Kjøp av bil - "pruteteknikker"

Medlem
29. jan. 2010
Innlegg
1.223
Sted
S & Fj
Har vel funnet ut at begge bilene står for hugg for utskiftning til noe nyere. I alle fall tenker jeg kjøpe brukt/privatmarkedet og i og med at finn.no renner over av fine bruktbiler må det være mulighet for å kunne gjøre gode kjøp.

Men noen som har noen gode tips/fremgangsmåter til hvordan ..ja prute på prisen, da mange klart har endel å gå på (og regelrett må fire på prisen for å få solgt)

Er det rett på sak "Hei jeg ser du skal selge bilen din til 390, gir deg 350!" eller er det før kontrakt skal signeres "ehh..du kan ikke slå av litt da?) :)
Mange biler er jo ofte litt utenfor geografisk rekkevidde til å bare kunne stikke innom for å ta en kjapp kikk - og evt påfølgende take-it-or-leave-it tilbud.

Regner med mange her har gjort dette mange ganger - vil tro noen metoder funker bedre enn andre
 
I det store og hele handler det mest om å kjenne markedet for den/de bilene du vurderer.
Akkuratt nå er det mange forhandlere som synes det er litt rolig. Generelt vil jeg anbefale å handle nyere brukt av merke-forhandler. Det er tryggere rett og slett.
Det er noen regler som gjelder uansett privatmarkedet eller forhandler; Det er enklere å prute på en bil som har lang ståtid eller er ugunstig mtp farge, utstyr eller merke.

Min erfaring er at privatersoner har vanskelig for å motstå feks en sjekk. Det å se summen og vite at man an dra i banken og ha penger med en gang, er forlokkende for mange.
Ellers så er det jo enklere å prute om man har litt greie på bil og vet hva feil og mangler koster å reparere da. Jo mer feil og mangler, og jo flinkere du er til å beskrive en troverdig kostnad ved reperasjon, dess mer vil noen kvitte seg med en bil.

Pruting handler jo også om å ikke sette seg selv i en ufordelaktig posisjon. Det var en gang en fyr som hadde flydd til oslo for å kjøpe bilen min, som begynte å prute på flyplassen. Han fikk en vennelig beskjed om at hvis han ikke ville ha bilen, så kunne han jo bare bestille en flybillett hjem igjen.

Han endte med å kjøpe bilen.

Det er heller ingen god taktikk å spørre om en bedre pris når du allerede har avslørt at du skal ha bilen uansett (ved kontrakt-signering, eller lignende)

Lykke til med ny bil!:)
 
Ha alltid eit par alternativ. Dersom den eine ikkje firer litt på pris, så går du videre til nestemann. Kommuniser dette på ein fin måte til selgar.
 
Høres fornuftig ut dette karer. Det er vel fort å fremstå som useriøs dersom en åpner med "Vil du ned i pris?" . Å ha flere i kikkerten er nok alltid lurt, samt å ikke fremstå som veldig "imponert over hvor flott og velholdt bilen er". Gir man inntrykk av at bilen er kjøpt ved første øyekast er det antagelig mindre å hente enn om en har en nøktern holdning.

Har hørt også om de som tar med en sjekk som er på mindre enn prisantydning, og resten av differansen på innerlomma i tilfelle..
 
Har hørt også om de som tar med en sjekk som er på mindre enn prisantydning, og resten av differansen på innerlomma i tilfelle..

Akkurat den har jeg ikke sansen for, men det er klart at noen litt frekke metoder kan gjøre susen av og til ;) Jeg synes det er best å ha noen gode argumenter for en pris du synes er riktig. Det beste er alltid å sammenligne på finn. Du fremhever selvsagt det beste med konkurrerende biler og det verste med den du skal kjøpe :eek: Du står også sterkt om du har satt deg inn i biltypen generelt og den aktuelle bilen spesielt. F.eks hvor lenge den har ligget for salg, siste EU, service osv. med god forkunnskap kler du lett av tulleargumenter fra selger helt til han bare har ett ord igjen å si: solgt. :cool:

Kjøper du hos forhandler er månedene før jul alltid rolig og en god tid for å presse litt. På privatmarkedet er det vel mer psykologi som gjelder.
 
Kom på en ting til, et litt kynisk triks: Om du kjøper bil privat, se gjerne på bilen hjemme hos eier og se om du ikke kan invitere deg selv inn for en kaffekopp og en prat om bilens tilstand. Hvordan denne personen har det hjemme sier deg som oftest mye om hvordan han behandler bilen sin ;)
 
Akkurat den har jeg ikke sansen for, men det er klart at noen litt frekke metoder kan gjøre susen av og til ;) Jeg synes det er best å ha noen gode argumenter for en pris du synes er riktig. Det beste er alltid å sammenligne på finn. Du fremhever selvsagt det beste med konkurrerende biler og det verste med den du skal kjøpe :eek: Du står også sterkt om du har satt deg inn i biltypen generelt og den aktuelle bilen spesielt. F.eks hvor lenge den har ligget for salg, siste EU, service osv. med god forkunnskap kler du lett av tulleargumenter fra selger helt til han bare har ett ord igjen å si: solgt. :cool:

Kjøper du hos forhandler er månedene før jul alltid rolig og en god tid for å presse litt. På privatmarkedet er det vel mer psykologi som gjelder.

