Klokker av ymse merker

Medlem
10. nov. 2007
Sted
Bærum
Klokkene er sikkert greie tidsanvisere, men IMHO har de neppe noen verdi utover det....
Nettbutikkene /-markedene flommer over av klokker med prangende franskklingende navn, eller navn som kan forveksles med et mer kjent navn.

Men for all del, klokker trenger ikke være "dyre" for å kjennes bra !

Ønsker du "andre" klokker i samlingen din, finnes det en rekke low-cost merker som sikkert noen kjennere i forumet kan anbefale. Jeg selv sverger til Seiko's utallige modeller,- primært med automatikk verk, men også Seiko's "springdrive" er verdt å studere.
Ta gjerne en kikk på http://www.chronograph.com

Det finnes dog en del "poor man's choices" som faktisk ikke er helt ueffne. De har jo gjerne bare noen helt enkle ETA-verk, men kan jo likevel være interessante eksemplarer. Litt over dette prisnivået skal man jo likevel.

På TZ og andre fora er det mye diskusjon om gode valg i dette segmentet. Jeg vet at Stowa Airman har mange trofaste fans som den fattige manns flieger:http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=5208.

Et fint tema for en annen tråd, skal se om jeg finner tilbake til noen gamle tips på TZ.

Dessuten er den mange flotte sveitsiske ur i alle prisklasser i butikkene! Longines, Baume&Mercier, Maurice Lacroix har alle flere pene modeller. Om enn ikke så horologisk interessante.

Men så har jeg til og med funnet på å ikle meg billige quartz-ur om jeg liker dem :mrgreen:

Jeg liker Seiko :)

Tror jeg er iferd med å hande en ny "Japan-only"-modell også.. tror jeg.. men synes det er litt vanskelig å hoppe i det når en Seiko overstiger 4000 kr.

Jeg handlet en Samurai fra Singapore, og betalte vel ikke mer enn 1100 kr for den.
IMHO et skikkelig røverkjøp - inhouse, relativt presist (men uregulert) automatisk urverk.. lekkert design, en flott kasse og en robust lenke.

web_IMG_0118.jpg

Jag gillar också seiko

Dom gör fina klockor till helt ok pengar...

Japansk modell 200m, moddad med safirglas och blästrad boett + länk.

IMG_0761.jpg

Hei,
er helt enig i at det finnes interessante klokker som ikke koster skjorta. Min første klokke med automatisk urverk var en Certina DS Podium med et enkelt eta-2824 urverk. Har hatt den et par år og er veldig fornøyd. Selvølgelig ikke et spesielt spennende urverk, men
klokka fungerer utmerket of finishen er svært bra prisen tatt i betraktning.

Ellers er jeg enig i at Seiko har en del kule automatikkur. Dykkerklokkene til Seiko er jo kjent for å være svært robuste og pålitelige. Har selv en skx007 som jeg betalte 150 usd for og jeg tror det er vanskelig å finne mer klokke for pengene. Disse klokkene kan finnes nye på nett til under 100 usd. Urverket er det enkle, men velprøvde 7s26. Jeg har sansen for "keep-it-simple" strategien til Seiko og 7s26-urverket. Klokka kan ikke trekkes manuelt og "hacker" ikke, men trekkes raskt ved bruk og tåler tøff bruk. I tillegg er det et ekte "in-house" urverk ;) . Mer om 7s26 her

Jeg liker også automatikkurene til Seiko med stoppeklokke fra 70-tallet, dvs urverkene 6139 og 6138. Så vidt jeg vet var Seikos 6139 det første automatiske kronografuret i vanlig salg, lansert i mai 1969.

Slenger med noen bilder av Certina og Seiko:
podium_aqua_1_800.jpg

podium_grass_1_800.jpg

skx007_1_800.jpg

Rune