kjerringa vil ha EL-bil

ErikR

Støttemedlem
Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.092
Sted
Stavanger
Kona vil ha EL-bil. Og som kone har hun sanksjonsmidler. Og som lydig husbonde innser man at det ikke finnes noen form for motargument uansett grad av rasjonalitet. Med andre ord, det blir EL-bil.

Men hvilken?
Vi har sett på flere, alt fra BMW i3 til Kia Soul EV. Underlig nok så var vi begge enige om at våre behov best dekkes av trillingene Mitsubishi iMiev, Citroen C Zero eller Peugeot iON. Selv om disse er 99,99% like er det noen små variasjoner.

Forslag? (blant trillingene) -ikke kom med "spar til sub" mantraet og anbefal Tesla. Vi går for en av de 3, men er usikker på hvilken.

Har fått med meg at Mitsubishi har forvarming på sin modell -noe de andre ikke har.
Dessuten, har de en alarm som sier ifra hvis man setter bilen i drive mens ladeledningen er koblet i? Hvis ikke ser jeg for meg at det er et tidsspørsmål før jeg kjører avgårde og river ned ladestasjon osv...
 
Enkelt valg, kjøp i3 meget bra bil til en ok pris. Materialteknologi som setter resten av klassen i skyggen så det holder. Går som ei kule: 170hk på litt over 1100kg.
BMW kvalitet. Jeg tror annenhåndsverdien vil være vesentlig bedre på i3 enn på andre biler i samme prisklasse.
 
  • Liker
Reaksjoner: wreckmaster
Bestilte en e-golf her om dagen til kona. Bilen skal gå et par dager i uka på E18 til Kragerø, så derfor valgte vi bort de minste El bilene.
Men hadde det vært en ren "by bil" ville jeg kanskje gått for en mindre bil.
Så jeg anbefaler deg å tenke hva den skal brukes til, og ikke minst om det skal være barn i bilen.
 
Kona vil ha EL-bil. Og som kone har hun sanksjonsmidler. Og som lydig husbonde innser man at det ikke finnes noen form for motargument uansett grad av rasjonalitet. Med andre ord, det blir EL-bil.
Koner vil ofte det, men de har jo oftest ikke peiling på bil, og da kan de vel manipuleres? En ladbar hybrid er også en elbil, men uten elbilens ulemper. Denne er jeg nysgjerrig på.
 
  • Liker
Reaksjoner: olem
Ikke hør på jålebukkene over her. For ca 115k får du en pent brukt 1-2 år gammel Mitsubishi i-Miev. (Du vil ha Mitsubishien på grunn av muligheten til å forvarme, som du nevner. Det er virkelig verdt å betale litt ekstra for.) Da har du en bil som fungerer topp, som har alle fordelene en elbil har, i tillegg til den at den er liten og får parkert nesten over alt. Den er mindre komfortabel og stilig enn f.eks VW E-Up, men hey, det er kona di som skal kjøre den. Og du kan kjøpe deg en Sub for penga du sparer.
Dersom du bestemmer deg for å legge litt mer penger i el-bil, ville mitt valg vært E-Up. Alternativet prismessig er vel en brukt Leaf, men Leaf synes jeg rett og slett er for døll. E-Up er akkurat så liten som en (el-)bil nummer to bør være, og overraskende artig og kjøre. For artig kan man ikke si at trillingene er ...

(PS! Mine tips forutsetter at dere ikke har behov for å kjøre mer enn 5-6 mil om dagen.)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Testet alle disse tre, og holdt på å dø innvendig da det er gjennomgående følelse av å kjøre et leketøy (og da ikke i rettningen av `morsomt lettkjørt leketøy`, men heller noe som egentlig ikke burde vært en bil)
Jeg gikk for VW E-Up, og har ikke angret ett sekund :) Og den er ikke SÅ mye opp fra trillingene.
 
Jeg gikk for VW E-Up, og har ikke angret ett sekund :) Og den er ikke SÅ mye opp fra trillingene.

Tja, for en pent brukt E-Up blir det fort 50K mer enn for en pent brukt trilling. Men er helt enig i at det er en helt annen bil. Så hvis ikke penga er noe tema, så ville jeg nok vurdert E-Up.
 
Altså, 50k få man ikke en Sub for engang om dagen, altså ...intet "Æhh, spar og kjøp heller en Sub!"-råd ;)

Men klart, den ER dyrere, men i mitt hode var rett og slett ikke noen av trillingene verdt å spare mellomlegget.
Jeg kjøpte dog ny, og da er var fortsatt mellomlegget "bare" 50k, sånn ca.

Skal man derrimot kjøpe El bil til kona, og ikke bryr seg/hun ikke bryr seg så mye, så sier jeg Mitsubishi all the way:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84 og mutriakis
IMiev o.l. er rene stålbokser.

Du er vel glad i kona di? Ikke la hun kjøre i stålboksene. Det beste er nok GTE.

Ingen feil å være jålete @mutriakis. Jålete biler er tøffe.
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis
Heldigvis har jeg sub.

Trenger ingen sprek sak, har en 220hk stasjonsvogn som bil nr.1

Elbilen skal kun benyttes som jobbfrakter i kø midt i tykkeste rushtrafikken.

Takk for alle innspill, selv om i beste TS-ånd ble vel samtlige andre mulige alternativ nevnt ..

Tror det blir en iMiev
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis
Alle disse trillingene er opprinnelige japanske "kei-cars". Det er ikke ordentlige el-biler, men japanske "ekstrem-småbiler", med motor mindre enn 100ccm(?). (Det er i alle fall bensinmotor egentlig). Det er vel Mitsubishi som er en egentlige produsenter mens de to andre er "sticker oppgraderinger". Hvis du må gå for en av dem, ville jeg kjøpt "den som har verksted nærmest deg og kjent for best service". (Du må alltid innom verksted, selv med Toyota etc). Branding på denne bilen vil derfor være uvesentlig. Velg lokasjon av support fremfor farve etc. Din kone er nok ikke enig med meg der, men... (Hun får nok støtte fra flere andre hun-kjønn).

Dermed blir det det egentlig en totalvurdering; En ny trilling mot en eldre eUP etc.
Eller brukt eUP...? eUP er en ordentlig bil som er litt mer robust enn en Kei-Car som er laget for å gi mest mulig bil på minst mulig m2 (grunnflate!).

8
 
  • Liker
Reaksjoner: reim
Godt valg! Har hatt en leaf, og den er overraskende romslig og grei å kjøre.