Klokker vs trend og fashion og slikt. Hvorfor er ikke klokker "femi"?

Havvo

Støttemedlem
Medlem
22. sep. 2011
Innlegg
3.398
Sted
Bergen
Hei, jeg har gjort en liten observasjon som er litt morsom..

Jeg har nå møtt noen fra TS f2f fra TS ved kjøp og salg av klokker. Meg selv inkludert er ikke spesielt opptatt av trend i klesveien. Det er bare å bytte skjorte på jobb hver dag, så er jeg fornøyd. Men når det kommer til klokker er jeg VELDIG opptatt av hva som passer sammen av lenker, farger og remmer osv. Jeg synes det er på en måte litt "femi" med de som er veldig opptatt av slikt i klesveien, men ikke når det gjelder klokker. Har gjort samme observasjonen på de jeg har møtt for å selge/kjøpe klokker. Det er liksom pent og rent i tøyet, men ikke noe sånn fancy Jan-Thomas preg over det hele hvis dere skjønner. Dette synes jeg er litt morsomt. At vi er så opptatt av klokker, og at det på en måte er "godkjent". Bare litt morsomt...kom gjerne med synspunkter.
 
Man skulle tro at vi på Tidssonen er en gjeng med stil siden vi tilsynelatende bruker mye penger og tid på et image, men vi er vistnok en gjeng påfugler som aller helst onanerer til egen og andres pengebruk. Vi er ikke spes stilfulle.

Vi bruker gjerne Mr. Mike Thailand skreddersydde dresser som vi får i kjøpt i sånn "skjorte og dresspakke".

Vi er såpass rebelske at vi ikke tar oss råd til å stille med strøken hvitskjorte. Nei, vi bruker heller pengene på en Rolex, og lar all tankekraft gå til gruppeonani.

Her inne tror vi at pene ur er et slags universielt stilobjekt som sier alt om oss som personer og visker dermed ut det begredelige stilbildet vi egentlig bærer i våre billige Thailand dresser, sixpencer, flippekjegg og flerfargede tennissokker.
 
I tråd med Sponons eminente innlegg legger jeg til et lite avsnitt fra The Watch Snob:

"No self-respecting man above the age of 25 should be wearing anything less than a $5,000 watch, with an in-house movement of course. If you wear a nice watch, you’ll be surrounded by successful people and live a lucrative life."
 
Skal ikke skryte på meg voldsomt fin stil, eller en sans for mote i det hele tatt.. Prøver å se noenlunde normal ut!

Jeg har flere ganger oppdaget sjenerende flekker på skjorte/genser på vei til møte/pils/etc, og gitt faen.. Jeg har også flere ganger oppdaget tomt håndledd, da er det bare til å snu og komme seg hjem og få på seg ett ur! Prioriteringen er veldig klar :)
 
Burde her bare enkelt og greit linket til en kjær forummedlems egenskapte "demotivational poster" med wristshot av en Nautilus på en Skoda-ratt :)
 
Det ser ut til at du finner hele spekteret fra nesten uteligger til alltid ulastelig blant klokkeinteresserte, altså kan horologien apellere til alle tilnærminger til stil. Motivene for interessen er mange og sammensatte. Likevel er mitt inntrykk at klokkeinteresserte som gruppe er mer opptatt av stil og estetikk enn resten av befolkningen. Altså i snitt. Noe annet ville være helt ulogisk i mine øyne.
 
Jeg har sett referanser til den påfugl uttalelsen et par steder på TS nå.

Hvem var det som kom med den første gangen ? :)

En non-WIS som snublet over forumet?
 
Syklet fra job redt til mini-GTG med hva som viste seg å være to svært så velkledde menn. Business casual eller Street Smart kan det vel kalles av de som kan slikt. Selv måtte jeg bite i det sure eplet og gikk efter ordtaket: vill du vara fin får du lida pin, ergo - jeg syklet i sivile klær fra Fornebu til Oslo S i stedet for ellers mye mere behaglig sykkelbukse og refleksjakke.


Påfugl skal jeg ikke sverge på opphavet til men tror nok det er en iblant oss som tatt til selvinnsikt når vi på vårt verste (beste?) strutter frem og viser oss i nye ur/reimer for medasylantene.
 
Mistenker at denne G.Gekko er et pseudonym og at han er en flittig bruker av forumet. Noen som føler for å stå frem?

En ting vi liker bedre enn å se på andres pengeforbruk, er å oppfordre til et høyere forbruk. "Legg til noen ekstra lapper, så kan du få råd til en Rolex Submariner", er en flittig brukt setning på Tidssonen. ;)
 
Sponon er inne på et poeng her oppe tror jeg, men det er vel stort sett velkledde folk innenfor mange forskjellige stiler.

For meg er det litt spesielt å skulle kle på seg et antrekk som kostet mindre enn én ekstra lenkebit til en sub, men hver til sitt :). Dette er jo ultimat sett en hobby som kan være kostbar og spise mer eller mindre større deler av ens budsjett. Ønsker man å prioritere å spare til en fin klokke i steden for en fin garderobe er jo det bare et personlig valg.

Men man bør nok være obs på at en kostbar klokke kun er nettopp det, folk flest vil aldri se klokken og legger kun merke til hva man har på seg ;).