Kan jeg få strøm i meg?

Medlem
26. april 2011
Innlegg
5.096
Skal male huset.

Skal jeg også være redd for strømledningene som går inn i huset?

79870054-3551-4A7B-950E-F41C071F2DCE.jpeg
 
Det skal ikke være mulig å komme borti ledende deler, så mal i vei. Den øverste kabelen er strømkabelen, de andre ser jeg ikke hva er. Telefon eller fiber kanskje?
 
Det skal ikke være mulig å komme borti ledende deler, så mal i vei. Den øverste kabelen er strømkabelen, de andre ser jeg ikke hva er. Telefon eller fiber kanskje?

Ja, de to nederste er get & telenor, og øverst kommer strømmen som deler seg i tre.

Da er jeg ikke redd lengre!

Thx!!!

PS: det er fremdeles livsfarlig, sabla høyt:(
 
Ja, de to nederste er get & telenor, og øverst kommer strømmen som deler seg i tre.

Da er jeg ikke redd lengre!

Thx!!!

PS: det er fremdeles livsfarlig, sabla høyt:(

Lurt å være forsiktig ja, og uansett ikke kjekt å hekte seg fast i noe når man er så høyt oppe. Lykke til!
 
Vanskelig å se på bildet men Vær obs på at isolasjonen kan være dårlig, sprekt eller fraværende på slike inntak. Spesielt etter/rundt den klemmen midt på. Dvs.rundt De tre lyse ledningene. Før de samler seg i kabelen og går inn i veggen.

Det som også gjør det skummelt i stilas/stige er at du vil ha god kontakt mot jord. Og faren for strømgjennomgang øker.

Men holder du avstand. Og ikke kommer borti ledningene med kropp/ pensel/rulle så går det greit.

Men igjen. Er du i tvil. Ta kontakt med noen som vet. Og kan ta seg en tur. Ditt lokale e.verk er ikke farlig å ringe:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Jeg ville tatt mine gode forhåndsregler mtp. å male rundt EXen der. Ja, de klemmene skal være berøringssikre og helisolerte, men det slurves over en lav sko med de endeproppene som skal sitte på hhv. luftledning og inntakskabel.
Om de i tillegg ikke er skikkelig tiltrukket, så snakker vi fresing som overgår sint frue og lysshow på høyde med nyttårsaften.
Tro meg.
Så finn deg et par gode oppvaskhansker, og utvis aktsomhet.

+1
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Takker for gode tips! Tror jeg får hjelp av gutta som skal gjøre diverse byggejobber for meg, inkludert takskift og elektrikerarbeid. Dvs at jeg tilstreber å holde meg unna:)