Kjøp av Rolex 214270 39mm

xpd

Medlem
23. sep. 2014
Hey

Jeg har da etter en del ukers vurdering landet på en Rolex 214270 39mm som min første klokke, og da er det naturligvis et par spørsmål det hadde vært kjekt med noen gode svar på.

1) Hva må jeg passe på og vite når jeg kjøper den?

2) Hvilke faktorer bør påvirke prisen?

3) Hvilke alternativer har jeg for å skaffe en innen rimelig tid... utover å kjøpe en helt ny eller finne en på kjøp/salg her inne?

4) Evt annet jeg burde vite?

Takk :)

Godt valg, dette er virkelig en klokke so går til alt ;)

1. Kjøp selgeren. Sjekk opp selgerens telfonnummer, adresse, referanser osv. Er det noe som skurrer eller du får en dårlig følelse, så dropp den og vent på neste mulighet.

2. Faktorer som påvirker prisen på en 214270 er som på alt annet stand, service historik, boks og papirer osv.

3. Andre alternativer for å få tak i en innen rimelig tid uten at det skal koste for mye er begrenset. Bortsett fra kjøp/salg delen av TS har du egentlig bare Finn.no. Men annbefaler deg å lage en WTB(want to buy) annonse her på forumet.

4. Egentlig ikke så mye annet du trenger å vite, men annbefaler alltid å dra til urmakeren å se og prøve klokken før man handler. (Kan spare penger på det om godfølelsen ikke skulle være der)

1) Hva må jeg passe på og vite når jeg kjøper den?
Dersom du kjøper nytt av en autorisert forhandler i Norge er det ingen fallgruber. Jørgensen og Lervik sender over hele landet, og gir ofte rabatt. Handler du brukt er det hele mer usikkert, men å handle av en person på TS med referanser i Good Guy-tråden er som regel trygt.

2) Hvilke faktorer bør påvirke prisen?
Mangel på boks og papirer trekker ned. Riper og dings like så. En tommelfingerregel er at klokkene skal serves hvert femte år (ingen fasit her, noen følger dette slavisk, andre lar det gå lenger tid), men en nyservet klokke gir høyere pris enn en som ikke har servicehistorikk (ikke så aktuelt her, siden klokken du ser på ble introdusert i 2010).

3) Hvilke alternativer har jeg for å skaffe en innen rimelig tid... utover å kjøpe en helt ny eller finne en på kjøp/salg her inne?
Å kjøpe ny i Norge, eller brukt her er to veldig gode alternativer. Finn.no er du sikkert klar over. Ellers har du Briljantwatches, som er en trygg bruktselger av blant annet Rolex. Mitt førstevalg ville vært en pent brukt fra TS-marked.

4) Evt annet jeg burde vite?
Dette blir ikke din siste Rolex.

Redigert: