Klokkeshopping i New York - High Street og gråmarked

Medlem
15. mars 2009
Innlegg
2.253
Sted
Asker
Jeg lagde en liknende tråd etter en NY-tur i februar, men tenkte jeg skulle supplere med litt info.

Regner med at de fleste har vært i NY og at alle da har benyttet anledningen til litt klokketitting. Tenkte allikevel jeg skulle legge ut noen bilder og komme med noen betraktninger.


Når det gjelder klokkeshopping er utvalget enormt! "Alle" de store har egne brandstores, i tillegg er det flere fantastiske (mtp utvalg) klokkebutikker. Allikevel må jeg si at jeg opplever klokketittingen litt uinspirert.
Servicen hos Tourneau er under enhver kritikk. Wempe er bedre, men det blir til at man ser på akkurat de klokkene man har tenkt seg ut på forhånd, for man vil ikke "plage" de butikkansatte mer enn nødvendig. De er nok for godt vant. Hos Timemachine hadde de ikke en eneste Rolex sportsmodell i stål utstilt. Alt var gull, gull, gull og diamanter i massevis! Mens velstående asiatere fløy rundt med fulle bæreposer. Jeg spurte om å få se på Glashutte Evo GMT, og det var så vidt han orket å gå bort til Glasshutte-avdelingen. Dra ræva 20 meter for under $10k, det var mer enn han var klar for... Jeg kan godt tenke meg at det er mange innom å titter, som aldri kjøper noe som helst, men det er ikke uten grunn at gråmarkedet i NY har den posisjonen det har...
80ccdd5b.jpg

6e8ce8d0.jpg

12970726.jpg


De fleste klokkebutikkene er plasser på 5th og Madison Ave, mellom 47. og 59. street, sånn cirka.

d4a3bfb0.jpg

e562d48e.jpg

51749e21.jpg

4c881521.jpg


En liten update på gråmarkedet følger...
 
Gråmarkedet...

...speiler trendene fra ADene. Det er store sportsur som gjelder, i gull og diamanter.

Utvalget er stort, men begrenser seg til de store (les: Rolex, Breitling, AP, Hublot og IWC). Bare ved å titte i vinduene så jeg 10 AP ROO med diamanter på skive, bezel og lenke(!), pris $100k, så det er jo tydeligvis et ur de selger...


Fasaden til en av "markedshallene":
cafa8e00.jpg


For de som ikke har vært her er dette Diamond District (hele 47th street mellom 5th og 6th Ave). De skryter på seg å være stedet det omsettes mest diamanter i hele verden og det forundrer meg ikke. "Butikkene" er i gjennomsnitt 4kvm tipper jeg, og et vanlig butikklokale kan fint inneholde 8-10 forhandlere. De store markedshallene inneholder langt flere.

Et tilfeldig butikkvindu:
2fc78b5e.jpg


De oppmerksomme vil se at her er nesten 2 rader med AP ROOs, og det er ikke noe uvanlig å ha 30 - 40 av disse i "butikken" sin.

"Butikken" til Gary Jermal (for noen en kjent Paneraiforhandler):
3cd628c2.jpg

2 ganske stusselige kvadratmeter, langt inne i en markedshall.

Men de kan skaffe "alt", selv om det ikke er i butikken. De fleste forhandlerne har avtaler direkte med distributørene. Jeg bestilte en klokke for en venn som ingen av forhandlerne hadde inne, og den lå i posen min én time senere.
Prisene er "standard" 30% under AD pris, med litt å gå på. Spesielt hvis det er en klokke de har i disken.

I denne gaten kan jeg gå i timesvis og bare titte. På klokkene, folkene og overhøre kranglingen. Det deales over en lav sko, og mange av Ebay-selgerne kjøper sine klokker her.

Når det gjelder prisnivået generelt i USA er det selvfølgelig hjulpet godt av en, for tiden, lav dollar. Men husk at det ikke er noe å hente på VAT-refund, slik at det ikke alltid blir så mye billigere med norsk moms på toppen. Men utvalget er stort, og klokker du ikke finner her hjemme finner du nesten garantert på dagen her...
 
Flott reportasje Mogens ! Skal jeg til NY en gang blir det nok gråmarkedet som får mine kroner.
Det er noe så herlig bisarrt med så store verdier inne i et lite bøttekott :p
 
Bra reportasje! Kult med gråmarkedoppdatering, merker jeg gjerne skulle gått der en stund og tittet!
 
...jeg kommer ikke over at jeg faktisk har bodd på Manhattan 3 mnd uten å hverken ha sett eller besøkt disse stedene ???? var self innom Tourneau, Wempe og Timemachine...men at jeg ikke så/fant/prøvde/eller ihvertfall tenke tanken eller surfet litt for å finne gråmarkedet det er under enhver kritikk....jeg tror faktisk jeg visste om det, men da som diamantstrøket og av en eller annen grunn koblet jeg ikke diamanter og klokker...

Det får bli en tur NYC en dag med deg Mogens, kjenner at Sub'en bør kjøpes der...er du med ? :)

Takk for fin "reportasje".
 
Bjerke og Alf Lie har litt å lære på utstillingene sine ser jeg, helt sinnsykt! Tror jeg hadde blitt stående å sikle frem til noen hadde fjernet meg.
 
Takk for flott reisebrev Mogens. har lite erfaring med gråmarkedet selv. Hva er den konkrete forskjellen når du handler her vs AD bortsett fra pris?
 
Takk for flott reisebrev Mogens. har lite erfaring med gråmarkedet selv. Hva er den konkrete forskjellen når du handler her vs AD bortsett fra pris?

I praksis veldig lite...

Klokkene kommer nye fra AD/distributør, med papirer og boks. Det er ikke noe tull, og de fleste er rimelig seriøse.

På noen klokker/merker får du åpne papirer. Dvs at papirene ikke er stemplet og signert fra AD. Dette kan det være greit å være oppmerksom på, spesielt hvis man kjøper en dyr klokke, og gjerne vil ha full garanti.
 
Takk for reisebrev! Jeg skal til NY i januar og blir boende der i 5-6 måneder, da er det greit å vite hvor man skal bruke fritida:)
 
Takk for en flott reportasje.:D
Nå vet jeg hvor jeg skal dra hvis turen en gang går til USA.
 
Å, jeg lengter tilbake til NYC :D Har bare vært der én gang, men for en by. Et glimrende sted for å se på klokker selvsagt, selv om jeg ikke klart helt å handle på gråmarkedesforhandlerne. Kjøpte min IWC 3717 hos Kenjo på Wall st, en hyggelig butikk å ta turen innom!
 
Er det noen som skal til New York eller er der helgen 12-14. februar?

Send meg gjerne en PM, jeg har dessverre ikke anledning til å ta turen selv:p