Kjøper fra utlandet ønsker å betale med EUR i Norge

Medlem
1. mars 2017
Innlegg
2
Sted
Oslo
Har et lite dilemma her:

Selger en klokke på Chrono24 og har en kjøper fra utlandet som ønsker å komme til Norge for å se klokken og potensielt ta den med seg hjem. Han tar med seg EUR i tilfelle han kjøper den og ønsker følgelig å betale med disse. Pris ca. NOK 65K.

Jeg regner med at motivasjonen til denne varianten ligger like mye i å spare importavgift til EU som å se klokken. Han har også planer om å gjøre det til en tur og vise datteren sin Oslo.

At grensen for å ta med seg kontanter til Norge er NOK 25K og kjøper må sørge for å selv momse klokken ut av landet er jo hans ansvar, ikke mitt? For min del slipper jeg transaksjonsgebyret til Chrono24.

At han ønsker å betale i EUR er forsåvidt ok for meg, men bør jeg vise til en kjøpskontrakt når jeg skal sette disse pengene i banken? Er det andre fallgruver (foruten risikoen for falske sedler) her jeg ikke har tenkt på?

Setter pris på innspill!
 
Om du har et kurant forhold til din bank, ville jeg tippe du kan få ordnet signering av kontrakt og direkte veksling og innskudd på din konto på kontoret til din kundebehandler.

Da burde mye være gjort for å unngå fallgruver, skulle jeg tro.
 
  • Liker
Reaksjoner: pepl
65 000 i cash? Fraktet over landegrenser? Jeg hadde vært bittelitt redd for hvitvasking og medvirkningsansvar.

Et helt annet spørsmål er hvor du i det hele tatt får vekslet dette inn til kroner, og til hvilken kurs og med hvilket gebyr? Jeg hadde GBP som snart ble tatt ut av sirkulasjon og måtte veksles inn i Norge umiddelbart, og da måtte jeg til Forex og betale det hvite ut av øyet.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: pepl