Jomfrukjøpet

Medlem
19. feb. 2020
Innlegg
16
Sted
Oslo
Hei, alle klokkeentusiaster!

Jeg er ny her på forumet, og står i skrivende stund på randen av å endelig få et fysisk holdepunkt i det som har vært en gryende interesse over flere år. Tråden dreier altså om første innkjøp av en klokke av "ordentlig" kaliber.

Litt forhåndsinformasjon: jeg har siktet meg inn på en klokke i prisklassen 50k-100k, som finansieres med oppsparte midler. Siden dette blir min første "luksusklokke" ønsker jeg at den skal være min, og bare min, og har derfor ikke vurdert å kjøpe brukt. Bruksområde vil være hverdagsbruk + dressklokke. Tidligere har jeg eid et Nixon stålur, og går om dagen rundt med en Daniel Wellington-klokke. Av disse klokken har jeg først og fremst lært en ting: jeg foretrekker personlig klokker som er "små" i framtoningen. Nå er altså dagen snart inne for en real oppgradering, og et første skritt inn i en verden jeg over lengre tid har fulgt fra utsiden.

Til mitt konkrete formål: jeg ønsker råd angående valg av mitt første store klokkekjøp. Til syvende og sist tar jeg selvsagt valget selv, men andres vurderinger og innspill settes alltid stor pris på. Jeg har i min søken etter lykke kommet fram til følgende alternativer:

  1. Rolex OP, hvit tallksive, 36 eller 39 mm (114300/116000). Denne var den første jeg hadde oppe til vurdering da jeg først begynte å leke med tanken. Har ikke prøvd den på, så usikker på hvilken størrelse som vil passe meg best, men som sagt, "less is more" for mitt vedkommende.
  2. JLC Master Ultra Thin Date, stål (Q1238420). En av tre klokker som skiller seg fra den første ved at den er vesentlig mer "dressy".
  3. Blancpain Villeret Ultra Slim, stål (6223-1127-55B). Synes det er vanskelig å skille denne fra JLC Ultra Thin.
  4. IWC Portofino Automatic, stål (IW356501). Setter vel egentlig denne et hakk under de to andre dressy klokkene, men vesentlig snillere pris. Fremdeles et vakkert stykke! Her kan det nevnes at jeg pga. prisen har lekt med tanken på å i fremtiden kunne kombinere denne med et kjøp av Rolex OP nå. Da vil totalprisen havne på det som kanskje er aller øverst på listen:
  5. JLC Master Ultra Thin Moon, stål (Q1368420). Denne taler vel for seg selv. Absolutt på grensen av hva jeg kan rettferdiggjøre for meg selv å bruke på en klokke, men du verden for en skjønnhet!
Dette er altså hva jeg har oppe til vurdering. Jeg setter pris på alle typer innspill; personlige preferanser, erfaringer, kunnskap, skildringer og fakta. På forhånd takk!
 
Av de der vil jeg anbefale OP hvis det skal være din eneste, og do-it-all klokke. Rolex i stål er en tanks som varer til evig tid, uten noe tull. Når det er sagt ville jeg heller anbefalt DJ 36. Du får den med glatt bezel (i stål som er billigere enn gull) om du vil ha den litt tonet ned.

Remmene til JLC, Blancpain etc koster en halv formue, og du må forvente å slite de fort ut om det blir din eneste klokke.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: UJU og thewatcher
La følelsene bestemme. Dette bør ikke være (bare) et rasjonelt valg. Du skal se på klokken med glede i mange år, og ikke angre at du ikke kjøpte en annen.
 
  • Liker
Reaksjoner: thewatcher
Av de der vil jeg anbefale OP hvis det skal være din eneste, og do-it-all klokke. Rolex i stål er en tanks som varer til evig tid, uten noe tull. Når det er sagt ville jeg heller anbefalt DJ 36. Du får den med glatt bezel (i stål som er billigere enn gull) om du vil ha den litt tonet ned.

Remmene til JLC, Blancpain etc koster en halv formue, og du må forvente å slite de fort ut om det blir din eneste klokke.
Takk for svar!

Gode poeng jeg ikke har tatt med i vurderingen så langt. Et par oppfølgingsspørsmål:
  1. Får man kjøpt DJ 36 med hvit tallskive uten romertall i butikk i Norge? Ser at både Bjerke og Lervik har DJ 36 med glatt bezel og grå tallskive, og med hvit tallskive med romertall. Synes personlig ikke at romertallene er spesielt tiltalende på denne klokken.
  2. Hvis vi ser på de fire nederste klokkene på listen min (dressklokkene), har du noen kommentar/erfaringer rundt de?
 
Jeg ville også rettet blikket mot Zenith.
Mye lekkert å velge mellom i den prisklassen.
Hva med en IWC Portugieser?
Både med og uten chronograph.
Vacheron Constantin Overseas?

Ellers bør du kanskje også vurdere tilgang på servicesenter?
Det verserer jo skrekkhistorier om både JLC og Blancpain hvor klokkene har trenert på et verksted i Sveits i mangfoldige måneder. (Eller var 1 år++?)
 
Eller for en "liten" slant ekstra kan du få deg en Moser. ;)

3200-1200.2.png
 
Jeg ville også rettet blikket mot Zenith.
Mye lekkert å velge mellom i den prisklassen.
Hva med en IWC Portugieser?
Både med og uten chronograph.
Vacheron Constantin Overseas?

