* K L O K K E S T A F E T T E N *

OBS: Post 2/2:

Certina DS Action Diver

Vis vedlegg 357464

Referanse: C032.607.22.051.00
Ø 43mm
Lug to lug: 51mm
Høyde:
Rembredde: 21mm
Urverk: Powermatic 80

Måtte ha en two tone! Harry, sier du? Pfff! Dessuten har jeg aldri vært redd for å være litt harry. :) DS Action Diver må være den beste måten å bruke 10-12.000 på en ny klokke. Ikke verdens mest detaljerte finish. Mer “tool watch”, men flott kvalitet og presisjon, og med en fantastisk “bezel action”. Bokser i langt over sin vektklasse.

Casio G-shock “Full Metal Casioak”

Vis vedlegg 357465

Referanse: GM-B2100D-1AER
Ø44mm
Lug to lug: 50mm
Høyde: 12,8mm
Rembredde: N/A
Urverk: Casio Module 5691

Kjøpte denne da jeg ville ha en G-Shock som så litt bedre ut enn 5600. …Men samtidig mister den jo litt av nytteverdien som “herjeklokke”. …Men det er jo alltids nyttig å ha et quartz-ur som bare kan plukkes opp i farta. Har også gjort tjeneste som reiseklokke. Og så ser den jo tøff ut, da.

Longines Conquest (2023)

Vis vedlegg 357466

Referanse: L3.830.4.02.6
Ø41mm
Lug to lug: 49mm
Høyde: 10,9mm
Rembredde: 21mm
Urverk: Longines L888.5 (ETA 2892-base)

Denne har jeg bare hatt i noen uker. Kjøpte den her på Tidssonen. Har ønsket meg en “Go Anywhere Do Anything”, litt pen hverdagsklokke en stund, og da denne dukket opp, og jeg og selgeren ble enige, ble den min. Jeg er ikke 100% fornøyd med at det er kronglete å finne en perfekt størrelse på lenker med butterfly-spenne, uten mikrokustering, og jeg blir ikke 100% komfortabel med hvordan den veldig slanke lenken ser ut på armen. …Men den er komfortabel på, og er en veldig fin klokke, så jeg gir den litt tid.

Tissot PRX Powermatic 80

Vis vedlegg 357467

Referanse : T1374073302100
Ø40 mm
Lug to lug 39mm (44 m/integrert endeledd)
Høyde: 10,8mm
Rembredde: N/A
Urverk: Powermatic 80

Denne er den aller siste klokken som kom inn i samlingen. Jeg har ønsket meg både en gull(farget) klokke, og en “integrert sportsklokke”. Til den siste kategorien hadde jeg egentlig et godt øye til Christopher Ward 12, men den er jo en god del dyrere. Da jeg fikk et glimrende tilbud på denne i romjula, klinte jeg til. Denne er komfortabel og nett, og sitter som et skudd. Alle sier at PRX bærer så stort, men det synes jeg ikke. Kunne godt vært litt mer bombastisk, men jeg synes den treffer bra. Som å ta på en en bit av søttitallet. Og for protokollen har det faktum at jeg har kjøpt en “gullklokke” ingenting å gjøre med det faktum at jeg fyller 50 i løpet av året. ;)

Det var vel det. Må som sagt inrømme at det kanskje er litt overvekt av dykkerklokker, men bortsett fra det synes jeg egentlig selv at dette dekker de aller fleste “behov” *kremt*. Jeg “mangler” en kronograf, og en litt “morsom” klokke. En slags “comic relief” i samlingen. Jeg holder utkikk etter en ikke hinsides priset automatisk kronograf mer eller mindre kontinuerlig, og til den andre kategorien, har jeg snust på et par Hamilton Ventura. …Men vi får se hva tiden bringer. Det haster jo ikke (så mye som det ser ut til på hvor mye jeg styrer med det.)

Som en bonus, tar jeg med et bilde av “nostalgiboksen”. Klokker som jeg ikke ser som en del av “samlingen”, men er ting jeg tar vare på pga. affeksjonsverdi. Klokka jeg fikk til femårsdagen i 1979, digitalklokka jeg fikk da jeg begynte på barneskolen i 1981, en Seiko jeg fikk til 20-årsdagen min, klokka etter min avdøde far, og en gammel Revue Sport som er etter min bestefar:

Vis vedlegg 357468

Så da setter jeg meg og venter på at dere andre skal “rate or roast” samlingen min, og sender stafettpinnen videre til @grimreaper. Ha en flott søndag!

Konsolidering utført. ;)

IMG_9056.jpeg

Certina DS Super PH500

Vis vedlegg 358314

Alle mine klokker har jo mørke skiver, men jeg må jo ha en sommerklokke med litt sprekere farge også. Aller helst kunne jeg tenkt meg en PH1000, men denne får duge. Certina gir masse klokkeglede for pengene. Så mye mer er det vel ikke å si om denne.

Da har det vært en liten oppdatering i boksen, eller kanskje heller en liten justering;)
I tråd med det jeg sa i innlegget så var det en Certina DS PH1000m jeg hadde mest lyst på, så da ble det ut med en Certina sommerklokke og inn med en annen. Fortsatt gul/oransje (litt gulere:)) og klar for litt dypere dykk.

Så er jeg litt spent på om denne "gir meg noe mer" eller ble jeg grepet litt av hypen.
Etter en dags bruk så heller jeg mot at jeg liker ph1000 bedre enn ph500, så får vi se.

Ut:
20231204_093137.jpg

Inn:
20240301_070518.jpg

Off. Føler jeg trenger litt moralsk støtte. Begynner å bli tynt i boksen nå. Har fremdeles ikke fått den der kronografen, og klokkekontoen er ikke i nærheten enda. DS Action Diver er ute (savner den) og pengene forsvant i det blå. Glycine og Victorinox forsvant også nettopp. De var ikke akkurat gode på annenhpndsverdi.

Squale og Hydroconquest har jeg fått i gave, så de er fredet, men de ser ikke så mye bruk.

Jobber etter planen om å skaffe en "kjerne-trio" bestående av SMPC, Conquest og en kronograf (Tudor, Speedy?) og så heller ha litt gjennomtrekk av moroklokker i tillegg når de først er på plass. …men tålmodighet er ikke en av mine beste egenskaper. Jeg har jo ingenting å leke med! ;)

IMG_0255.jpeg

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone og seiltid
Vel, jeg synes jo det hadde vært gøy, selv om min egen "samling" nå er skrapt til beinet, med liten sjanse til å vokse noe særlig igjen med det aller første.

Redigert: