Juleakevitt 2019

Medlem
6. sep. 2015
Innlegg
512
Sted
Trøndelag
Kanskje noe seint, men hvilken akevitt anbefaler folket til jul? Selv har mannen gått fra mange år med Aalborg Jule Akevitt til Arvesølvet Juleakevitt. Aalborg har i mange år vært favoritt pga sin enkelhet, ren smak og ikke for mye karve. Jeg har ikke fått testet Arvesølvet sammen med mat, men dette var virkelig en høydare. Silkemyk, nydelig restsødme og balanser ettersmak av karve og annet krydder. Super alene, men blir også bra til mat.

IMG_20191220_192245.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf og Grendel
Vi kjører Lutefisk Aquavit i år igjen. Etter å ha prøvd andre så er det konkluderer med at det er det den beste.

8
 
Jeg drikker aquavit hele året. Til jul drikker jeg Gildes Juleaquavit og Lysholm Linieaquavit. Lysholm Linieaquavit er en tradisjon jeg har med meg fra barndommen, da min Farfar som er gammel sjømann alltid hadde med seg en flaske til julemiddagen, som han måtte ha hjelp til å lese innsiden av etiketten for å finne ut hvilket skip den hadde reist med.

Om sommeren er det mye godt. Linie fungerer selvfølgelig året rundt, men mange god sommerakevitter. Hvis man ser til utlandet så er jo Skåne en fantastisk god variant, som i motsetning til sine norske slektninger bør serveres kjølig. Men dette hører jo til i en annen tråd.
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel og Edzilla
Artig at denne dukket opp. Feiret tilbakekomst på hytta i går kveld med en turakevitt i hvert bein. Mørk i fargen men lett/bløt/myk og god uten overdrevent mye julesmak
 
Lutefisk-akevitt er min favoritt. Den har fulgt meg i alle år og "passer til alt", også vanlig hyggedrikk.

(Litt plagsomt at smakssansen er på hell, men akevitten smaker fortsatt".

8