Ellers bør du kanskje også vurdere tilgang på servicesenter?
Det verserer jo skrekkhistorier om både JLC og Blancpain hvor klokkene har trenert på et verksted i Sveits i mangfoldige måneder. (Eller var 1 år++?)
Har vært inne og sett på alt det du nevner (også utvalget til Moser, som Bjerke har promotert godt i det siste), og det er som du sier: mye lekkert å velge mellom, men har endt opp med mine favoritter, som utgjør listen over.

Tilgang på service er enda en ting jeg ikke har tatt med i vurderingen enda, så takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.
 
Hei, så du hadde portofino på listen. Sjekk ut tilbud hos Otteren på denne (i blå ser det ut til) og andre IWC (inkl 3714 som jeg er svak for).

Ellers ville jeg ikke helt lagt fra meg bruktmarkedet. Ofte er klokker som nye eller minimalt brukt..

Rolex OP, Datejust og explorer er jo veldig fine allroundere. (Tåler også vann). Er jo også mer å velge blandt i de eldre modellene, inkl explorer i 36mm. Omega Aqua Terra er også en fin tilsvarende kandidat og kommer i mange varianter..

Som nevnt av noen andre har også Zenith mange fine sporty/dressy modeller. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: thewatcher
Takk for svar!

Gode poeng jeg ikke har tatt med i vurderingen så langt. Et par oppfølgingsspørsmål:
  1. Får man kjøpt DJ 36 med hvit tallskive uten romertall i butikk i Norge? Ser at både Bjerke og Lervik har DJ 36 med glatt bezel og grå tallskive, og med hvit tallskive med romertall. Synes personlig ikke at romertallene er spesielt tiltalende på denne klokken.
  2. Hvis vi ser på de fire nederste klokkene på listen min (dressklokkene), har du noen kommentar/erfaringer rundt de?

For å svare på punkt 1: nei, av lyse skiver med vanlige stick-markører for DJ36 så er sølvskive det nærmeste du kommer i skrivende stund. Men, det er godt mulig at Rolex lanserer den hvite varianten med stick-markører under årets Baselworld. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: thewatcher
Hei, så du hadde portofino på listen. Sjekk ut tilbud hos Otteren på denne (i blå ser det ut til) og andre IWC (inkl 3714 som jeg er svak for).

Ellers ville jeg ikke helt lagt fra meg bruktmarkedet. Ofte er klokker som nye eller minimalt brukt..

Rolex OP, Datejust og explorer er jo veldig fine allroundere. (Tåler også vann). Er jo også mer å velge blandt i de eldre modellene, inkl explorer i 36mm. Omega Aqua Terra er også en fin tilsvarende kandidat og kommer i mange varianter..

Som nevnt av noen andre har også Zenith mange fine sporty/dressy modeller. :)
Tusen takk for tips!
 
Eller for en "liten" slant ekstra kan du få deg en Moser. ;)

3200-1200.2.png

synes selv denne klokken er griselekker
Eller for en "liten" slant ekstra kan du få deg en Moser. ;)

3200-1200.2.png

Synes selv denne klokken er griselekker og kunne godt tenkt meg en slik selv, men er foreløpig skremt av størrelsen(uten å ha prøvd den) er ikke dette en forholdsvis stor klokke?
 
synes selv denne klokken er griselekker


Synes selv denne klokken er griselekker og kunne godt tenkt meg en slik selv, men er foreløpig skremt av størrelsen(uten å ha prøvd den) er ikke dette en forholdsvis stor klokke?
Den er 43mm men bærer utrolig lett på armen. Jeg trives best med 40-42 selv men denne satt som et skudd. Nydelig ur på alle måter.
 
Den er 43mm men bærer utrolig lett på armen. Jeg trives best med 40-42 selv men denne satt som et skudd. Nydelig ur på alle måter.

Så bra! Ser den har lug til lug på ca 51mm, men ettersom de er "bøyd" bør du fungere til håndledd som ellers ikke kunne taklet denne lug til lug lengden? Hva vil du tippe er et minimum av håndledd for å kunne bære denen?

Ca 15mm høy? men mye av dette sitter vel i glasset, opplevde du dette som høyt?
 
Testet denne selv såvidt. Kul klokke og fantastisk skive.
Den var nok litt for stor for meg, men jeg har små håndledd ca 16,5cm mener jeg. Men den opplevdes ikke kjempestor eller høy/klumpete. La også merke til at selve hullene til reimen mellom lugs var litt annerledes plassert enn vanlig, men klarer ikke helt å forklare det - ikke helt inne ved klokken, så reimen vippet på en måte opp/ned inne ved klokken. Må bare prøves, eller se video.. :)
Skiven er rå. Indeksene ser ut som bare flyter i luften nesten...
 
Så bra! Ser den har lug til lug på ca 51mm, men ettersom de er "bøyd" bør du fungere til håndledd som ellers ikke kunne taklet denne lug til lug lengden? Hva vil du tippe er et minimum av håndledd for å kunne bære denen?

Ca 15mm høy? men mye av dette sitter vel i glasset, opplevde du dette som høyt?
Glasset er jo domed så det er nok det som bygger. Men den leverer dimensjonene så utrolig smidig at den oppleves verken klumpete eller stor. Den kjennes rett og slett bare helt riktig ut. Har ikke målt mitt håndledd men kan tenke meg at det er rundt 17-18. Tror fint man kan tåle denne med mindre enn det. Skiven er til å ta pusten fra deg, spesielt den grønne er helt syk.
 
Jeg prøvde den blå på gummi og den grønne på stoff/seilduk. Gummi var helt klart å foretrekke. Nydelig og myk.