Det med bankremisse under avtalt beløp og resten i cash gjør jeg alltid - ikke fordi jeg skal prute videre på bilen etter å ha blitt enig, men fordi det ofte er ting en selger "glemmer" å nevne på telefon og på finn.no.
 
De gangene jeg får en henvendelse som starter med for eksempel "selger du den billigere", pleier jeg ofte å overse. Dette fordi jeg syns det er feil fokus, og jeg aner at dette kan være en person jeg ikke vil handle med. Privatsalg av bil handler like mye om trygghet for selgeren.
Erfaringsmessig vil jeg si at det er lurt å starte henvendelsen med at du er kan være interessert i den aktuelle bilen, men at du gjerne vil vite alt om bilens tilstand. Er det en bil som koster mer enn ingenting (dvs 20k -) vil jeg anbefale å få utført en NAF-tilstandsrapport. Her vil du få avdekt hva som eventuelt må utbedres, og de gir deg et svar på om prisforlangende er i meste laget, eller noe å slå til på. Man kan selvsagt begynne å prute på dette, når man har kommet såpass langt i prosessen med selger :)

Ellers er jeg veldig fan av forhandler, ettersom garanti alltid er kjekt å ha med seg. Bare husk på at her er det ikke like lett å prute, ettersom selgeren fint kan spille på "dette er den jeg har, kjøper ikke du den selger jeg den lett til en annen", med mindre det er en ukurant bil. (Dvs toppspekket BMW med manuelt gir eller rosa lakk, eller noe slikt)

Håper dette hjalp deg litt :)

Har vel funnet ut at begge bilene står for hugg for utskiftning til noe nyere. I alle fall tenker jeg kjøpe brukt/privatmarkedet og i og med at finn.no renner over av fine bruktbiler må det være mulighet for å kunne gjøre gode kjøp.

Men noen som har noen gode tips/fremgangsmåter til hvordan ..ja prute på prisen, da mange klart har endel å gå på (og regelrett må fire på prisen for å få solgt)

Er det rett på sak "Hei jeg ser du skal selge bilen din til 390, gir deg 350!" eller er det før kontrakt skal signeres "ehh..du kan ikke slå av litt da?) :)
Mange biler er jo ofte litt utenfor geografisk rekkevidde til å bare kunne stikke innom for å ta en kjapp kikk - og evt påfølgende take-it-or-leave-it tilbud.

Regner med mange her har gjort dette mange ganger - vil tro noen metoder funker bedre enn andre
 
Akkurat den har jeg ikke sansen for, men det er klart at noen litt frekke metoder kan gjøre susen av og til ;) Jeg synes det er best å ha noen gode argumenter for en pris du synes er riktig. Det beste er alltid å sammenligne på finn. Du fremhever selvsagt det beste med konkurrerende biler og det verste med den du skal kjøpe :eek: Du står også sterkt om du har satt deg inn i biltypen generelt og den aktuelle bilen spesielt. F.eks hvor lenge den har ligget for salg, siste EU, service osv. med god forkunnskap kler du lett av tulleargumenter fra selger helt til han bare har ett ord igjen å si: solgt. :cool:

Kjøper du hos forhandler er månedene før jul alltid rolig og en god tid for å presse litt. På privatmarkedet er det vel mer psykologi som gjelder.

De gangene jeg har handlet så har jeg alltid har en remiss som er 20k lavere enn prisen. Ikke for å prute, men for å kunne bli enig dersom det er uforventede skader e.l.. Resterende ligger på innerlommen.
 
De gangene jeg har handlet så har jeg alltid har en remiss som er 20k lavere enn prisen. Ikke for å prute, men for å kunne bli enig dersom det er uforventede skader e.l.. Resterende ligger på innerlommen.

Det er en annen sak, er med på den.
 
Som tidligere selger har jeg solgt en del biler, og pruteteknikkene kan være mange, MEN én ting er sikkert hvis du får selgeren til å bli sinna/irritert da har du gjort en god deal...
 
Har solgt bil i høst og en ting som jeg ihverfall ikke kom i salgsmodus på, var tekstmeldingene med bud på 40 % under utropspris også at de kan komme å hente ikveld. At mange av dem ikke kunne skrive norsk, hjalp heller ikke.

Som i alle salgssituasjoner så gjelder det å skape en god stemming, være høflig/sakelig og korrekt. Ikke rakk ned på salgsobjeket unødvendig, men påpek sakelig at ting ikke er iorden eller stemmer med det som står i annonsen. Pris nivået ligger brutalt ærlig på Finn.no så begge parter ser lett hvor nivået ligger.
 
Redigert:
Som tidligere selger har jeg solgt en del biler, og pruteteknikkene kan være mange, MEN én ting er sikkert hvis du får selgeren til å bli sinna/irritert da har du gjort en god deal...

Sist gang jeg kjøpte nybil bemerket jeg meg at jeg ikke fikk blomster ved overtakelsen, men det gjorde kunden som hentet bil før meg. først da skjønte jeg at jeg hadde gjort en god deal! Når jeg tenker meg om fikk jeg bare så vidt luft i dekka også :(