
Videre har jeg også påpekt at du kan møte problemer vedr. bransjepraksis men siden jeg ikke gidder å drøfte det særlig så går vi for den lette versjonen der vi slår fast at joda det foreligger en mangel.
Når det foreligger mangel har du da rett til å gjøre gjeldende misligholdsbeføyelser. Her kan man dra nytte av en personlig favoritt av et sitat: "man skyter ikke spurv med kanon". Med andre ord så velger man ikke det mest inngripende tiltaket, dersom samme mål kan nås ved lempeligere midler. Når det her både finnes lempeligere midler enn heving - nemlig retting, samtidig som retting vil sørge for at den tungtveiende hovedregelen om at "avtaler skal holdes". At du avslo retting, er faktisk ikke selger sitt problem. Du kan nok få medhold i opprettholdelsen av tilbudet om retting, men neppe noe mer da du jo ikke kan settes i en sterke rettsstilling kun fordi du var vrang og sa nei i første omgang.