Junghans - hva tenker folk?

Fantastiske klokker! Veldig flott finish, de færreste gidder f.eks.å spesialtilpasse fonten på datohjulet til en klokke til under 10.000,-, men her har de faktisk tatt seg bryet. Jeg har hatt min Max Bill 38mm i fire år nå, har kikket på en Meister Handaufzug også, men foreløpig har det bare blitt med tanken.
FU2wAv7.jpg

Hvis jeg skal prøve å finne noe negativt så er det at glassene har en coating som gjør de vanskelig å polere, men originale glass koster bare 300,- så det er ikke så veldig stress. Jeg har byttet mitt én gang.
Hvor har du skaffet nye glass?

Jeg fikk byttet glass hos en Junghans-forhandler i Tyskland mens jeg var der på ferie. Kontaktet de på forhånd så de visste jeg kom og hadde glasset tilgjengelig.
Kontaktet min lokale urmaker for jobben men han fikk ikke tak i glass direkte fra Junghans. Jeg kunne kanskje bestilt selv på ebay/amazon og fått han til å skifte.

• Liker
Reaksjoner: Bøygen
@Bøygen kjøpte på Ebay. Målte med skyvelær og sjekket at det passet med modellnummeret.

Det er også mulig nå å få satt inn safirglass hos Junghans, men de tar 3000,- for det.

• Liker
Reaksjoner: Bøygen
Jeg ser fram til den Junghans du får inn @Phenix!
I mellomtiden så deler jeg mine klokker fra hva som en gang var verdens største urprodusent, og på femtitallet den tredje største produsent av kronometer sertifiserte klokker, bak Rolex og Omega.

I dag har ikke Junghans egen urverk produksjon lenger dessverre, slik som mange andre legendariske merker. Men Junghans er sterke på å holde på god design, slik som deres Max Bill klokker. Og de er svært gode til å lage urverkskassene sine slanke. Som eksempel min Junghans Chronoscope Max Bill med Valjoux 7750 kronograf urverk:
IMG_3493.jpeg

Her er tre generasjoner av mine Junghans klokker:
IMG_1166.jpeg