"Kjøpsveileder" / sortering etter kriterier

Medlem
12. nov. 2019
Innlegg
30
Sted
Skedsmo
Ok, jeg er 40 og tenkte å anskaffe en klokke. Jeg er ikke spesielt interessert i klokker, men kunne tenkt meg å ha EN ordentlig klokke som går til det meste. Kan godt kjøpe brukt. Litt slitemerker ville den uansett fort ha fått selv om jeg kjøpte den ny, og klokken jeg er ute etter har uansett livsløpsstandard. Jeg har noen konkrete kriterier som jeg lurte på om det er mulig å få hjelp til å smale inn mulighetsrommet basert på. Så finnes det en app el.l. hvor slike kriterier kan plottes inn, en slags kjøpsveileder? Kriteriene er:

1. Helst "glidende sekundviser" (fordi det mer eksklusivt ut)

2. Selvlysende visere/timer

3. Selvsagt meget vanntett

4. Stål (også lenke)

5. Sveitsisk Inhouse - ish, i hvert fall Inhouse assembling, av anerkjente deler. I hvert fall ikke vanlig quarts.

6. "Sportspreg" ala Explorer II, eller ala Submarier

7. Datoviser

8. Self Wind, minst 48t

9. Veldig solid og robust (planlegger daglig bruk resten av livet)

10. "Avrundet glass", har jeg skrevet. Har inntrykk av at noen klokker er veldig "firkantede", mens Explorer og Submariner vel er bittelitte grann avrundet i glasset, eller er jeg helt på jordet? Mulig det.

11. Ca 41 mm antar jeg

12. Jeg tenker i retning Breitling, Tudor, Tag, Longines, kanskje Omega ... Eller annet . Hvorfor kjøper jeg ikke bare en Explorer, tenker du kanskje? Vel, dette er ikke nødvendigvis det billigste alternativet, og dessuten er jo disse som kjent ikke å få kjøpt.

Dette tenker jeg er ganske ryddige kriterier, og da får det koste det det koster. Det handler ikke (så mye) om jåleri. Tips mottas med stor takk :)
 
Redigert:
Omega Aqua Terra, sportslig uten å være dykker. Treffer på alt unntatt «Billigst mulig», men akkurat det kriteriet vet du at du egentlig ikke bryr deg om...
 
  • Liker
Reaksjoner: hakotorg
23007_0173377324135-0782105PEB_verticale.png

20198_01%20733%207737%204053-07%208%2019%2001_verticale.png


25189_0173377324157-0782105PEB_verticale.png

23766_0173377374054-0781901_verticale.png


22995_0173377324134-0782105PEB_verticale.png
 
Redigert:
Støtter Omega og Tudor divere, men hvis du ønsker noe annet enn en diver så hvorfor ikke en Tudor North Flag eller en IWC Ingenieur? Tikker av på alle boksene dine og må kunne kalles solide og robuste :)

169991


169992
 
Ok, jeg er 40 og tenkte å anskaffe en klokke. Jeg er ikke spesielt interessert i klokker, men kunne tenkt meg å ha EN ordentlig klokke som går til det meste. Kan godt kjøpe brukt. Litt slitemerker ville den uansett fort ha fått selv om jeg kjøpte den ny, og klokken jeg er ute etter har uansett livsløpsstandard. Jeg har noen konkrete kriterier som jeg lurte på om det er mulig å få hjelp til å smale inn mulighetsrommet basert på. Så finnes det en app el.l. hvor slike kriterier kan plottes inn, en slags kjøpsveileder? Kriteriene er:

1. Helst "glidende sekundviser" (fordi det mer eksklusivt ut)

2. Selvlysende visere/timer

3. Selvsagt meget vanntett

4. Stål (også lenke)

5. Sveitsisk Inhouse - ish, i hvert fall Inhouse assembling, av anerkjente deler. I hvert fall ikke vanlig quarts.

6. "Sportspreg" ala Explorer II, eller ala Submarier

7. Datoviser

8. Self Wind, minst 48t

9. Veldig solid og robust (planlegger daglig bruk resten av livet)

10. "Avrundet glass", har jeg skrevet. Har inntrykk av at noen klokker er veldig "firkantede", mens Explorer og Submariner vel er bittelitte grann avrundet i glasset, eller er jeg helt på jordet? Mulig det.

11. Ca 41 mm antar jeg

12. Jeg tenker i retning Breitling, Tudor, Tag, Longines, kanskje Omega ... Eller annet . Hvorfor kjøper jeg ikke bare en Explorer, tenker du kanskje? Vel, dette er ikke nødvendigvis det billigste alternativet, og dessuten er jo disse som kjent ikke å få kjøpt.

Dette tenker jeg er ganske ryddige kriterier, og da får det koste det det koster. Det handler ikke (så mye) om jåleri. Tips mottas med stor takk :)

Omega Aqua Terra

Rolex DateJust vs Omega Aqua Terra