Kjøpe fra USA, tryggeste forsendelsesmåte

Medlem
18. aug. 2008
Innlegg
1.022
Sted
m
Hei,

Har planer om å handle en dyrere klokke fra statene og prøver å forske på den tryggeste (og billigste) måten å sende på.
En kar ved navn John Vargas som noen kanskje kjenner til sier at å sende med USPS Registered Post er så godt som 100% trygt da pakken alltid må signeres for og ligger under lås og slå. Er det noen som kan bekrefte at dette gjelder også når pakken er inne i Norge ? Noen andre fallgruver ?

Noen som har andre erfaringer kanskje ?
 
Jeg har hatt gode erfaringer med USPS (som vel har avtale med Posten, om ikke noe er endret), og DHL. FedEx har jeg ingen erfaringer med, og UPS er jeg ikke så fornøyd med. Å kommunisere med UPS Norge er et mareritt, dog har jeg alltid fått pakkene mine.

Det kan være verdt å vite at pakker med CHL og UPS (og muligens FedEx) fortolles av selskapene selv, og det er min erfaring at de stort sett alltid benytter deklarert verdi. USPS er gjennom Posten i større grad offer for nøyere tollbehandling. Alle er gjenstand for rutinekontroller.
 
USPS er meget trygt og har avtale med posten. Det er fordel med tanke på hvor raskt fortolling går, sporing, mm.
Jeg har også brukt både UPS og FedEx.
De kan også trygt anbefales. Og som Anders sier; gjør fortolling på bakgrunn av deklarert verdi og ettersender faktura.
Lykke til! :D
 
Gode erfaringer med FedEx.

....men det kommer litt an på hvor i Norge du bor.
Fedex benytter Postverket utenfor Oslo såvidt jeg vet, og da er tjenesten så å si identisk med den du får fra UPS.

..og ja, USPS Registered eller "Certified" er så trygt som det kan få blitt i USA. Såvidt jeg vet er den aktuelle ansatte/ombærer personlig ansvarlig i en større grad enn for annen post, og det er en forbrytelse forbundet med større straff å tukle med slik post. Den er også særskilt innelåst i USPS' biler osv. Hva som skjer når disse pakkene krysser landegrensene vet jeg ikke, men den når Norge som en rekommandert forsendelse. De er normalt svært trygge.
 
DJM skrev:
Gode erfaringer med FedEx.

....men det kommer litt an på hvor i Norge du bor.
Fedex benytter Postverket utenfor Oslo såvidt jeg vet, og da er tjenesten så å si identisk med den du får fra UPS.

..og ja, USPS Registered eller "Certified" er så trygt som det kan få blitt i USA. Såvidt jeg vet er den aktuelle ansatte/ombærer personlig ansvarlig i en større grad enn for annen post, og det er en forbrytelse forbundet med større straff å tukle med slik post. Den er også særskilt innelåst i USPS' biler osv. Hva som skjer når disse pakkene krysser landegrensene vet jeg ikke, men den når Norge som en rekommandert forsendelse. De er normalt svært trygge.


Har god erfaring med denne forsendelsen. Det er trygt men noe tregt. Den tilsvarer vel rekomandert sending i Norge.
 
Takk for svar. Jeg har fått litt å tygge på.
Det er naturligvis litt avhengig av selger hva som skal brukes, men det bør vel ikke være noe stort problem hvis jeg påtar meg ansvaret selv.
 
Jeg ville uten tvil gått for Fedex eller USP.
For det første er, som nevnt før, selve tolldeklareringen en smertefri og rask prosess. Og jeg har aldri opplevd at de bruker noe annet enn oppgitt verdi som grunnlag.

For det andre er USPS så treige at du kommer til å tro det er noe galt. Fedex og UPS bruker normalt UNDER halve tiden.

Og for det tredje (hvis det betyr noe) sporingssystemet til USPS er så dårlig at du kunne tro det er en spøk. Det sier ingen ting, annet enn at varen er registrert, før den er utlevert. UPS, Fedex og DHL har meget gode sporingssystemer. Når det er sagt tror jeg nok de har god kontroll på pakkene, og de kommer alltid frem - til slutt.

Jeg har den siste uken "fått inn" 8 pakker fra utlandet og kan gi deg følgende statistikk:


Land Selska Dag
Kina UPS 4
Kina UPS 6
Kina DHL 5
Kina EMS 8++venter
USA USPS 14
USA UPS 4
USA Fedex 5
Sverige Posten På andre UKEN i tollen!!?
 
Mogens skrev:
Jeg ville uten tvil gått for Fedex eller USP.
For det første er, som nevnt før, selve tolldeklareringen en smertefri og rask prosess. Og jeg har aldri opplevd at de bruker noe annet enn oppgitt verdi som grunnlag.


Kan skrive under på den. Jeg fikk en pakke sendt med USPS i dag, og makan til rot. Først "forsvant" pakken fra trackingsystemet, og dukket ikke opp igjen før jeg fikk et brev i posten om at jeg måtte underskrive på at det var greit at Posten skulle tolldeklarere den. Fair enough, jeg underskriver og tar den med på postkontoret og de fakser den til tolldeklareringen. Ti dager senere så får jeg et nytt brev hvor de ber om dokumentasjon på faktura på pakkens innhold. Da begynner det å haste, så jeg har fire dager på meg før pakken returneres. Jeg sender mail med den fakturaen jeg har som er en screendump av checkoutsiden der jeg kjøpte varen, også hører jeg ikke noe mer. Ble redd for at pakken skulle være returnert, men plutselig er det bevegelse på trackingen igjen.

Når jeg får pakken så er den merket med "gift" og verdi "10 usd" - noe jeg for så vidt ikke hadde bedt om fra selger, men det er tydelig at posten er glad i å fortolle ting, ja.
 
Har bare gode erfaringer med USPS, bortsett fra irriterende forsinkelser i den norske tollen (og det er strengt tatt ikke USPS' feil). Er det snakk om store verdier og du ønsker å forsikre, ville jeg valgt UPS. FedEx har en kronglete "forsikring" med en ubegrenset liste med unntak - og i praksis får du kanskje en amerikansk hundrelapp tilbake om pakken forsvinner eller blir ødelagt, uansett verdi. USPS forsikrer bare inntil $2499.
 
Forsikring ved bruk av DHL/UPS/FEDEX tror jeg man enklest får ved bruk av Parcelpro. De tilbyr tilleggsforsikring.