Kan dette være en ekte Eterna? (nye bilder side 2)

Medlem
6. jan. 2013
Innlegg
111
Sted
Hedmark
Kom over denne under rydding av garasjen vår. Lå under en gammel hylle vi kastet ut.
Her er noen bilder:
8625238884_b00d16d6c7_b.jpg

8625238936_5150ba9b11_b.jpg

8625238992_8c98955d9a_b.jpg


Trakk opp klokken og stilte tiden, går som en klokke :)
Skulle gjerne ha poppet av baklokket, men vet ikke hvordan man gjør dette?
 
Redigert:
Den ser vel ekte ut for meg. Du må bruke noe sånn som dette får å åpne baklokket.
watch-case-closer-opener-works-w-waterproof-watches-_zpsac7e86fe.jpg


Et tips er å ikke brukke en saks. Har sett for mange baklokk ødelagt pga det. Grtaulerer med funnet
 
20110830100203824.jpg


Eventuelt hvis du har noe sånt noe i bilen eller noe. Jeg pleier å bruke dette. griper tak i baklokket som bare fy, og garantert ingen riper!
 
Er det noe grunn til at denne noe annet en ekte? Lages det engang fake vintage Eterna? Skikkelig kul patinering på skive/visere. Få polert opp kasse og plexi og du har en sexy vintage!
 
Klokken tilhører min far, som i sin tid fikk den av farfar. Jeg aner ikke om det finnes noe fake Eterna miljø, men hadde aldri trodd jeg kom over noe slik i garasjen av alle ting :p Har funnet en på chrono24.no som er nokså lik, men den har en annen form på lugs/kasse enn den jeg fant og serienummer på utsiden av baklokket. Se her: Eterna Mans Wristwatch til salgs for kr*7,261 fra en Trusted Seller på Chrono24
Skal prøve å åpne baklokket i morgen, hadde vært moro om den er ekte og skal prøve å finne ut mer om hvor farfar kan ha fått den ifra i sin tid. Skulle den ha et serienummer, finnes det noen måte å finne ut hvilket år den skulle stamme fra med det serienummeret?
 
Om den går såppas tilbake i tid som du sier med hand over i tre generasjoner nå, så ville jeg blitt meget overasket om dette var en fake. Ingenting som peker i den rettningen fra hverken bilde (jeg er da INGEN ekspert på Eterna:0) eller historikk.
Nei, gjør som Timekeeper sier, og putt noen kroner i den så har du en perfekt dressklokke med masse historie og affeksjonsverdi;)
 
Klokken tilhører min far, som i sin tid fikk den av farfar. Jeg aner ikke om det finnes noe fake Eterna miljø, men hadde aldri trodd jeg kom over noe slik i garasjen av alle ting :p Har funnet en på chrono24.no som er nokså lik, men den har en annen form på lugs/kasse enn den jeg fant og serienummer på utsiden av baklokket. Se her: Eterna Mans Wristwatch til salgs for kr*7,261 fra en Trusted Seller på Chrono24
Skal prøve å åpne baklokket i morgen, hadde vært moro om den er ekte og skal prøve å finne ut mer om hvor farfar kan ha fått den ifra i sin tid. Skulle den ha et serienummer, finnes det noen måte å finne ut hvilket år den skulle stamme fra med det serienummeret?

Den er sikkert ekte. Når det gjelder linken din til Chrono24 viser den en klokke med et meget spesilt verk. Legg også merke til størrelsen på denne klokken som er stor for alderen. Har den et standard Eterna opptrekksverk er nok ikke verdien i kroner all verden. Når det er sagt var Eterna kvalitetsklokker og realtivt dyre. Artig historie :)
 
Glemte av denne tråden jeg, fant igjen en slik "sticky" matte som Crown guard nevner lenger opp. Skal prøve å åpne den en dag og ta et bilde av urverket. Har funnet flere lignende Eterna på nett som har mange av de samme detaljene, men ingen eksakt like av en eller annen grunn. Noen har samme skive og baklokk, andre har samme kasse men annen skive osv. Hadde vært artig å finne ut av hvilke modell dette er og hvilket år den stammer ifra:)
 
Tøff sak!

Tipper at den er fra femtitallet, senest midten av sekstitallet.

På baklokket står det "Waterproof".. Mener at en gang på sent seksti/ tidlig syttitall endret klokkeprodusentene til "Water Resistant" som er mindre forpliktende. :)
 
Glemte av denne tråden jeg, fant igjen en slik "sticky" matte som Crown guard nevner lenger opp. Skal prøve å åpne den en dag og ta et bilde av urverket. Har funnet flere lignende Eterna på nett som har mange av de samme detaljene, men ingen eksakt like av en eller annen grunn. Noen har samme skive og baklokk, andre har samme kasse men annen skive osv. Hadde vært artig å finne ut av hvilke modell dette er og hvilket år den stammer ifra:)

Høres litt tullete ut, men husk å vaske matta under rennende vann før du bruker den. Max grep da den er ren!

trykk klokka nokså hardt mot matta og vri med klokka enda hardere. Burde åpne seg da!:D

Gleder meg til å se urverket!
 
Så fikk jeg endelig åpnet opp baklokket, tok noen bilder og skrev ned nummerene som stod der.

8747614197_f2b92e8233_b.jpg

8747614127_dcd5387012_b.jpg

8747613987_a72542c42a_b.jpg

8747613899_5ea4ceca1f_b.jpg


På urverket står det: Eterna 3406943
Inne i baklokket står det: Eterna watch co. Swiss. Acier Inoxydable.
Det er også gravert inn noen nummer: 15670 med '74 under det igjen.
 
Søker du på "Eterna 852S" vil du nok finne mer informasjon.

Klokken er trolig fra 40 tallet - og 852S er caliberet på urverket.

Flott klokke:)
 
Der ja, med et flott urverk, attraktivt blant samlerne. Et meget robust Eterna verk. Som alltid er verdi avhengig av tilstand.
 
Redigert:
Ble positivt overrasket over innsiden når jeg åpnet den, mtp. patinaen til skiven var jeg litt redd at urverket ville være i samme tilstand. Men det så pent ut, eneste jeg stusser litt på er om det er noe pakning der eller ei? En liten rens og litt olje, samt noen nye pakinger skal den nok få en gang. Men inntil videre ligger den i hylla med klokker og klokke tilbehør. Klokka ser forøvrig ut til å gå ca 15-20sek for fort i døgnet, kan ikke være ille om vi tar utgangspunkt i at den sist fikk service i 1974 som Superlite tror. :)