Kjøp av Submariner 1680

Medlem
22. feb. 2015
Innlegg
7
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?folderId=347046&finnkode=66718034

Denne dukket opp på finn i dag og jeg har dialog med selger. Ser forsåvidt greit ut mtp dokumentasjon osv, men jeg har aldri handlet vintage sub tidligere.
Trenger derfor assistanse av dere erfarne her inne. Stusser på serienummer og mismatch mellom visere og skive.
Er dette et godt kjøp eller er dette en miks og match klokke? Og hva med serienummer, klarer ikke å finne noe sub som starter på 30, og 70 tallet skulle vel hatt 7 siffer ikke 6 siffer som her står?
 
Så denne i morges jeg også. Jeg er ingen proff, men dette er mine tanker:

Korrekt at det er mismatch mellom skive og visere. Bezel er nok også service/AM da perla er veldig lys. Kasse ser OK ut, men det er feil lås på begge lenkene. Esken tror jeg forøvrig er rett, men katalogene som følger med tror jeg er for nye. Dette er allikevel ting jeg personlig ville godtatt til 45k..

Men, angående prisen så er den etter min mening så er prisen litt for lav. Ser at billigste på C24 ligger rett under 5000 dollar, og det er uten lenke. Legger man dette sammen med at selger også har en Seamaster 300 ute som også er litt lavt priset, så lukter dette scam..

Men for all del, bor du på østlandet så er det jo bare noen timer til Gøteborg, så om selger er villig til F2F kan du dra og se på den en dag?

EDIT: Den Omegaen er i beste fall franken, og isåfall er vel ikke prisen helt crazy. Men ville sett klokkene før kjøp
 
Redigert:
Ingen proff jeg heller, men jeg deler bekymringen rundt serienr. Doubleredseadweller sin oversikt over serienr på redsub anslår at overgangen fra red til white 1680 skjedde rundt 4.0m serienr. (Kilde)
En red jeg har kjennskap til har vertfall 3.1m serial og er en mkVI. Den er garantert genuin. Ergo er dette en 3.0m serial burde det være en red, mkV eller mkVI.

@Peroni er det noen definitiv måte en kan se mismatch mellom skive og visere, altså at en av delene er byttet? Har sett mange som har vært ulikt patinerte før, og det har blitt hevdet at jevn patinering mellom indexer og visere ikke er en selvfølge. Jeg har ikke mye erfaring med 1680 selv, men det skal sies at den jeg håndterte hadde lik patinering.
 
  • Liker
Reaksjoner: Peroni
@Heritage Nei, er vel ingen definitiv måte man kan se det på. Har også hørt at lumen ble blandet litt forskjellig i forskjellige batches, så kan være helt legit dersom skiva/visere lå en stund før de ble montert for første gang, men grunntanken er vel at dial og visere skal patineres likt dersom de er levert sammen.

EDIT: Serienr. glemte jeg helt å se på, men stusset også over MKII-dialen
 
Takk for godt svar. Da ser det ut til at det ikke bare er jeg som stusser. Selger er villig til å møtes f2f og det er et krav fra min side for å handle. Kan det være at klokke opprinnelig var redsub, men at det har vært gjennomført et dial bytte i sin tid? Det kan muligens forklare serienr og mismatch på visere / skive?
Hva vil dette isåfall ha å si på verdien? Prisen er i allefall fin selv om den må momses inn.
Urverker klarer jeg ikke å se så tydelig på bildene, men er det noen fare her? Iflg selger får man med diverse beviser, men det kan vel kanskje være en risiko for at urverk har vært byttet eller at det byttes før salg.
Ser også ut som om han har skrudd opp baklokket selv og da må det vel til med en ny trykktest så man ikke ødelegger klokka ved bading/bruk
 
Kan det være at klokke opprinnelig var redsub, men at det har vært gjennomført et dial bytte i sin tid? Det kan muligens forklare serienr og mismatch på visere / skive?
Alt kan hende om man virkelig legger godviljen til, men tvilsomt at det er byttet fra red til hvit.
Urverker klarer jeg ikke å se så tydelig på bildene, men er det noen fare her? Iflg selger får man med diverse beviser, men det kan vel kanskje være en risiko for at urverk har vært byttet eller at det byttes før salg.
Når noe er for godt til å være sant er det ofte det.
Ser også ut som om han har skrudd opp baklokket selv og da må det vel til med en ny trykktest så man ikke ødelegger klokka ved bading/bruk
Trykktest før bading tar jeg alltid hvis jeg kjøper brukt ur, men jeg er som tidligere nevnt uansett tvilsom til denne.

@quattrofrank, no offence men føler at du begynner å forelske deg litt vel mye, og at du derfor prøver å finne forklaringer på at det kanskje kan være en for god deal selv om dial ikke stemmer osv
 
Du har nok rett peroni. Har nå fått bedre bilder av selger og ser at baklokk også stemmer med serienr.
Så da vet jeg ikke helt hva mer man kan sjekke, altså serienr på kasse og baklokk + riktig urverk. Er det noe serienr på urverk man kan sjekke? Hva er verdien av en red sub med dialbytte?
Ut ifra hva jeg har klart å lese meg opp til er det ikke helt uvanlig at dial har blitt byttet ved service.
Finnes det noen eksperter som evt kan assistere? Jeg betaler gladlig for tjenesten for å unngå skjegget i postkassa, det er så upraktisk å ha det der. :)